rés a présen

„Izgalmas dolgok”

  • rés a présen
  • 2022. február 16.

Képzőművészet

Dohnál Szonja galériavezető, főkurátor

rés a présen: Mióta veszel részt a veszprémi Művészetek Háza munkájában?

Dohnál Szonja: 2016 óta dolgozom itt, és tavaly decemberben lettem galériavezető. Korábban hat évig a veszprémi Laczkó Dezső Múzeum művészettörténész muzeológusa voltam, kiállításokat rendeztem, gondoztam a képzőművészeti és üvegművészeti gyűjteményt, valamint kutatással foglalkoztam. A kortárs képzőművészet mindig vonzott, és a Művészetek Háza sok minden egyéb mellett egy kortárs művészeti kiállítóhely, ahol nagyon izgalmas dolgok történnek.

rap: Mik ezek az izgalmas dolgok?

DSZ: Több kiállítóhellyel rendelkezünk a város szívében. Állandó kiállításunk a Vass László Gyűjtemény, emellett a Csikász Galéria ad otthont képzőművészeti tárlatoknak, a Dubniczay-palota pedig a fotó, a dizájn és az iparművészet, továbbá művészettörténeti edukációs tárlataink helyszíne. Foglalkozunk folyóirat- és könyvkiadással, rendszeresen szervezünk író-olvasó találkozókat. Részt veszünk nemzetközi projektekben is, különösen készülünk a 2023-as évre, amikor Európa Kulturális Fővárosai közül többet is vendégül látunk. 2023-ra elkészül az új művészeti közösségi és kiállítóterünk, abban az épületben kap majd helyet a FiXír elnevezésű médialaborunk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."