Johnny Depp, a filmsztár - A vendégjátékos

Képzőművészet

Legutóbbi kasszadöntögető kiruccanásakor Batman, a Sötét Lovag azzal volt kénytelen szembesülni, hogy a távollétében keletkezett piaci résbe lelkes amatőr utánzók vertek sátrat: egy sor topis, farsangi clown, akik, ha nem látszik a maszkjukról lelógó árcédula, bizonyos távolságból könnyen összetéveszthetők a valódi denevéremberrel. Johnny Depp a közelmúltban emelkedett batmani magasságokba. Negyvenéves fejjel, egy fél élet munkájával a háta mögött adott munkát először a hasonmásiparnak, ám abban a pillanatban, amikor süllyedő lélekvesztőjéről elegánsan partra lépett a Karib-tenger bonviván kalózaként, Hollywood átka kíméletlenül lecsapott: valahol Kínában kérlelhetetlenül felizzottak a gyártósorok, és kisvártatva legördültek az első kalózmintás műanyag Depp-figurák. A szülői kar legnagyobb megkönnyebbülésére ismét divatba jöttek a könnyen elkészíthető farsangi kalózegyenruhák, elkészült az ilyenkor elkerülhetetlen tévés koppintás (Feketeszakáll és a Karib-tenger kalózai), és nyilván a vicces című pornóváltozat is. Depp hollywoodi értelemben a csúcsra ért: a kassza összeért a kreativitással, mi több, hősünket hamisítani kezdték - innen már tényleg nincsen feljebb, talán csak a kaliforniai kormányzóság, a csillagos (esetleg csillagos-sávos) ég, vagy egy főszerep Woody Allennél.

Legutóbbi kasszadöntögető kiruccanásakor Batman, a Sötét Lovag azzal volt kénytelen szembesülni, hogy a távollétében keletkezett piaci résbe lelkes amatőr utánzók vertek sátrat: egy sor topis, farsangi clown, akik, ha nem látszik a maszkjukról lelógó árcédula, bizonyos távolságból könnyen összetéveszthetők a valódi denevéremberrel. Johnny Depp a közelmúltban emelkedett batmani magasságokba. Negyvenéves fejjel, egy fél élet munkájával a háta mögött adott munkát először a hasonmásiparnak, ám abban a pillanatban, amikor süllyedő lélekvesztőjéről elegánsan partra lépett a Karib-tenger bonviván kalózaként, Hollywood átka kíméletlenül lecsapott: valahol Kínában kérlelhetetlenül felizzottak a gyártósorok, és kisvártatva legördültek az első kalózmintás műanyag Depp-figurák. A szülői kar legnagyobb megkönnyebbülésére ismét divatba jöttek a könnyen elkészíthető farsangi kalózegyenruhák, elkészült az ilyenkor elkerülhetetlen tévés koppintás (Feketeszakáll és a Karib-tenger kalózai), és nyilván a vicces című pornóváltozat is. Depp hollywoodi értelemben a csúcsra ért: a kassza összeért a kreativitással, mi több, hősünket hamisítani kezdték - innen már tényleg nincsen feljebb, talán csak a kaliforniai kormányzóság, a csillagos (esetleg csillagos-sávos) ég, vagy egy főszerep Woody Allennél.

*

A lejjebb viszont jóval érdekesebb, mindenekelőtt az alkotói-haveri kör; a szelíd vagy útközben megszelídült kívülállók, akik plakátfiúi erényei ellenére meglátták anno a színészpalántában a fajtabelit. A rokon vonások kifürkészéséhez mindenesetre jó szemüvegre volt szükség - aligha hibáztathatók azok (és ők voltak többségben), akik a 21 Jump Street című tinisorozat iskolásfiúnak álcázott nyomozójában nem láttak mást, mint a nyolcvanas évek végének standard tévés szépfiúját, amilyenből sorozatonként észrevétlenül elhullik vagy fél tucat. A majdhogynem mainstream musicalrendezői korszakát élő John Watersnek (aki egy epizód erejéig maga is szereplője volt a Depp által később enyhén lefasisztázott sorozatnak) viszont kapóra jött Depp címlapbarát imázsa: már csak az irónia végett is kellett a Cry-Babybe egy tinédzsersztár, aki kikacsinthatott saját makulátlan árnyékából, és persze az Iggy Pop, Traci Lords és Joe Dallesandro alkotta mezőnyből. Depp mind a mai napig hálatelt szavakkal emlékezik a kívülállók közül is kilógó Watersről, aki először szólította át a szerzői erők sötét oldalára, de jókívánságainak elsődleges céltáblája most és mindörökké Tim Burton, aki a fura frizurás kívülállók sorában közvetlenül Waters után jelentkezett be színészi szolgálataira. Az 1989-es Batman mindent elsöprő sikere után Burtonnek mindent szabad volt, egyedül azt nem, hogy sztár nélkül forgassa le kertvárosi tanmeséjét, a világ legártatlanabb szörnyszülöttjéről szóló Ollókezű Edwardot. Burton azonban olyan állhatatosan ragaszkodott Depp beszédesen szomorú szeméhez, hogy még Tom Cruise érdeklődése sem tántoríthatta el a döntésétől, melynek máig ható következményei - további hat közös film, köztük a mindnél előnyösebben öregedő Ed Wood, a világ valaha élt legdilettánsabb filmrendezőjéről - széles körben ismertek. Ha nem is ilyen szoros, de egy második helyhez azért épp eléggé bensőséges munkakapcsolat alakult ki a színész és Terry Gilliam rendező között, melynek mérlege egy vérbő Hunter S. Thompson-interpretáció (Félelem és reszketés Las Vegasban), egy elkezdett, ám az elemek által ellehetetlenített Don Quijote-film (melynek felélesztéséről - Depp Sancho Panzát alakítaná - mostanában megint egyre többet hallani), illetve egy baráti szívességként elkövetett beugrás a Heath Ledger halálával főszereplő nélkül maradt barokkos fantasybe, a The Imaginarium of Dr. Parnassusba. Könyvelésileg a baráti szívességek oszlopába kívánkozik A halál ára is, ezúttal azonban Marlon Brando volt az, aki merő barátságból bevállalt egy rövid tolószékes gazemberszerepet Depp első és mindmáig egyetlen nagyjátékfilm-rendezésében. Ígéretes kezdés, gyomorba vágó, ízléssel kőmosott, érzékeny első film, hiányzik mögüle azonban a második-harmadik nekifutás bizonyító ereje, hogy e pillanatban rendezőként is számoljunk a színésszel.

*

Az utóbbi húsz évben persze Hollywood is számolt szorgalmasan, de minduntalan nehézségek merültek fel a kínai műanyagból készült Depp-bábuk gyártásával. A futószalagot már A Karib-tenger kalózai előtt is szívesen beüzemelték volna, de az igazi nagybani gyártáshoz mindig hiányoztak a tisztán családbarát vonások. Évekkel vetette vissza a sorozatgyártást például Jarmusch kváziwesternje, A halott ember, melyben semmi sem állt távolabb a főhőstől, mint a hősiesség; a megszeppent tétovaság és a lassú haldoklás viszont elég rosszul mutatott volna műanyagból. Bizakodásra adott okot, hogy Depp ez idő tájt két hagyományosnak mondható darabban is engedelmeskedett a műfaji követelményeknek (Holtidő, Donnie Brasco - thriller, maffiafilm), hogy aztán az így kiérdemelt iparági jóindulatot Gilliammel, Polanskival, Sally Potterrel vagy Julien Schnabellel, tehát csupa kétes hírű művészfélével mulassa el gyanúsan Európa felé kacsingató, szedett-vedett produkciókban. A híres partraszállós jelenetig bármely kisebb léptékű produkcióhoz, alulról építkező szerzői kezdeményhez könnyedén lehetett finanszírozókat toborozni a színész nevével és aláírásával, a hollywoodi felsővezetékek szemében azonban Depp továbbra is "megbízhatatlan" rétegszínésznek számított, akire legfeljebb csak Burton közbenjárására bíztak drága díszleteket. A színész végül a saját játékukban verte meg őket, és egy kalózkapitánynak álcázott Keith Richards-paródiával kényszerítette kapitulációra Hollywoodot.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.