16. Országos Diákfilmszemle - Ma György, holnap Sándor

  • Iványi Zsófia
  • 2009. szeptember 3.

Képzőművészet

Előzsűri nincs, időlimit nincs, korhatár szintén nincs - ha egy filmfesztivál ennyi dologban szenved egyszerre hiányt, akkor abból csak valami érdekes sülhet ki. Valóban, a diákfilmszemle nem egy átlagos fesztivál, akár úgy is mondhatnánk, hogy lelke van.

Előzsűri nincs, időlimit nincs, korhatár szintén nincs - ha egy filmfesztivál ennyi dologban szenved egyszerre hiányt, akkor abból csak valami érdekes sülhet ki. Valóban, a diákfilmszemle nem egy átlagos fesztivál, akár úgy is mondhatnánk, hogy lelke van.

*

"Hát az úgy volt, hogy megtaláltam apa kameráját, és felvettem vele a dugógyűjteményemet" - meséli egy tízéves kisfiú, aki bájosan egyszerű alkotásával már számos elismerést, egyebek mellett a Gyerekszem Filmfesztivál valamennyi értékelhető díját begyűjtötte. A Dugó, az van! című kisfilmjét rendezőként, operatőrként, főszereplőként és zeneszerzőként egyaránt jegyző első filmes alkotó sikerét vélhetően annak köszönheti, hogy olyasmiről készített filmet, amit jól ismer: a dugóiról. Matkócsik András operatőr, a diákfilmszemle zsűrijének tagja szerint ez a fajta hozzáállás az üdítő kivételek közé tartozik, a fiatalok nagy része a kereskedelmi tévék sémáit követő, a lézerkardos hadviselés vagy épp a keleti harcművészet világába sajátos színvonalon kalauzoló filmeket készít. Az idei szemlére benevezett százhatvan alkotás között több ilyen jellegű mű is akadt, melyek befogadását egyes esetekben tovább nehezítette, hogy a szereplők másfél-kétórás terjedelemben irtották egymást a vásznon.

Ugorgyunk!

Az időlimit kérdése évek óta visszatérő témája a családias hangulatú fesztiválnak, de a szervezői vajszívűség ez idáig útját állta a sokak - elsősorban a zsűri - által áhított korlátozásnak. Míg Matkócsik szerint fizikai fájdalmat okoz 40 percnél tovább nézni egy digitálisan rögzített filmet (a nevezett alkotások szinte kivétel nélkül ezzel a technikával készültek), addig a fesztivál igazgatója, Merza Gábor azon a véleményen van, hogy nem szabad gátat szabni a szárnyukat bontogató fiatal alkotók kreativitásának. Bár azzal ő is egyetért, hogy egyes filmek konkrétan nézhetetlenek, szerinte a szabad szellemű fesztivál elsődleges célja a gyerekek bátorítása, serkentése, és nem lenne szép dolog azért kihagyni valakit a mezőnyből, mert a filmje egy cseppet hosszúra sikeredett. Ha a zsűri végleg nem bírja tovább, megesik, hogy beletekernek egy-egy filmbe, de erre viszonylag ritkán és általában az alkotó távollétében kerül sor.

A diákfilmszemle másik nagy topikja az előzetes szűrés hiánya, amit egyesek egyértelmű előnyként, mások óriási hátrányként tartanak számon. A versenyprogram vetítésein tapasztalható, erőteljesen hullámzó színvonal sokakat késztetett arra, hogy a büfé környékén keressen menedéket, az itt lézengő fiatalok egybehangzó véleménye szerint nem lehet fél óránál tovább bírni a filmeket, ráadásul dohányozni is csak kint szabad. Merza és Matkócsik szerint viszont nem árt a sokszínűség, kitartó figyelemmel igazi gyöngyszemekre bukkanhat az ember, az alkotók pedig úgyis megkapják a magukét az esti kiértékelések során.

A vetítéseket követő konzultációk meglehetősen oldott légkörben zajlanak, a Medgyesi Gabriella televíziós filmszerkesztőség-vezető, Nyakó Júlia színész, Matkócsik András, Para-Kovács Imre médiaszemélyiség (valamikori narancsos szerkesztő) és Szita Miklós producer alkotta zsűri láthatóan arra törekszik, hogy a pedagógia alapelveit szem előtt tartva okítsa a jó szóra váró általános, középiskolás és fiatal filmeseket. Az egyeseknél a technikai tudást ("Ha remeg a kezed, használj állványt!"), másoknál a tartalmat ("Attól földönkívüli, hogy egy kukából mászik ki?") számon kérő kritikákat mindig pár jó szó ("Nem semmi, hogy rábírtad a szőke lányt, kússzon a sárban...") kíséretében adagolják, így a címzettek körében ritka a sértődés. A szakmai tanácsokon túlmenően olyan általános igazságokat is megosztanak az egybegyűltekkel, miszerint amfetaminszármazékot nem szokás tenyérből felszívni, illetve hogy a rendőrség viszonylag ritkán mozgósítja erőit egy sállopás miatt.

Csak egy mozi

A lényegében minden létező műfajt magában foglaló mezőnyből szombat délutánra nyert kiválasztást az a harmincnégy film, amiket a különféle felajánlásokból származó díjakkal jutalmaztak. A hét- és harmincéves kor között szóródó díjazottak között egyebek mellett két szupernyolcas kamerát és egy hatalmas antik faállványt osztott ki a zsűri. A legnagyobb sikert vitathatatlanul Korda György venezuelai dzsungelben hasznosított napszemüvege és laposüvege aratta, a szerencsés alkotópáros nehezen döntötte el, hogy kinek melyik relikvia jusson. A nyertes filmekből összeállított válogatást este levetítették a Tabánban, hogy a fiatalok átérezzék, milyen egy igazi moziban viszontlátni művüket. A kétórás, többek között vígjátékot, kísérleti filmet, drámát, animációt, szatírát és zenés etűdöt bemutató vetítést követően megkérdeztük őket: átérezték.

Iványi Zsófia

(A nyertes filmekből összeállított válogatást szeptember 6-án 18 órakor levetítik a Budavári Művelődési Házban.)

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”