16. Országos Diákfilmszemle - Ma György, holnap Sándor

  • Iványi Zsófia
  • 2009. szeptember 3.

Képzőművészet

Előzsűri nincs, időlimit nincs, korhatár szintén nincs - ha egy filmfesztivál ennyi dologban szenved egyszerre hiányt, akkor abból csak valami érdekes sülhet ki. Valóban, a diákfilmszemle nem egy átlagos fesztivál, akár úgy is mondhatnánk, hogy lelke van.

Előzsűri nincs, időlimit nincs, korhatár szintén nincs - ha egy filmfesztivál ennyi dologban szenved egyszerre hiányt, akkor abból csak valami érdekes sülhet ki. Valóban, a diákfilmszemle nem egy átlagos fesztivál, akár úgy is mondhatnánk, hogy lelke van.

*

"Hát az úgy volt, hogy megtaláltam apa kameráját, és felvettem vele a dugógyűjteményemet" - meséli egy tízéves kisfiú, aki bájosan egyszerű alkotásával már számos elismerést, egyebek mellett a Gyerekszem Filmfesztivál valamennyi értékelhető díját begyűjtötte. A Dugó, az van! című kisfilmjét rendezőként, operatőrként, főszereplőként és zeneszerzőként egyaránt jegyző első filmes alkotó sikerét vélhetően annak köszönheti, hogy olyasmiről készített filmet, amit jól ismer: a dugóiról. Matkócsik András operatőr, a diákfilmszemle zsűrijének tagja szerint ez a fajta hozzáállás az üdítő kivételek közé tartozik, a fiatalok nagy része a kereskedelmi tévék sémáit követő, a lézerkardos hadviselés vagy épp a keleti harcművészet világába sajátos színvonalon kalauzoló filmeket készít. Az idei szemlére benevezett százhatvan alkotás között több ilyen jellegű mű is akadt, melyek befogadását egyes esetekben tovább nehezítette, hogy a szereplők másfél-kétórás terjedelemben irtották egymást a vásznon.

Ugorgyunk!

Az időlimit kérdése évek óta visszatérő témája a családias hangulatú fesztiválnak, de a szervezői vajszívűség ez idáig útját állta a sokak - elsősorban a zsűri - által áhított korlátozásnak. Míg Matkócsik szerint fizikai fájdalmat okoz 40 percnél tovább nézni egy digitálisan rögzített filmet (a nevezett alkotások szinte kivétel nélkül ezzel a technikával készültek), addig a fesztivál igazgatója, Merza Gábor azon a véleményen van, hogy nem szabad gátat szabni a szárnyukat bontogató fiatal alkotók kreativitásának. Bár azzal ő is egyetért, hogy egyes filmek konkrétan nézhetetlenek, szerinte a szabad szellemű fesztivál elsődleges célja a gyerekek bátorítása, serkentése, és nem lenne szép dolog azért kihagyni valakit a mezőnyből, mert a filmje egy cseppet hosszúra sikeredett. Ha a zsűri végleg nem bírja tovább, megesik, hogy beletekernek egy-egy filmbe, de erre viszonylag ritkán és általában az alkotó távollétében kerül sor.

A diákfilmszemle másik nagy topikja az előzetes szűrés hiánya, amit egyesek egyértelmű előnyként, mások óriási hátrányként tartanak számon. A versenyprogram vetítésein tapasztalható, erőteljesen hullámzó színvonal sokakat késztetett arra, hogy a büfé környékén keressen menedéket, az itt lézengő fiatalok egybehangzó véleménye szerint nem lehet fél óránál tovább bírni a filmeket, ráadásul dohányozni is csak kint szabad. Merza és Matkócsik szerint viszont nem árt a sokszínűség, kitartó figyelemmel igazi gyöngyszemekre bukkanhat az ember, az alkotók pedig úgyis megkapják a magukét az esti kiértékelések során.

A vetítéseket követő konzultációk meglehetősen oldott légkörben zajlanak, a Medgyesi Gabriella televíziós filmszerkesztőség-vezető, Nyakó Júlia színész, Matkócsik András, Para-Kovács Imre médiaszemélyiség (valamikori narancsos szerkesztő) és Szita Miklós producer alkotta zsűri láthatóan arra törekszik, hogy a pedagógia alapelveit szem előtt tartva okítsa a jó szóra váró általános, középiskolás és fiatal filmeseket. Az egyeseknél a technikai tudást ("Ha remeg a kezed, használj állványt!"), másoknál a tartalmat ("Attól földönkívüli, hogy egy kukából mászik ki?") számon kérő kritikákat mindig pár jó szó ("Nem semmi, hogy rábírtad a szőke lányt, kússzon a sárban...") kíséretében adagolják, így a címzettek körében ritka a sértődés. A szakmai tanácsokon túlmenően olyan általános igazságokat is megosztanak az egybegyűltekkel, miszerint amfetaminszármazékot nem szokás tenyérből felszívni, illetve hogy a rendőrség viszonylag ritkán mozgósítja erőit egy sállopás miatt.

Csak egy mozi

A lényegében minden létező műfajt magában foglaló mezőnyből szombat délutánra nyert kiválasztást az a harmincnégy film, amiket a különféle felajánlásokból származó díjakkal jutalmaztak. A hét- és harmincéves kor között szóródó díjazottak között egyebek mellett két szupernyolcas kamerát és egy hatalmas antik faállványt osztott ki a zsűri. A legnagyobb sikert vitathatatlanul Korda György venezuelai dzsungelben hasznosított napszemüvege és laposüvege aratta, a szerencsés alkotópáros nehezen döntötte el, hogy kinek melyik relikvia jusson. A nyertes filmekből összeállított válogatást este levetítették a Tabánban, hogy a fiatalok átérezzék, milyen egy igazi moziban viszontlátni művüket. A kétórás, többek között vígjátékot, kísérleti filmet, drámát, animációt, szatírát és zenés etűdöt bemutató vetítést követően megkérdeztük őket: átérezték.

Iványi Zsófia

(A nyertes filmekből összeállított válogatást szeptember 6-án 18 órakor levetítik a Budavári Művelődési Házban.)

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.