Képben a világ (V. Nemzetközi Rajz és Grafikai Biennálé)

  • Greff András
  • 1999. szeptember 23.

Képzőművészet

Tizedik évfordulójához érkezett a kortárs képzőművészet Európa-szerte is egyik legrangosabb eseménye, az alkalomhoz illően grandiózus formában, s a hagyományokhoz hűen természetesen idén is Győrött.
Tizedik évfordulójához érkezett a kortárs képzőművészet Európa-szerte is egyik legrangosabb eseménye, az alkalomhoz illően grandiózus formában, s a hagyományokhoz hűen természetesen idén is Győrött.

Győr

V. Nemzetközi Rajz- és Grafikai Biennálé

A helyszín, mondhatni, ideális: Győr csudaszép, barokkos belvárosának szíve szolgál otthonául a rendezvénynek, annak méreteihez alkalmazkodván öt galéria, amelyek elhelyezkedése igen szerencsés, lévén mindössze egy izmosabb kőhajításnyira állnak egymástól. Dacára a mindenféle nehezítő körülményről szóló híreszteléseknek, a város művészeti rendezvények terén elég jól áll, a biennálét is csak sikerül kétévente tető alá hozni, s a szombati megnyitón a polgármester egyenesen ünnepnapként aposztrofálta az eseményt.

E kijelentés a fő helyszínnek számító Városi Művészeti Múzeum Képtárában (ahol is több mint

ötven ország

alkotásai élnek most békésen együtt) tett kör után nem is tűnt akkora túlzásnak: a feltehetően roppant szigorú - elvégre nem egy esetben csekély számú alkotással kellett reprezentálni az adott ország grafikai művészetének jelenét - nemzetközi kurátorcsoport munkájának köszönhetően a tárlat szinte páratlanul magas színvonalú. Alig győztük. Manapság már bevett szokás a kortárs kiállításokat, fesztiválokat egyszerűen sznob csoportosulások onanizálási paradicsomaként aposztrofálni, s míg ezen fikció azért bizonyos esetekben képes helytállni, itt most szarvashibának minősülne az ezzel való vagdalkozás. Jelen összeállításban ugyanis a magas esztétikai minőség ilyetén - a hatalmas méretekhez viszonyítva pláne szokatlan - koncentráltsága igen erős hatással lehet az egyszerű látogatóra is, napjaink (hazai) kortárs művészeti életére meg pláne. Nem kell részletezni, mekkora jelentősége van egy ilyen szemlének: a látogató a világ egy vastag szeletének képein tekinthet végig, ahol egymás mellett áll mondjuk egy norvég, egy egyiptomi és egy litván alkotás, miket máshol máskor biztosan nem láthatunk. S bár a rendezvény alcíme mesterekre utal, a már több nemzetközi megmérettetésen edződött, tapasztalt művészek mellett ezúttal bemutatkozási lehetőséget biztosítottak a fiatal alkotóknak is.

Kiemelni innen tehát nem egyszerű dolog, így például azt is csak szimplán szubjektív alapokon állva jelenthetjük ki, hogy a három nemzeti tárlat közül a szlovák tetszett a legjobban, szemben a belgával és a japánnal. A kiválasztás és díjazás feladatának súlyát egy nemzetközi összeállítású, szaktekintélyekből és művészekből álló zsűri vette magára, akik a négyszáz alkotást készítő mintegy kettőszáz művész közül ki is emeltek tízet (köztük a magyar Szíj Kamillát), a fődíjat pedig a spanyol Santiago Serranónak ítélték. ´ a majdani hatodik biennálén nyithat önálló tárlatot, ahogyan az egyik helyszín idén is hasonló célt szolgált Constantin Jaxy képeivel. Mi azért másoknak is bőven ítéltünk volna díjakat.

A biennálé képeinek változatossága révén amúgy könnyedén bújik ki az általánosítások alól: itt a hagyományos módszerekkel készült alkotások ugyanúgy képviseltették magukat, mint a modern technológiákat már az alkotás szerves részeként kezelő megközelítések, de tematikailg is a

radikális sokszínűség

volt jellemző. Az azért világosan kiderült, hogy a technikai újdonságok - leginkább a komputer és a digitális fényképezés - bűvöletében elsősorban az amerikai művészek állnak: képeik - melyeknek gyökerei még mindig láthatóan a hatvanas évek pop artjába nyúlnak - mindezen új technológiák felhasználásával készültek. A helyszínen előadást tartó dr. Elaine A. King művészettörténész szerint pedig napjainkban az amerikai kortárs képzőművészek nagyobbik felére igaz az, hogy érdeklődésük elsősorban a technikai újdonságok integrálása felé fordult. Viszont közel sem csak ők élnek az új lehetőségekkel: nem egy olyan képet láthattunk, amelyiknél - ha ezt nem jelezték volna - nem jövünk rá, hogy a "vásznat" emberi kéz közvetlenül nem érintette. Hogy ezen eszközök felhasználásának melyik a legmegfelelőbb módja, már ha létezik ilyen egyáltalán, még nem dőlt el; de éppen ez a kutatás, ez a kísérletezés (kiváltképp a hagyományos és a modern technikák egymásnak eresztése) jelenti a biennálé ezen vonulatának igazi izgalmát. Heves, játékos izgalommal igyekeznek rálépni az egyre jobban körvonalazódó újabb lépcsőfokra. Mindez igaz volt a szigorúan hagyományos eszközök mellett lándzsát törő művészek alkotásai esetében is: közel sem tűntek anakronisztikusnak vagy érdektelenül avíttnak, sőt mindezeknek még a látszatát is messze elkerülték, aminek azért őszintén örültünk.

A kortárs rajz és grafika tehát köszöni szépen, jól van, úgyszólván az egész világon: jó volt látni, ahogy könnyeden ráz le magáról mindenféle korlátot. Személyes meggyőződést helyben vállal, október legvégső napjáig.

Greff András

Díjazott művészek

Győr megyei jogú város fődíja: Santiago Serrano (Spanyolország)

A Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma: Szíj Kamilla (Magyarország)

A Magyar Alk. műv. Orsz. Egy. díja: Vladimír Havrilla (Szlovákia)

A Magyar Graf. műv. Szövetség díja: Pavel Makov (Ukrajna)

A Magyar Grafikáért Alapítvány díja: Nipan Oranniwesna (Thaiföld)

Győr-Moson-Sopron Megyei Önk. díja: Eeva Liisa Isomaa (Finnország)

A miskolci Mission Art Galéria díja: Ingrid Ledent (Belgium)

A Városi Művészeti Múzeum vás. díja: Walter Jule (Kanada)

A zsűri elismerő oklevele: Valgerdur Hauksdóttír (Izland)

A zsűri elismerő oklevele: Zora Stancic (Szlovénia)

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.