Táncszínház születik Dunaújvárosban: Könnyed magyarok és az egész világ

  • - boda-nyulasi -
  • 1999. szeptember 23.

Képzőművészet

Kis Subi éppen hatodszorra nem akarja elhinni, hogy a padokból és asztalból álló alkotmány egy zsombékos: továbbra is csak padokon és asztalon szökell a színpadon. Ciceró - megengedjük - talán idegesebb a kelleténél: nem csoda. Öt hét múlva bemutató, az együttes a hivatásos táncélet legfiatalabb tagjaként a Budapesti ´szi Fesztivál keretében a Merlin Színházban debütál. A próba egyébként gyötrelmes, még a látványába is beleizzadunk.

Az igazi mérföldkövet július elsején érte és hagyta el az egyelőre Dunaújváros Táncszínháza névre keresztelt együttes: ekkor tartották alapító társulati ülésüket, kezükben a formáció létrejöttét hivatalosan is elismerő szakminiszteri passzussal. Hámori miniszter levele egy hosszú és bonyodalmas folyamat i-jére tett pontot: nem kell vernei fantázia, hogy elképzeljük, miféle birodalmakat kell meghódítani ahhoz, hogy egy vidéki városban hivatásos művészcsoport kezdhesse meg működését - s nyugodtan köbölhetjük a lebírandó nehézségeket, ha beleszámítjuk: a táncszínházi forma ritkán alkalmas az olcsó népszerűség hajhászására.

A Dunaújvárosi Vasas Táncegyüttes két éve ünnepelte fennállásának negyvenötödik évfordulóját. Kezdetben színtiszta hagyományápolással és autentikus folklórral múlatták az időt tagjai, nem is akárhogyan: az amatőr divízióban hamarosan a műfaj élvonalában találta magát a gárda. Telt-múlt az idő, fesztiválok, eredmények, ahogyan szokás, ám egyszer csak, nagyjából tizenöt éve, betoppant

Janghy B. Zita

A hölgyemény veretes neve színtiszta játék: négy neves tánckoreográfus rejtőzött mögé. Az "alkotó elemek" sorrendben: az időközben elhunyt Janek József, továbbá Szögi Csaba, Bognár József és Énekes István. ´k úgy gondolták, egy táncegyüttesnek nem feltétlenül csak annyi a dolga a világban, hogy megőrizze és híven bemutassa eleink folklórját. Teátrális elemeket csempésztek a néptáncba, avagy folklórt oltottak a színházba - a végeredmény szempontjából mindegy. E végeredmény a "Dunaújvárosi Műhely"-ként számon (és a szakmában nagyra) tartott közösség. Pontosabban nem csupán Janghy B. Zita szelleme él tovább a mostani csapatban; mint Rácz Attila "Ciceró" a próba röpke szünetében megfogalmazza, a korábbi művek egy része ma is "kötelező tánc" az együttes repertoárjában.

Ez nem meglepő, különösen, ha tudjuk, hogy Ciceró táncosként részese lehetett az akkori csodának: ezen meghatározó alapélmények is teszik, hogy mindmáig az alapítók kijelölte utat járja. Több mint egy évtizede felmerült már a hivatásos táncegyütes alapításának gondolata, ám akkor "nem volt helyzet": hiányzott a fenntartó, a pénz, a döntéshozó akarat. A mindenkori amatőrstátussal viszont együtt jár(t) az a fajta állandó fluktuáció, ami egy idő után szó szerint kibírhatatlan. A fáradságosan

kinevelt krém

időről időre lefölöztetik: a profi együttesek elszipkázták a tehetséges fiatalokat, s lehetett kezdeni mindent újra. No, ezt nem bírta akkoriban a vezetés, fel is oszlott az akkori felnőttcsoport, többen a fővárosban folytatták, leginkább az akkoriban alakult Közép-Európa Táncszínházban. Aztán eltelt két-három év, s Dunaújvárosban megteremtődött az újrakezdés lehetősége. Visszatért az egyik tékozló fiú, Ciceró: irányításával egyre feljebb ívelt a társaság pályája. Mígnem tavaly ismét válaszúthoz értek: vagy létrejöhet egy hivatásos együttes - természetesen a megmaradó, munkáját folytató s egyebek mellett az utánpótlásbázist is biztosító folklóregyüttes mellett -, vagy nincs tovább, Ciceró és a kemény mag abbahagyja.

A súlyos helyzet már-már hollywoodi sémákat idéző hepienddel oldódott meg: az ügy mellé állt - leendő anyaintézményként - a dunaújvárosi Bartók Kamaraszínház és Művészetek Háza, továbbá az önkormányzat és - úgy fest - a minisztérium is. A lényeg: nyár óta gőzerővel folyik a munka, amelynek eredményét október 26-án a Merlinben láthatja először a nagyérdemű Könnyed magyar (Hungarian Light) címmel. A fentiek fényében senki ne lepődjön meg a háromrészes táncjáték koreográfus-alkotóinak névsorán: a Kalandozások korát Énekes István jegyzi, az Emigréjsön sztori Rácz Attiláé, a Ládafia pedig Bognár József munkája.

Nem akármilyen mulatságra

számíthatnak a nézők. Az előzmények és az eddigi munka ismeretében, valamint a bevezetőben említett próba láttán pedig az is kijelenthető: közönség legyen a talpán, akit érintetlenül hagy - a professzionális táncosi kvalitások értelemszerű birtoklása mellett - az az intenzitás, az a sugárzás és jó értelemben vett fanatizmus, ami a társulat jelenlegi tagjait hosszú évek óta jellemzi.

Egyebek mellett alighanem ezek a sajátosságok ragadták meg a dániai - a magát a világ legkisebb nagyvárosaként aposztrofáló - Arhusban rendezett művészeti fesztivál publikumát is. A táncszínház a Maskarás Céh óriásbábos-gólyalábas művészei társaságában, a Szokolay Balázs és Barátai Band kíséretével aratott jelentékeny sikert a Tíz évvel a Fal után munkacímmel rendezett, színtelennek komoly rosszindulattal sem nevezhető kavalkádon.

A siker persze már önmagában is biztató tény, a dolog pluszüzenetét magunk abban látjuk, hogy - dacára annak, hogy speciálisan a Kárpát-medence tradicionális zenei, mozgás- és szimbólumvilágából kiinduló, azt feldolgozó új színházi produkciók létrehozása a táncszínház célja - láthatóan bármilyen kulturális közegben működik a dolog. Ha párhuzamot keresünk, gondoljunk csak a world music irányzatra: sajátos, egzotikus és egyedi -mégis, vagy talán épp ezért, olyan izgalmas.

- boda-nyulasi -

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”