Táncszínház születik Dunaújvárosban: Könnyed magyarok és az egész világ

  • - boda-nyulasi -
  • 1999. szeptember 23.

Képzőművészet

Kis Subi éppen hatodszorra nem akarja elhinni, hogy a padokból és asztalból álló alkotmány egy zsombékos: továbbra is csak padokon és asztalon szökell a színpadon. Ciceró - megengedjük - talán idegesebb a kelleténél: nem csoda. Öt hét múlva bemutató, az együttes a hivatásos táncélet legfiatalabb tagjaként a Budapesti ´szi Fesztivál keretében a Merlin Színházban debütál. A próba egyébként gyötrelmes, még a látványába is beleizzadunk.

Az igazi mérföldkövet július elsején érte és hagyta el az egyelőre Dunaújváros Táncszínháza névre keresztelt együttes: ekkor tartották alapító társulati ülésüket, kezükben a formáció létrejöttét hivatalosan is elismerő szakminiszteri passzussal. Hámori miniszter levele egy hosszú és bonyodalmas folyamat i-jére tett pontot: nem kell vernei fantázia, hogy elképzeljük, miféle birodalmakat kell meghódítani ahhoz, hogy egy vidéki városban hivatásos művészcsoport kezdhesse meg működését - s nyugodtan köbölhetjük a lebírandó nehézségeket, ha beleszámítjuk: a táncszínházi forma ritkán alkalmas az olcsó népszerűség hajhászására.

A Dunaújvárosi Vasas Táncegyüttes két éve ünnepelte fennállásának negyvenötödik évfordulóját. Kezdetben színtiszta hagyományápolással és autentikus folklórral múlatták az időt tagjai, nem is akárhogyan: az amatőr divízióban hamarosan a műfaj élvonalában találta magát a gárda. Telt-múlt az idő, fesztiválok, eredmények, ahogyan szokás, ám egyszer csak, nagyjából tizenöt éve, betoppant

Janghy B. Zita

A hölgyemény veretes neve színtiszta játék: négy neves tánckoreográfus rejtőzött mögé. Az "alkotó elemek" sorrendben: az időközben elhunyt Janek József, továbbá Szögi Csaba, Bognár József és Énekes István. ´k úgy gondolták, egy táncegyüttesnek nem feltétlenül csak annyi a dolga a világban, hogy megőrizze és híven bemutassa eleink folklórját. Teátrális elemeket csempésztek a néptáncba, avagy folklórt oltottak a színházba - a végeredmény szempontjából mindegy. E végeredmény a "Dunaújvárosi Műhely"-ként számon (és a szakmában nagyra) tartott közösség. Pontosabban nem csupán Janghy B. Zita szelleme él tovább a mostani csapatban; mint Rácz Attila "Ciceró" a próba röpke szünetében megfogalmazza, a korábbi művek egy része ma is "kötelező tánc" az együttes repertoárjában.

Ez nem meglepő, különösen, ha tudjuk, hogy Ciceró táncosként részese lehetett az akkori csodának: ezen meghatározó alapélmények is teszik, hogy mindmáig az alapítók kijelölte utat járja. Több mint egy évtizede felmerült már a hivatásos táncegyütes alapításának gondolata, ám akkor "nem volt helyzet": hiányzott a fenntartó, a pénz, a döntéshozó akarat. A mindenkori amatőrstátussal viszont együtt jár(t) az a fajta állandó fluktuáció, ami egy idő után szó szerint kibírhatatlan. A fáradságosan

kinevelt krém

időről időre lefölöztetik: a profi együttesek elszipkázták a tehetséges fiatalokat, s lehetett kezdeni mindent újra. No, ezt nem bírta akkoriban a vezetés, fel is oszlott az akkori felnőttcsoport, többen a fővárosban folytatták, leginkább az akkoriban alakult Közép-Európa Táncszínházban. Aztán eltelt két-három év, s Dunaújvárosban megteremtődött az újrakezdés lehetősége. Visszatért az egyik tékozló fiú, Ciceró: irányításával egyre feljebb ívelt a társaság pályája. Mígnem tavaly ismét válaszúthoz értek: vagy létrejöhet egy hivatásos együttes - természetesen a megmaradó, munkáját folytató s egyebek mellett az utánpótlásbázist is biztosító folklóregyüttes mellett -, vagy nincs tovább, Ciceró és a kemény mag abbahagyja.

A súlyos helyzet már-már hollywoodi sémákat idéző hepienddel oldódott meg: az ügy mellé állt - leendő anyaintézményként - a dunaújvárosi Bartók Kamaraszínház és Művészetek Háza, továbbá az önkormányzat és - úgy fest - a minisztérium is. A lényeg: nyár óta gőzerővel folyik a munka, amelynek eredményét október 26-án a Merlinben láthatja először a nagyérdemű Könnyed magyar (Hungarian Light) címmel. A fentiek fényében senki ne lepődjön meg a háromrészes táncjáték koreográfus-alkotóinak névsorán: a Kalandozások korát Énekes István jegyzi, az Emigréjsön sztori Rácz Attiláé, a Ládafia pedig Bognár József munkája.

Nem akármilyen mulatságra

számíthatnak a nézők. Az előzmények és az eddigi munka ismeretében, valamint a bevezetőben említett próba láttán pedig az is kijelenthető: közönség legyen a talpán, akit érintetlenül hagy - a professzionális táncosi kvalitások értelemszerű birtoklása mellett - az az intenzitás, az a sugárzás és jó értelemben vett fanatizmus, ami a társulat jelenlegi tagjait hosszú évek óta jellemzi.

Egyebek mellett alighanem ezek a sajátosságok ragadták meg a dániai - a magát a világ legkisebb nagyvárosaként aposztrofáló - Arhusban rendezett művészeti fesztivál publikumát is. A táncszínház a Maskarás Céh óriásbábos-gólyalábas művészei társaságában, a Szokolay Balázs és Barátai Band kíséretével aratott jelentékeny sikert a Tíz évvel a Fal után munkacímmel rendezett, színtelennek komoly rosszindulattal sem nevezhető kavalkádon.

A siker persze már önmagában is biztató tény, a dolog pluszüzenetét magunk abban látjuk, hogy - dacára annak, hogy speciálisan a Kárpát-medence tradicionális zenei, mozgás- és szimbólumvilágából kiinduló, azt feldolgozó új színházi produkciók létrehozása a táncszínház célja - láthatóan bármilyen kulturális közegben működik a dolog. Ha párhuzamot keresünk, gondoljunk csak a world music irányzatra: sajátos, egzotikus és egyedi -mégis, vagy talán épp ezért, olyan izgalmas.

- boda-nyulasi -

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.