Két új Banksy-mű tűnt fel Londonban, az egyik jobb, mint a másik

  • - cd -
  • 2017. szeptember 18.

Képzőművészet

Vagány, ironikus és jaj, de menő.

Jean-Michel Basquiat a napokban nyíló londoni kiállítása ihlette meg ezúttal Banksyt. A londoni Barbican központnál (itt lesz a nagyszabású tárlat is) két alkotást is hagyott az inkognitóját őrző művész. A falfestmények eredetiségét Banksy Instagramja igazolja. A feltöltött képekhez pedig kommentárt is fűzött.

Az egyik Bansky-kép egy óriáskereket ábrázol, amin az ülőalkalmatosságok helyett koronák vannak elhelyezve, nem véletlenül, ez Basquiat gyakran használt motívumainak egyike. Banksy e képhez hozzátéve megjegyzi, hogy kerül Basquiat a Barbicanbe, ahol egyébként előszeretettel tisztítják meg a falakat a graffitiktől.

Major new Basquiat show opens at the Barbican – a place that is normally very keen to clean any graffiti from its walls.

Banksy üzenetével arra céloz, hogy az 1960-ban született Jean-Michel Basquiat nemzedéktársaihoz hasonlóan az utcán, New York üresen marad falfelületein kezdte meg képzőművészeti működését. 1977-ben SAMO (a fekete szlengben a „same old shit”, azaz vén szaros rövidítésű) aláírással kezdett el graffitizni. Képei üzenetei között voltak például a „Plush safe he think; SAMO” vagy a „SAMO is an escape clause”. A SAMO projekt végül a „SAMO IS DEAD” felirattal ért véget, melyet a SoHo falaira festett. Húszévesen kezdett papírra és vászonra dolgozni. Összebarátkozott Andy Warhollal, aki nemcsak sokat tett érvényesüléséért, de együtt is dolgoztak. 1982-ben rendezte meg Basquiat első önálló tárlatát, és már abban az évben bekerült a világ egyik legrangosabb képzőművészeti rendezvényére, ott volt a kasseli Documentán, ahova nála fiatalabb művészt korábban még soha nem válogattak be. Sikert sikerre halmozott, az egyik első fekete festősztárrá vált, ám droghasználatát nem tudta kontrollálni, s 1988-ban bele is halt.

Művei sokszor a graffiti gondolkodásmód mintájára születtek, a legkülönfélébb elemeket ötvözte: trágár szövegeket, titokzatos szövegfoszlányokat, afrikai maszkokat vagy akár népszerű rajzfilmfigurákat, személyes vallomásokat, művészettörténeti toposzokat társított.

A másik képén Banksy Basquiat egyik kultikus művét egészítette ki, gondolta újra. A bejegyzés szerint Basquiat képét üdvözli a rendőrség.

Az eredeti – Jean-Michel Basquiat: Boy and Dog in a Johnnypump

Az eredeti – Jean-Michel Basquiat: Boy and Dog in a Johnnypump

 

Portrait of Basquiat being welcomed by the Metropolitan Police – an (unofficial) collaboration with the new Basquiat show.

Banksy ezzel arra a világszerte még ma is mindennapos gyakorlatra célozhat, mely szerint még mindig sokkal nagyobb a valószínűsége annak, hogy egy fekete embert megállítanak, igazoltatnak a rendőrök, mint egy fehér embert. Manapság meg pláne.

A Barbican-kiállítás Basquiat úttörő neoexpresszionizmusának első nagyszabású brit bemutatása, ritka fotó-, film- és archív gyűjtemény közreadásával több mint 100 művét állítják ki.

(The Guardian)

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Megint vinnének egy múzeumot

Három évvel ezelőtt a Múzeumok Nemzetközi Tanácsa, az ICOM hosszas viták után olyan új múzeumi definíciót alkotott, amelyről úgy vélték, hogy minden tekintetben megfelel a kor követelményeinek. Szerintük a társadalom szolgálatában álló, nem profitorientált, állandó intézmények nevezhetők múzeumnak, amelyek egyebek közt nyitottak és befogadók, etikusak és szakszerűek…

A vezér gyermekkora

Eddig csak a kerek évfordulókon – először 1999-ben, a rejtélyes okból jócskán túlértékelt első Orbán-kormány idején – emlékeztek meg szerényen arról, hogy Orbán Viktor egy nem egész hét (7) perces beszéddel 1989-ben kizavarta a szovjet hadsereget Magyarországról.

Kaland a Botondok házában

Amikor megláttuk szegény doktor Szabót Szentkirályi Alexandra csomagtartójába gyömöszölve, kifacsart végtagokkal, az első reakciónk, mint minden rendes embernek, a segíteni akarás volt. Szabadítsuk ki doktor Szabót menten! – buzgott fel mindannyiónkban a tettvágy. Igen ám, de hogyan?

Netanjahu háborúja

Izrael, vagy inkább az országot önmagával azonosító Benjamin Netanjahu miniszterelnök háborút indított Iránnal. Az akció deklarált célja az Izraelt létében fenyegető iráni atomprojekt felszámolása.

Az új Közel-Kelet

A Hamász és a Hezbollah után Izrael utolsó nagy ellenfelét is katonai eszközökkel kényszerítené térdre. Az iráni nukleáris ambíciók jövőjén túl immár a teheráni rendszer fennmaradása is kérdéses.