Kiállítás

Szépfalvi Ágnes: Préda

  • - jerovetz -
  • 2009. szeptember 17.

Képzőművészet

A tömegkultúra klasszikussá váló (vagy vált?) ikonjait ragadja meg Szépfalvi Ágnes. Festményein olyan jeleneteket ábrázol, amik a média hálójában pihenő emberiség majd' összes tagjának ismerősek lehetnek.

A tömegkultúra klasszikussá váló (vagy vált?) ikonjait ragadja meg Szépfalvi Ágnes. Festményein olyan jeleneteket ábrázol, amik a média hálójában pihenő emberiség majd' összes tagjának ismerősek lehetnek. Szimbolikus tartalmuk miatt ugyanakkor ismeretlenek is, hiszen a képek tartalma narratívafüggő; a legtöbb kép befogadóért kiált, nekünk mutat valamit. A festmények nagyobb része "in medias res" avatja be a nézőt egy történésbe - s e történés dekódolására nincs is szükség, elvégzi helyettünk filmeken edződött tudattalanunk: csak emlékeznünk kell a mindenkori dráma feszültségére, ami keletkezhet bármiből, ugyanazt a lelki-biológiai élményt okozza.

Pop-art - mondhatnánk rögtön, ha a képek távolságtartó realizmusa és a tárlaton látható portrék keresztneveket tartalmazó címe el nem bizonytalanítana. Utóbbiak személyes élményekre utalnak, de a stílus ridegsége ismeretlenségbe taszítja a keresztnevek tulajdonosait. A filmjelenetek szereplői személyes közelségbe kerülnek, az egyes alakok képeslapmesszeségből mutatkoznak a vásznakon.

Szépfalvi munkái a festészet mediális jellegzetességeit emelik ki. Az ábrázolt tartalmakat megfosztja narratív kontextusuktól, ugyanakkor a festészet műfajtörténete által új összefüggésbe kerülnek: személyes, nekünk szóló üzenetté válnak, ami mögött individuális, reális vagy akár történelmi helyzeteket kellene sejtenünk.

Zavarba ejtõ szembesítés ez a kiállítás: viszonyunk a festészettel, a képi közhelyek valós tartalma, az elbeszélés problémája lebeg körülöttünk a térben. De a képek (közvetítő szerepük révén) önmagukat is hiteltelenítik - ezzel elvesztik festményszerűségüket is, s ez, az utolsó paradoxon már az élvezet kárára van. Végül is mit kapunk? Néhány kulisszaszerű képet, melyeken keresztül múltunk olyan részébe révedhetünk, ami nem is a miénk. Persze ez nem is olyan kevés.

Kiscelli Múzeum - Fõvárosi Képtár, megtekinthető szeptember 27-ig

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.