Kreatív szabotázs

  • Csáki Judit
  • 2007. december 13.

Képzőművészet

Jelentem: van színház-finanszírozási reformkoncepciója a Fővárosi Önkormányzatnak. A negyvenoldalas dokumentumot a Közgyűlés elfogadta - már csak meg kell csinálni. Ez sem lesz könnyű: anynyira átfogó, hogy nem sok konkrétum következik belőle, és a tehetetlenségi nyomaték és a lejáró szerződések hamarosan okafogyottá, sőt lehetetlenné tehetik: a kreatív szabotázs ideje jött el.

Jelentem: van színház-finanszírozási reformkoncepciója a Fővárosi Önkormányzatnak. A negyvenoldalas dokumentumot a Közgyűlés elfogadta - már csak meg kell csinálni. Ez sem lesz könnyű: anynyira átfogó, hogy nem sok konkrétum következik belőle, és a tehetetlenségi nyomaték és a lejáró szerződések hamarosan okafogyottá, sőt lehetetlenné tehetik: a kreatív szabotázs ideje jött el.

Egy év telt el az új fővárosi vezetés felállása óta - és noha ezen idő alatt a színházi terület számtalanszor jelezte, hogy azonnali, átgondolt és koncepciózus beavatkozást kíván, a viharokkal szegélyezett tavaszi pénzelvonáson kívül semmi nem történt. Illetve mégis: a tizennégy fővárosi teátrum közül ötben meghosszabbították a jelenlegi igazgató mandátumát - három, illetve négy évre -, ami azt (is) jelenti, hogy mélyreható változás 2011-ig nem hajtható végre. Egyrészt azért nem, mert ezekkel az igazgatókkal a főváros az eddigi finanszírozási rendszer alapján köt (vagy kötött) szerződést. Másrészt azért nem, mert ha ezeket az igazgatókat pályáztatás nélkül a helyükön hagyták, semmi alapjuk arra, hogy ne tegyék ugyanezt a többivel is, amikor sorra kerülnek.

*

A precedens a nyár elején teremtődött meg: a József Attila Színház és a Vidám Színpad igazgatójának kinevezését csöndben meghosszabbították. Városházi források (és a magunk olvasata) szerint megegyezés történt a két koalíciós párt között: Léner Péter (akinek a távozásáról már több ciklus óta szó van) a szocialisták, Puskás Tamás a szabaddemokraták kedvezményezettjeként kapta ajándékba három, illetve négy további évre a színházat. Amikor ez történt, a jelenlegi koncepció vázlata még tartalmazta e passzust: "Célszerű, ha a színházak vezetőinek kiválasztása a jövőben minden esetben nyílt pályázat útján történik. Egyes, speciális profilú vagy működési feltételek között működő színház esetében lehetséges meghívásos pályázat." Mire elfogadták, már kikerült belőle. Okkal valószínűsíthető, hogy bármilyen, a színházak művészi teljesítményét is figyelembe vevő finanszírozási koncepció alapvetően érinthetné mindkét intézményt. A kinevezés viszont megakadályozta ezt, és bebetonozta az igazgatókat, valamint a működési formát: a társulatot és a repertoárt.

Már akkor fölsejlett, hogy 2008. január 1-jén újabb három igazgató mandátuma jár le: a Madách Színházé, az Új Színházé és a Mikroszkóp Színpadé. Mindhárom intézmény közhasznú társasági formában működik, vagyis a tulajdonos nem köteles pályázatot kiírni. Bőhm András, a Kulturális Bizottság elnöke Horváth Csaba főpolgármester-helyettest és Demszky Gábor főpolgármestert is bombázta leveleivel, figyelmeztetve őket arra, hogy a koncepció kidolgozása halaszthatatlan, mert 1. pályázatot csak akkor lehet kiírni, ha tudják, mit akarnak, 2. ha ezeket az igazgatókat is meghosszabbítják, akkor végképp befellegzett a változtatásnak.

Nem meglepő, viszont botrányos, hogy sem ő nem kapott választ, sem a koncepció kidolgozásához, illetve végrehajtásához nem fogtak hozzá. A főváros illetékes vezetői nem végzik el a munkájukat; sem azt, amire határidő szorítja őket, sem azt, amit maguk szabtak magukra. Horváth Csabának lövése sincs a színházi területről (kinevezése idején sem volt, azóta sem lett; Demszkytől cinikus gesztus volt az ő kezébe adni a kultúrát, hiszen egy egész területnek azt üzente ezzel, hogy nem számít a munkájuk, véleményük), ezért aztán a szokásosnál is sokkal kiszolgáltatottabb a lobbistáknak meg a fülbesúgóknak.

Az idő letelt, a finanszírozási koncepció a papíron piheni ki megszületése fáradalmait, és amúgy sem tudhatni meg belőle, hogy a fővárosnak mint tulajdonosnak van-e - s ha igen, miféle - elképzelése például az Új Színház jövőjéről. Mert az várható volt, hogy a három intézmény közül ez áll majd az érdeklődés középpontjában. A Madách Színház az elmúlt évtizedekben kialakította sajátos profilját - legföljebb különutas kamaraszínháza, a művészszínháznak tekinthető Örkény Színház kíván némi tennivalót, például meg kéne alapítani, hogy leváljon a Madáchról. Szirtes Tamás profi módon profi és piacképes repertoárt állít elő - aki tud számolni, tudja azt is, hogy ezt még jó ideig nem fogja tudni állami támogatás nélkül működtetni. Sas József egy speciális rétegnek kínálja szórakoztatóipari termékét - ez a helyzet "tokkal-vonóval" kíván alapos megfontolást; Sas hároméves meghosszabbítása ezt egyébként nem zárja ki.

Az Új Színház művészszínháznak szereti emlegetni magát - és noha kétségtelenül vannak ezt a funkciót célzó produkciói, én mégsem sorolnám közéjük. Kedvező fekvése és a többi színházhoz képest még mindig kiemelkedő dotációja azonban (amit még Székely Gábor alkudott ki az önkormányzatnál) vonzóvá teszi - és ez nem feltétlenül kedvezett Márta István igazgatói meghoszszabbításának. A színházra mások is aspirálnának, ha tehetnék; vagyis ha lenne pályázat.

Ha lenne pályázat, a kiírás nemigen tartalmazhatna mást, mint a jelenlegi formát - hiszen az utolsó pillanatban megszavazott koncepció végrehajtási tervéből egy tollvonás sincsen. Ráadásul a nyári precedens megváltoztatását vagy a "hülyék voltunk" kezdetű töredelmes beismerés indokolhatja, vagy az, ha Márta Istvánt rosszabb igazgatónak gondolja a testület, mint Lénert, Puskást és a többieket. Utóbbi lehetséges, csak meg kell mondani, schwarz auf weiss. Bőhm szerint a finanszírozási reform végrehajtásának az sem használna, ha Márta helyett egy másik igazgatót betonoznának be négy évre, ezért előbb a lerövidített - hat hónapos, legföljebb egyéves - meghosszabbítást javasolta, majd ennek totális sikertelensége nyomán Márta meghosszabbítását. A kulturális bizottság pontosan ezt is tette. A kormánypártok tartózkodtak - Bőhm András és Gy. Németh Erzsébet kivételével -, a Fidesz igennel szavazott. De - lapzárta idején legalábbis így tűnik - Horváth Csaba sem hagyja magát, illetve esetleges pártfogoltját: arra kérte Demszky Gábort, hogy ne fogadja el a kulturális bizottság határozatát, és írja ki a pályázatot.

A koncepciót pedig be lehet zárni a páncélszekrénybe, legalább 2011-ig.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.