Apafiak - WOMEX 2007

Sikerekben és kudarcokban gazdag tizenhárom évet tudhat a Világzenei Vásár, a WOrld Music EXpo, a WOMEX maga mögött. 1996-ban néhány héttel a kezdete előtt le kellett fújni, mert a szervezői nem tudtak a koppenhágai helyi erőkkel megegyezni, 1997-ben Marseille-ben anyagi csőddel zárult, két év múlva pedig a fesztiválszervezőket tömörítő Európai Világzenei Fesztiválok Fóruma két táborra szakadt, s az egyik egy "kevésbé vásári" ellenvásár szervezésébe kezdett. (Ez azóta már kifújt.) Tavaly "szimplán" a hangosítás és a koncertek általános szintje volt pocsék, olyannyira, hogy a nyár elején komoly aggodalmat keltett: fordul a kocka, és idén kevesebben jönnek, mint tavaly. De nem.

Sikerekben és kudarcokban gazdag tizenhárom évet tudhat a Világzenei Vásár, a WOrld Music EXpo, a WOMEX maga mögött. 1996-ban néhány héttel a kezdete előtt le kellett fújni, mert a szervezői nem tudtak a koppenhágai helyi erőkkel megegyezni, 1997-ben Marseille-ben anyagi csőddel zárult, két év múlva pedig a fesztiválszervezőket tömörítő Európai Világzenei Fesztiválok Fóruma két táborra szakadt, s az egyik egy "kevésbé vásári" ellenvásár szervezésébe kezdett. (Ez azóta már kifújt.) Tavaly "szimplán" a hangosítás és a koncertek általános szintje volt pocsék, olyannyira, hogy a nyár elején komoly aggodalmat keltett: fordul a kocka, és idén kevesebben jönnek, mint tavaly. De nem. Bármiféle történeti krízissel szemben egyelőre makacsul és kőkeményen növekszik a vásárra látogatók - úgy a regisztráltak, mint a standot bérlők - száma, évről évre mintegy tíz százalékkal. Október 24-e és 28-a között több mint kétezer-nyolcszázan regisztráltatták magukat Sevillában.

Egy kis szorongásra persze mindig adódik alapos ok. A koncertszervezők életét - az idei konferenciák tanúsága szerint - például a schengeni térségen kívül eső országokból meghívandó zenekarok egyre macerásabb vízumügyei keserítik meg, nem beszélve a muzulmánok iránti tartós hatósági gyanakvásról. Ez ellen tüntetett a vásárt nyitó ünnepélyes koncert, a Quawwali-Flamenco project, a pakisztáni Faiz Ali Faiz, illetve a spanyol Duquende és Chicuelo együtteseinek fúziójával. Mindkét társaság csúcsminőséget képvisel, s amiként Faiz Ali Faiz a mágikus Nusrat Fateh Ali Khan rangjára emelkedett, Duquende immár az isteni El Camarón de la Isla nagyságrendjével mérhető, továbbá mindkét műfaj közös ázsiai gyökérzettel bír, de ez igazán a legkevesebb. Kiállni most azért kellett, hogy oldódjon a nyugati és az iszlám kultúra közötti távolságtartás.

Persze a lemezkiadók élete sem könnyűÉ Az ez évi WOMEX-katalógus "vezércikkét" a WOMEX-igazgató Gerald Seligman - anno a Hemisphere kiadó alapítója - írta. Arról, többek közt, hogy tíz évvel ezelőtt a legvadabb tudományos-fantasztikus isten sem gondolta volna, hogy a digitális robbanás milyen következményekkel jár majd a zeneiparban. Azóta a tizedére csökkent az eladott Hemisphere-CD-k száma, de úgy egyáltalán, a nagyobb boltokban a videojátékok és a DVD-k mögött a sarkokba szorultak a CD-k, a kisebbek pedig már lehúzták a redőnyt.

Ne essék félreértés, Seligman és társai nem a siránkozós fajtából valók. Csak jelezték: most azt a korszakot éljük, aminek nem látni a végkifejletét. A letöltésekből pillanatnyilag - egy nem kimondottan kommersz produkció esetében - nem csorog be annyi, amennyi a felvétel és a jogdíjak költségeihez kell. Ugyanakkor nagyon közelinek tetszik, hogy túl az interneten: az autókban és a lakásokban, a pokolban és a mennyben egyetlen szolid gombnyomással elérhetővé váljon minden muzsika.

Én ebben nem vagyok otthon, szóval nem akarnék belefolyni, de az elmondható: lemezkiadóba alig-alig botlottam a WOMEX-en. Aki meg ott volt, mint a húszéves Piranha - melynek tulajdonosa a WOMEX tulajdonosa is -, az letöltésre árult tizenkét jubileumi válogatást. De olyan társasággal is találkoztam, amelyik megint bakelitben nyomul.

Ennyit az iparról.

A vásár másik ünnepélyes koncertje a 2007-es WOMEX-díj átvételéhez kötődött, s ezt a belizei Andy Palacio (és producere, Ivan Duran) adta-kapta. Abszolút kiérdemelten. Palacio Wátina című lemezétől (június 14-én) e hasábokon már elájultunk: "tetőtől talpig gyönyör" - írtuk, melyben "a maga mélységében együtt szerethető a nyugat-afrikai, a latin és a karibi tánczene".

A két "kiemelt" koncert között (három nap alatt öt helyszínen) további ötven produkcióba szagolhatott bele, aki képes volt folyamatosan rohanni. Nekem úgy húszra futotta, de nem is ez a lényeg, hanem hogy végre többek is nyomot hagytak bennem.

Az albániai Fanfara Tirana azzal már eleve, hogy a Balkánon "kötelező" Bregovic-Kusturica-körök nélkül is pompásan boldogult. Mindent tudott, amit egy magára valamit adó rezesbandának kell: tüzet, táncot, virtuozitást, múltat és jövendőt, megtoldva egy sokat látott, szenvedélyes-veterán énekessel. A mexikói Mono Blanco ugyancsak a maga "ártatlan" természetességével hatott, mintha egyenesen A hét mesterlövész mögül léptek volna ki, úgy festettek forrásban tartott fandangóikkal.

A mali Mamani Keita és a francia Nicolas Repac a felvezetés szerint a XXI. századba próbálta paszszintani a mali hagyományt, de nem sikerült nekik. Pedig Mamani hangja tényleg rendkívüli, nagy kár, hogy nem vette észre: mögötte a gitár és az elektronika egy nagy rakás kamu.

Afrikából sokkal izgalmasabbnak tűntek azok a fiúk, akik az apjuk nyomában járnak, vagy abból léptek ki. Mindenekelőtt a nigériai Sean Kuti. Sean 1997-ben elhunyt apja, Fela Kuti Egypt 80 nevű zenekarát szervezte újra, és úgy is szólaltatja meg, mintha a nyolcvanas évek mélyén járnánk, mégsem tűnik utánérzésnek ez a szellemidézés. Sőt. (Fela másik fia, Femi szintén őrzi az afrobeatlángot, de közben a maga útját járja. Sean más eset: ő tiszta Fela. A zenéje is. Ellenállhatatlan.) Aztán itt volt a tavaly elhunyt Ali Farka Touré fia, Vieux Farka Touré is. Mali blueszal, naná, de Vieux azt is érzékeltette, meddig terjed a "követési távolság", s azon túl magával ragadta a rock 'n' roll.

Hál' istennek, megkapták a magukét azok is, akik inkább az érzékenyebb-intimebb érintésekre vevők. A cseh Tara Fukitól. Két csellista-énekes lány, amint melankolikusan szárnyal, műfajokon túl, határokon túl, túl az óperencián, csodásan és szívszorítóan, mint a mesében. Azokat pedig, akik az "őrület" igazában hisznek, végül a finn Alamaailman Vasarat (magyarul: az Alvilág kalapácsai) "intézték el". Õk két csellóval, dobbal, billentyűvel és fúvós hangszerekkel taroltak, minden idők legbrutálisabb etnodzsesszpunkját produkálva. Padló és megvilágosodás, éppen ahogy a költő mondta: "Õrült az, aki mindenét elvesztette, csak az eszét nem."

Ennél nem tudnám felemelőbben zárni.

Sevilla, október 24-28.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.