rés a présen

Még több fényt!

Bordos László Zsolt fényfestő

  • rés a présen
  • 2017. július 22.

Képzőművészet

rés a présen: Honnan datálódik Magyarországon a fényfestészet?

Bordos László Zsolt: A nemzetközi szakma és a művészettörténészek Moholy-Nagy László Fény-Tér-Modulátor című 1930-as évekből származó installációját nevezik meg az első fényművészeti alkotásnak. Moholy-Nagy később a Chicago Institute of Arts igazgatója lett, ahová kihívta barátját, Kepes Györgyöt, akinek a munkássága nélkül aligha létezne az, ami manapság történik a fényművészet terén. Moholy-Nagy és Kepes vetítették előre, hogy a következő generációk művészei fénnyel, irányított fénnyel (l. projektor) fognak dolgozni. Kepes György 1967-ben megalapította a CAVS csoportot, amely a híres MIT-n működött, lényegében ott született meg a „térvetítés”, a ma ismert video mapping első formája. A Moholy-Nagy és Kepes tanítását követve vált világhírűvé például Schöffer Miklós a kinetikus installációival, Csáji Attila, aki a világon elsők között kezdett lézerrel dolgozni, vagy ott vannak Mengyán András konceptuális fényszobrai.

rap: Hol tart ma a műfaj?

BLZS: A fényművészet egyik mai, látványos formája az épületvetítés, amit magam is művelek. A világon már nagyon sok helyen vannak fényművészeti fesztiválok, a Glow fesztivál Eindhovenben, a Signal Prágában, a Fête des Lumières Lyonban stb. Amikor hallottam a pécsi Zsolnay Fényfesztivál tavalyi indulásáról, örültem, hogy végre Magyarország is felkerült a nemzetközi fényfesztiválok térképére. Talán az mutatja meg a legjobban a fényművészet elfogadottságát, hogy az UNESCO a 2015-ös évet a „Fény nemzetközi évévé” nyilvánította, így hozzájárult a fényművészet szélesebb körű elterjedéséhez.

rap: Milyen háttérrel kezdtél bele a fénnyel való foglalatosságba?

BLZS: A Magyar Képzőművészeti Egyetemen másodévesen abbahagytam a festészetet, mert rátaláltam a 3D animációra. Akkoriban nem tudtam, hogy egy új műfaj van születőben, de örülök, hogy én is ott lehettem a kezdeteknél. A diplomamunkámat végül Helsinkiben készítettem el, az egy 3D animáció volt, amelyben a látás alkalmazkodóképességével foglalkoztam. Moholy-Nagy és Kepes örökségét csak később fedeztem fel, és ekkor láttam, hogy jó úton haladok. Mozgóképekkel 2000-ben kezdtem el foglalkozni, 2001-től 3D animációkkal, aztán 2006-ban jöttek a nagyobb, koprodukciós projektek Kovács Ivóval, Vicsek Viktorral, Szalkó Dániellel. 2015-től pedig szóló projekteket készítek, sokszor a projektorok installálásától a tartalomkészítésig mindent magam csinálok. Harminchárom ország 55 városában mutathattam be a munkáimat.

rap: Mikor lesz a pécsi fesztivál?

BLZS: Június 30. és július 2. között esténként ismét fényárba borul a pécsi belváros, az ország legjobb fényfestő csapatai keltenek életre több mint 10 ezer négyzetméternyi vetített felületet, ez európai viszonylatban is kimagasló, varázslatos látványosság. Spanyol légtornászok álomszerű produkciója érkezik a főtérre, a székesegyház monumentális homlokzatán újra mapping alkotások nemzetközi, pénzdíjazásos versenye látható. S mindeközben egyéb különleges kulturális programok – koncertek, színházak, újcirkuszi előadások – is várják az érdeklődőket (zsolnayfesztival.hu). A Kiégő Izzók irányításával megvalósuló nemzetközi 3D mapping verseny idei témája A fény vonzásában, és tíz alkotás versenyez a díjakért.

rap: Milyen programmal veszel részt a pécsi fesztiválon?

BLZS: Június 30-án pénteken 20.00-tól mutatja be legújabb, Melafonie című szimfonikus szerzeményét a brit dj és zenész, Emika a Kodály Központban. A művet a MÁV Szimfonikusok szólaltatja meg a prágai Miriam Němcová vezényletével és Marie Fajtová szoprán közreműködésével. Én készítem a fényprodukciót hozzá a Kodály Központ belső tereire. Zene és vizualitás lélegzetelállító fúziója várható.

rap: Lesz-e még a nyári időszakban más megjelenésed?

BLZS: 2018 januárig be vagyok táblázva, Brazíliától Helsinkiig.

rap: Van-e dédelgetett álmod a fénnyel kapcsolatban?

BLZS: Még több fényt! – ezt a projektorok fény­erejére is értem.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.