Alice Coopernek 40 éve van egy Warhol-képe, de csak most jutott eszébe

  • narancs.hu
  • 2017. július 25.

Képzőművészet

Dollármilliókat ér a raktári kincs.

Egy raktárban találta meg – az 1970-es évekből származó színpadi kellékeivel együtt – Alice Cooper a Little Electric Chair című, villamosszéket ábrázoló vörös selyem szitanyomatot, amely Warhol Death and Disaster című sorozatának része. Felgöngyölve és egy képtartó hengerbe téve vészelte át az elmúlt évtizedeket a kép, amelyről tulajdonosa teljesen elfelejtkezett.

'We found it rolled up in a tube': Alice Cooper discovers Warhol classic after 40 years

The rock star Alice Cooper has found an Andy Warhol masterpiece that could be worth millions "rolled up in a tube" in a storage locker, where it lay forgotten for more than 40 years. The work in question is a red Little Electric Chair silkscreen, from Warhol's Death and Disasterseries.

Warhol egy hasonló alkotása 2014-ben 10,5 millió dollárért (2,7 milliárd forint) kelt el a Christie’s egy New York-i aukcióján. Vagyis az ez idáig lappangó kép hasonlóan magas összeget érhet.

Cooper és Warhol az 1970-es években találkozott és kötött barátságot. Cooper – valódi nevén Vincent Furnier – ekkor költözött New Yorkba akkori barátnőjével, a néhai Cindy Langgel. A párt a híres Studio 54-ben mutatták be Warholnak.

Andy Warhol és Alice Cooper 1974-ben

Andy Warhol és Alice Cooper 1974-ben

Fotó: Bob Gruen


„Akkoriban minden a rock ’n’ rollról szólt, semelyikünk nem figyelt semmire. A kábítószer és az ivászat kavargó örvénye volt az az időszak” – mondta Shep Gordon, aki immár több mint negyven éve Cooper menedzsere.

Lang, aki Warhol Interview című magazinjának a borítóján is szerepelt, később megkérte Gordont, hogy vásárolja meg az ő nevében a Warhol-képet (akkor nagyjából 2500 dollárért). Lang születésnapi ajándéknak szánta az alkotást Coopernek.

false

 

Fotó: Alice Cooper eChive


„Alice azt mondja, hogy emlékszik egy párbeszédre Warhollal a képről. Úgy véli, a beszélgetés valóban megtörtént, de nem merne a Bibliára megesküdni” – mondta Gordon. Miután részleteiben sikerült visszaidéznie a néhai pop-art művésszel folytatott beszélgetést, Cooper gyanítani kezdte, hogy valami igen értékes tárgy van a tulajdonában, ezért megpróbált minél többet felidézni abból az időszakból.
Végül aztán a zenész édesanyja segített megfejteni, hol lehet a kortárs műalkotás. „Beszéltünk Alice anyukájával, aki azt mondta, hogy szerinte még mindig raktárban lehet az alkotás” – mondta Gordon, hozzátéve, hogy nagyjából hat hónapba telt, mire átfésülték a raktárt, ahol egyebek között egy villamosszék-utánzatot is találtak.

Gordon szerint az 1970-es évek elején nem tulajdonítottak különösebben nagy értéket a műnek. „Andy Warhol akkor még nem az az Andy Warhol volt” – jegyezte meg a menedzser. A kép eredetiségét a Warhol-szakértő Richard Polsky is megerősítette. „Látni kellett volna Alice arcát, amikor Richard Polsky elküldte, hogy mennyi a kép becsült értéke. Leesett az álla és rám nézve azt mondta: Most szórakozol? És ez az én tulajdonomban van!”

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.