Alice Coopernek 40 éve van egy Warhol-képe, de csak most jutott eszébe

  • narancs.hu
  • 2017. július 25.

Képzőművészet

Dollármilliókat ér a raktári kincs.

Egy raktárban találta meg – az 1970-es évekből származó színpadi kellékeivel együtt – Alice Cooper a Little Electric Chair című, villamosszéket ábrázoló vörös selyem szitanyomatot, amely Warhol Death and Disaster című sorozatának része. Felgöngyölve és egy képtartó hengerbe téve vészelte át az elmúlt évtizedeket a kép, amelyről tulajdonosa teljesen elfelejtkezett.

'We found it rolled up in a tube': Alice Cooper discovers Warhol classic after 40 years

The rock star Alice Cooper has found an Andy Warhol masterpiece that could be worth millions "rolled up in a tube" in a storage locker, where it lay forgotten for more than 40 years. The work in question is a red Little Electric Chair silkscreen, from Warhol's Death and Disasterseries.

Warhol egy hasonló alkotása 2014-ben 10,5 millió dollárért (2,7 milliárd forint) kelt el a Christie’s egy New York-i aukcióján. Vagyis az ez idáig lappangó kép hasonlóan magas összeget érhet.

Cooper és Warhol az 1970-es években találkozott és kötött barátságot. Cooper – valódi nevén Vincent Furnier – ekkor költözött New Yorkba akkori barátnőjével, a néhai Cindy Langgel. A párt a híres Studio 54-ben mutatták be Warholnak.

Andy Warhol és Alice Cooper 1974-ben

Andy Warhol és Alice Cooper 1974-ben

Fotó: Bob Gruen


„Akkoriban minden a rock ’n’ rollról szólt, semelyikünk nem figyelt semmire. A kábítószer és az ivászat kavargó örvénye volt az az időszak” – mondta Shep Gordon, aki immár több mint negyven éve Cooper menedzsere.

Lang, aki Warhol Interview című magazinjának a borítóján is szerepelt, később megkérte Gordont, hogy vásárolja meg az ő nevében a Warhol-képet (akkor nagyjából 2500 dollárért). Lang születésnapi ajándéknak szánta az alkotást Coopernek.

false

 

Fotó: Alice Cooper eChive


„Alice azt mondja, hogy emlékszik egy párbeszédre Warhollal a képről. Úgy véli, a beszélgetés valóban megtörtént, de nem merne a Bibliára megesküdni” – mondta Gordon. Miután részleteiben sikerült visszaidéznie a néhai pop-art művésszel folytatott beszélgetést, Cooper gyanítani kezdte, hogy valami igen értékes tárgy van a tulajdonában, ezért megpróbált minél többet felidézni abból az időszakból.
Végül aztán a zenész édesanyja segített megfejteni, hol lehet a kortárs műalkotás. „Beszéltünk Alice anyukájával, aki azt mondta, hogy szerinte még mindig raktárban lehet az alkotás” – mondta Gordon, hozzátéve, hogy nagyjából hat hónapba telt, mire átfésülték a raktárt, ahol egyebek között egy villamosszék-utánzatot is találtak.

Gordon szerint az 1970-es évek elején nem tulajdonítottak különösebben nagy értéket a műnek. „Andy Warhol akkor még nem az az Andy Warhol volt” – jegyezte meg a menedzser. A kép eredetiségét a Warhol-szakértő Richard Polsky is megerősítette. „Látni kellett volna Alice arcát, amikor Richard Polsky elküldte, hogy mennyi a kép becsült értéke. Leesett az álla és rám nézve azt mondta: Most szórakozol? És ez az én tulajdonomban van!”

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.