Alice Coopernek 40 éve van egy Warhol-képe, de csak most jutott eszébe

  • narancs.hu
  • 2017. július 25.

Képzőművészet

Dollármilliókat ér a raktári kincs.

Egy raktárban találta meg – az 1970-es évekből származó színpadi kellékeivel együtt – Alice Cooper a Little Electric Chair című, villamosszéket ábrázoló vörös selyem szitanyomatot, amely Warhol Death and Disaster című sorozatának része. Felgöngyölve és egy képtartó hengerbe téve vészelte át az elmúlt évtizedeket a kép, amelyről tulajdonosa teljesen elfelejtkezett.

'We found it rolled up in a tube': Alice Cooper discovers Warhol classic after 40 years

The rock star Alice Cooper has found an Andy Warhol masterpiece that could be worth millions "rolled up in a tube" in a storage locker, where it lay forgotten for more than 40 years. The work in question is a red Little Electric Chair silkscreen, from Warhol's Death and Disasterseries.

Warhol egy hasonló alkotása 2014-ben 10,5 millió dollárért (2,7 milliárd forint) kelt el a Christie’s egy New York-i aukcióján. Vagyis az ez idáig lappangó kép hasonlóan magas összeget érhet.

Cooper és Warhol az 1970-es években találkozott és kötött barátságot. Cooper – valódi nevén Vincent Furnier – ekkor költözött New Yorkba akkori barátnőjével, a néhai Cindy Langgel. A párt a híres Studio 54-ben mutatták be Warholnak.

Andy Warhol és Alice Cooper 1974-ben

Andy Warhol és Alice Cooper 1974-ben

Fotó: Bob Gruen


„Akkoriban minden a rock ’n’ rollról szólt, semelyikünk nem figyelt semmire. A kábítószer és az ivászat kavargó örvénye volt az az időszak” – mondta Shep Gordon, aki immár több mint negyven éve Cooper menedzsere.

Lang, aki Warhol Interview című magazinjának a borítóján is szerepelt, később megkérte Gordont, hogy vásárolja meg az ő nevében a Warhol-képet (akkor nagyjából 2500 dollárért). Lang születésnapi ajándéknak szánta az alkotást Coopernek.

false

 

Fotó: Alice Cooper eChive


„Alice azt mondja, hogy emlékszik egy párbeszédre Warhollal a képről. Úgy véli, a beszélgetés valóban megtörtént, de nem merne a Bibliára megesküdni” – mondta Gordon. Miután részleteiben sikerült visszaidéznie a néhai pop-art művésszel folytatott beszélgetést, Cooper gyanítani kezdte, hogy valami igen értékes tárgy van a tulajdonában, ezért megpróbált minél többet felidézni abból az időszakból.
Végül aztán a zenész édesanyja segített megfejteni, hol lehet a kortárs műalkotás. „Beszéltünk Alice anyukájával, aki azt mondta, hogy szerinte még mindig raktárban lehet az alkotás” – mondta Gordon, hozzátéve, hogy nagyjából hat hónapba telt, mire átfésülték a raktárt, ahol egyebek között egy villamosszék-utánzatot is találtak.

Gordon szerint az 1970-es évek elején nem tulajdonítottak különösebben nagy értéket a műnek. „Andy Warhol akkor még nem az az Andy Warhol volt” – jegyezte meg a menedzser. A kép eredetiségét a Warhol-szakértő Richard Polsky is megerősítette. „Látni kellett volna Alice arcát, amikor Richard Polsky elküldte, hogy mennyi a kép becsült értéke. Leesett az álla és rám nézve azt mondta: Most szórakozol? És ez az én tulajdonomban van!”

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.