Ennyi hamisítvány még sosem szerepelt egy kiállításon

  • narancs.hu
  • 2017. július 21.

Képzőművészet

Több mint százezer látogató nézte meg a Modigliani-képeket, mire bezárták a kiállítást.

A genovai Palazzo Ducale Olaszország legtekintélyesebb kiállítóhelyei közé tartozik, az idei év egyik nagy dobásának a Modigliani-show-t szánták, ám az eredmény egy nehezen kiheverhető, súlyos presztízsveszteség lett.

Az artportal.hu beszámolója szerint a kiállított 30 festmény közül 21-nek megkérdőjelezhető az eredetisége.

A kiállítás még márciusban nyílt, de egy 79 éves toszkán művészettörténésznek már a februári beharangozó kampányban szereplő festmény, a Marie, a nép lánya gyanús volt. A tárlat megtekintése után végül feljelentést tett, melynek köszönhetően nyomozást indítottak. S úgy tűnik, vádjai nem voltak alaptalanok.

Modigliani a legtöbbet hamisított festők közé tartozik, ami szinte törvényszerű következménye annak, hogy egyike a legdrágábbaknak is: jelentősebb művei rendszerint több tízmillió dollárért kelnek el az aukciókon, árrekordját 2015 óta egy női aktja tartja 170,4 millió dollárral. Műveinek hamisítása ráadásul nem most, hanem már évtizedekkel ezelőtt divatba jött, többek között a világhírű magyar származású hamisító, Hory Elemér (Elmyr de Hory) keze alól is több „Modigliani” került ki.

A művészről korábban nyomtatott kiadásunkban közöltünk terjedelmes írást:

„Modigliani vagyok, festő és zsidó"

Több visszaemlékezés említi, hogy az írásom címéül választott mondattal mutatkozott be néhanapján Amedeo Modigliani. Vagy Modi, ahogy a barátai nevezték. Ha valaki egy új ismeretség kezdetén előre leszögezi, hogy zsidó, az a magyar fülnek provokatívan hangzik. Francia közegben kevésbé harapós a mondat, a Le Dome művészkávéház teraszán csikorogva elmegy.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.