Kiállítás

Nyitott kapuk: Király Tamás ’80s

  • - dck -
  • 2014. december 22.

Képzőművészet

A kiállítás érdekessége, hogy nem csupán a tavaly meghalt, legendásan extravagáns, divatellenes divattervezőről (egy német új­ságíró szavaival a „divat pápájáról”) „szól”, hanem egy korszakról, a nyolcvanas évek underground művészetéről, amelyben Király kétségkívül központi szerepet töltött be.

A két fiatal kurátor (Muskovics Gyula és Soós Andrea) a kiállítótér adottságaihoz képest (mindössze két szobáról beszélünk) hatalmas és igen érdekes, sok szálon futó anyagot gyűjtött össze. Az időrendet is követő, öt tematikus egységbe rendezett, zömében eddig még nem bemutatott dokumentumokból, fotókból, újságcikkekből és eddig lappangó videókból összeállított prezentáció arra is rámutat, hogy a részleteiben (alternatív zene, avantgárd színház, film) már feldolgozott korszakot nagyon is meghatározta Király kézjegye. (Ezt a világot reprezentálják például Rodolf Hervé „bulifotói” vagy El Kazovszkij Dzsan panoptikumának részletei.)

E kézjegy fontos részei a belvárosi punkbutikhoz, a New Art Stúdióhoz köthető események (kirakatában az élő „próbababákkal” és a Váci utcai divatsétákkal), a Petőfi Csarnokban, több ezer ember előtt celebrált színpadias show-k, vagy a berlini Hamburger Bahnhofban megrendezett avantgárd divatbemutatók (a kiállítás címe is erre az eseménysorozatra utal). Továbbá a jellegzetes, szinte már a hordhatatlanság szélén egyensúlyozó ékszerek vagy az elképesztő ruhaköltemények. Az utóbbiakból csak három darab maradt meg – de ezekből is lemérhető, mennyire egyedi, már-már konstruktivista volt a művész látásmódja. Nem véletlen, hogy 1988-ban ő volt az egyetlen, akit mint kelet-európait beválasztottak a világ hét vezető avantgárd divattervezője közé. Kézjegyét a kiállítás installálása is hangsúlyozza­  – hiszen Király maga is a tökéletlenségből építkezett.

Tranzit.hu., Bp. VI., Király u. 102., nyitva: november 28-ig

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.