Kiállítás

Nyitott kapuk: Király Tamás ’80s

  • - dck -
  • 2014. december 22.

Képzőművészet

A kiállítás érdekessége, hogy nem csupán a tavaly meghalt, legendásan extravagáns, divatellenes divattervezőről (egy német új­ságíró szavaival a „divat pápájáról”) „szól”, hanem egy korszakról, a nyolcvanas évek underground művészetéről, amelyben Király kétségkívül központi szerepet töltött be.

A két fiatal kurátor (Muskovics Gyula és Soós Andrea) a kiállítótér adottságaihoz képest (mindössze két szobáról beszélünk) hatalmas és igen érdekes, sok szálon futó anyagot gyűjtött össze. Az időrendet is követő, öt tematikus egységbe rendezett, zömében eddig még nem bemutatott dokumentumokból, fotókból, újságcikkekből és eddig lappangó videókból összeállított prezentáció arra is rámutat, hogy a részleteiben (alternatív zene, avantgárd színház, film) már feldolgozott korszakot nagyon is meghatározta Király kézjegye. (Ezt a világot reprezentálják például Rodolf Hervé „bulifotói” vagy El Kazovszkij Dzsan panoptikumának részletei.)

E kézjegy fontos részei a belvárosi punkbutikhoz, a New Art Stúdióhoz köthető események (kirakatában az élő „próbababákkal” és a Váci utcai divatsétákkal), a Petőfi Csarnokban, több ezer ember előtt celebrált színpadias show-k, vagy a berlini Hamburger Bahnhofban megrendezett avantgárd divatbemutatók (a kiállítás címe is erre az eseménysorozatra utal). Továbbá a jellegzetes, szinte már a hordhatatlanság szélén egyensúlyozó ékszerek vagy az elképesztő ruhaköltemények. Az utóbbiakból csak három darab maradt meg – de ezekből is lemérhető, mennyire egyedi, már-már konstruktivista volt a művész látásmódja. Nem véletlen, hogy 1988-ban ő volt az egyetlen, akit mint kelet-európait beválasztottak a világ hét vezető avantgárd divattervezője közé. Kézjegyét a kiállítás installálása is hangsúlyozza­  – hiszen Király maga is a tökéletlenségből építkezett.

Tranzit.hu., Bp. VI., Király u. 102., nyitva: november 28-ig

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”