Kiállítás

Szalay Péter: A felszínen

  • - dck -
  • 2017. március 9.

Képzőművészet

A fiatal szobrászművész munkásságának jellegzetessége a különleges anyaghasználat (műveiben olyan, a szobrászattól idegen elemek bukkannak fel, mint az expander, a dísztárcsa, a szobanövény, a nyakkendő, a fémvödör vagy a tonfa és a sarló), a konceptuális humor és irónia, a barkácsesztétika és a változatos médiumhasználat. Továbbá gyakran él művészettörténeti utalásokkal (lásd azt a tavalyi művét, melyben a duchamp-i Palackszárító lekicsinyítve és egy üvegbe zárva jelenik meg).

A művész mostani kiállításának formai előzménye a 2014-es Kettős látás sorozat; legalábbis annyiban, hogy itt is különös porcelánnippek a főszereplők. Míg ott az alakok (kislány vizslával, kisfiú nyúllal) tengelyszimmetrikusan összenőttek, most a párok (a kisplasztikák) felülete „mutálódik” vagy transzformálódik. A sorozatgyártott „eredeti” nipp így két módon jelenik meg; furcsa, burjánzó kinövésekkel (amely valójában a szobor felületére kémiai eljárással ráépített kristálystruktúra) és némiképp absztrahálódva (a művész a „beszkennelt szobor poligonális hálóját digitálisan redukálta, és 3D-ben kinyomtatta”). Mindkét eljárás jellegzetessége, hogy Szalay manuálisan nem „nyúl” a művekhez.

Maguk a munkák, a geometrikus absztrakt szobrok egyfajta, a greenbox technikára emlékeztető, kisebb kalitkadobozokkal tagolt keretrendszerben vannak installálva; ily módon kiemelődnek önnön fizikai terükből és önmaguk jelzésévé válnak. Bizonyos értelemben megszűnnek mint tradicionális szobrok; bár ettől még nem kevésbé viccesek.

Lehetséges persze, hogy e munkákkal – mint az a kiállítás megnyitószövegében olvasható – „Szalay ironikusan állást foglal a műfaj jelenlegi térhódítása eredményeként létrejövő, csak formai alapon létrehozott absztrakt szobrászati művek ellen”. Engem sokkal inkább lenyűgöz az önjáró produktumok felszíne mögül előlopakodó horror.

acb Galéria attachment, nyitva február 24-ig

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”