Kiállítás

Szalay Péter: A felszínen

  • - dck -
  • 2017. március 9.

Képzőművészet

A fiatal szobrászművész munkásságának jellegzetessége a különleges anyaghasználat (műveiben olyan, a szobrászattól idegen elemek bukkannak fel, mint az expander, a dísztárcsa, a szobanövény, a nyakkendő, a fémvödör vagy a tonfa és a sarló), a konceptuális humor és irónia, a barkácsesztétika és a változatos médiumhasználat. Továbbá gyakran él művészettörténeti utalásokkal (lásd azt a tavalyi művét, melyben a duchamp-i Palackszárító lekicsinyítve és egy üvegbe zárva jelenik meg).

A művész mostani kiállításának formai előzménye a 2014-es Kettős látás sorozat; legalábbis annyiban, hogy itt is különös porcelánnippek a főszereplők. Míg ott az alakok (kislány vizslával, kisfiú nyúllal) tengelyszimmetrikusan összenőttek, most a párok (a kisplasztikák) felülete „mutálódik” vagy transzformálódik. A sorozatgyártott „eredeti” nipp így két módon jelenik meg; furcsa, burjánzó kinövésekkel (amely valójában a szobor felületére kémiai eljárással ráépített kristálystruktúra) és némiképp absztrahálódva (a művész a „beszkennelt szobor poligonális hálóját digitálisan redukálta, és 3D-ben kinyomtatta”). Mindkét eljárás jellegzetessége, hogy Szalay manuálisan nem „nyúl” a művekhez.

Maguk a munkák, a geometrikus absztrakt szobrok egyfajta, a greenbox technikára emlékeztető, kisebb kalitkadobozokkal tagolt keretrendszerben vannak installálva; ily módon kiemelődnek önnön fizikai terükből és önmaguk jelzésévé válnak. Bizonyos értelemben megszűnnek mint tradicionális szobrok; bár ettől még nem kevésbé viccesek.

Lehetséges persze, hogy e munkákkal – mint az a kiállítás megnyitószövegében olvasható – „Szalay ironikusan állást foglal a műfaj jelenlegi térhódítása eredményeként létrejövő, csak formai alapon létrehozott absztrakt szobrászati művek ellen”. Engem sokkal inkább lenyűgöz az önjáró produktumok felszíne mögül előlopakodó horror.

acb Galéria attachment, nyitva február 24-ig

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.