Kiállítás

Szalay Péter: A felszínen

  • - dck -
  • 2017. március 9.

Képzőművészet

A fiatal szobrászművész munkásságának jellegzetessége a különleges anyaghasználat (műveiben olyan, a szobrászattól idegen elemek bukkannak fel, mint az expander, a dísztárcsa, a szobanövény, a nyakkendő, a fémvödör vagy a tonfa és a sarló), a konceptuális humor és irónia, a barkácsesztétika és a változatos médiumhasználat. Továbbá gyakran él művészettörténeti utalásokkal (lásd azt a tavalyi művét, melyben a duchamp-i Palackszárító lekicsinyítve és egy üvegbe zárva jelenik meg).

A művész mostani kiállításának formai előzménye a 2014-es Kettős látás sorozat; legalábbis annyiban, hogy itt is különös porcelánnippek a főszereplők. Míg ott az alakok (kislány vizslával, kisfiú nyúllal) tengelyszimmetrikusan összenőttek, most a párok (a kisplasztikák) felülete „mutálódik” vagy transzformálódik. A sorozatgyártott „eredeti” nipp így két módon jelenik meg; furcsa, burjánzó kinövésekkel (amely valójában a szobor felületére kémiai eljárással ráépített kristálystruktúra) és némiképp absztrahálódva (a művész a „beszkennelt szobor poligonális hálóját digitálisan redukálta, és 3D-ben kinyomtatta”). Mindkét eljárás jellegzetessége, hogy Szalay manuálisan nem „nyúl” a művekhez.

Maguk a munkák, a geometrikus absztrakt szobrok egyfajta, a greenbox technikára emlékeztető, kisebb kalitkadobozokkal tagolt keretrendszerben vannak installálva; ily módon kiemelődnek önnön fizikai terükből és önmaguk jelzésévé válnak. Bizonyos értelemben megszűnnek mint tradicionális szobrok; bár ettől még nem kevésbé viccesek.

Lehetséges persze, hogy e munkákkal – mint az a kiállítás megnyitószövegében olvasható – „Szalay ironikusan állást foglal a műfaj jelenlegi térhódítása eredményeként létrejövő, csak formai alapon létrehozott absztrakt szobrászati művek ellen”. Engem sokkal inkább lenyűgöz az önjáró produktumok felszíne mögül előlopakodó horror.

acb Galéria attachment, nyitva február 24-ig

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.