Kiállítás

Tettek ideje

Képzőművészet

„Eljött volna a tettek ideje?” – ezzel a Kassák-idézettel vonja kérdőre a járókelőket 12 plakát a nyolcadik kerületi Auróra és Bérkocsis utcák sarkán, miközben a több mint 100 éves budapesti lakhatási válságot és az ehhez kötődő mozgalmakat tekinti át. A Köz­élet Iskolája közösségi oktató- és kutatóközpont kiállítása egy részvételi akciókutatás eredménye, ahol a főként lakásszegénységben élő kutatók a 20. század lakhatással kapcsolatos szerveződéseit vizsgálták. A tárlatot már fél tucat helyen láthatta az utca népe, és a tervek szerint ősztől a Kassák Múzeumban fejlődik nagyobb kiállítássá. Emléket állítottak benne a kunyhókban és barlanglakásokban élőknek, a munkásszállók érdekvédelmi kezdeményezéseinek, a roma házfoglalóknak vagy az 1989-es „rongyos forradalomnak”, amikor a hajléktalanok pályaudvarokat elfoglalva érték el a mai hajléktalan-ellátórendszer alapjainak lefektetését. Az archív képekkel tarkított idővonal jelenbeli kitekintése nem túl reménykeltő: 1906-hoz képest vajmi keveset javult a helyzet. Persze, ma is tevékenykednek civilek, akik kalákában újítanak fel házakat, vagy fellépnek az érzéketlen, jogsértő önkormányzatok ellen, kilakoltatást akadályoznak meg vagy közösséget szerveznek. De attól még ma is több ezer ember él az utcán, foglalt házakban, esetleg kunyhókban a város szélén, továbbra sincs ki­épült önkormányzati bérlakásrendszer, ma sem köszönnek a szerencsésebb „rongyosoknak” a lakótelepi szomszédok. Ezért is a legalkalmasabb hely egy ilyen kiállításra a nyócker, ahol még mindig nagy szükség van a nagy ötletekre, és ahol már számtalan nagyszerű kezdeményezés ütötte fel a fejét. Úgyhogy tessék megnézni a plakátokat, elmélkedni a felvetett kérdésekről, aztán csatlakozni vagy új mozgalmat alapítani. Hogy néhány évtized múlva ne ugyanazt a kassáki kérdést kelljen feltennünk.

Auróra utca–Bérkocsis utca sarka, Józsefváros

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.