ŐSZMŰVÉSZET - Kiállítás

Hogyan szerettem bele Rövid Jánosba?

Bringológia az Iparművészetiben

Képzőművészet

Drótszamár és fémdömper a világmegváltás rögös országútján. A Kultúrgorilla dizájnműhely bringás kiállításán jártunk.

Az első gondolatom az volt, hogy ha ilyen a kortárs, innovatív, fair trade, öko-, open, okos és szociális, sőt, upcycling dizájn meg az úgynevezett új kézművesség (sic!) és az ezzel hajtott bringaforradalom, akkor nem biztos, hogy a forradalmárok között a helyem. Nézegettem az arctalan bábu fejére tekert csavartlufiszobor-installációt, akarom mondani légzsákbukósisakot, és közben félhangosan a mellettem álló svéd turistának szegeztem egy kérdést arról, hogy a taknyoláskor mintegy óvó isteni kézként a biciklis tarkójára felkúszó virsli ujjú óriástenyér egészen pontosan hogyan is fogja megmenteni a világot. Merthogy a Bringológia című tárlat pont ezt állítja: ha az amúgy is a társadalmi mobilitás és a fenntartható gazdaság hajtóerejévé lett (?) biciklit átdolgozzák a legfrissebb dizájnmozgalmak, nemcsak még menőbb bicikliket és még értelmetlenebb lufibukósisakokat kapunk, hanem egyúttal a városi élet kényelmetlenségei és korunk globális problémái is megoldódnak, feltéve, hogy a felhasználók száma eléri a kritikus tömeget.

Mindez szép és jó, de sajnos nem tudok szabadulni az ünnep­rontó gondolattól: a balesetkor bukósisakká alakuló, pufók gallérként viselhető Hövding biciklis légzsákot soha sem fogjuk viszontlátni tömegével a Critical Mass felvonuláson, de gegnek kétségkívül látványos, és már az is örömteli, hogy egyáltalán vannak – voltak – ilyen felvonulások. A hatvan kiállítási tárgy durván negyedével hasonló gondok vannak: lehet, hogy velem van a baj, de engem még akkor sem csap arcon a bringológiai dizájnforradalom menetszele egy olyan hátizsáktól, amire ráerősíthetjük gördeszkánkat, ha Scumbagnek hívják, ahogy a csomagtartóra erősített mezei sporttáska sem hiszem, hogy „minden városlakó álma.” Viszont a Concrete loves Rubber elnevezésű bugyor már fel is bosszantott: egy gonosz kis tornazsák, ami a magyarázat szerint azért testesíti meg a városi biciklizés szabadságát és a környezettudatos gondolkozást, mert a szürke vászon betonmintázatú, a zsákocska alja meg használt bicikligumiból van. De idáig a kukacoskodó szkepszis.

A kiállítás második felére túljutottam a légzsáksokkon, és a Közlekedési Múzeum őskövületi bringái, az újrahasznosított alkatrészekből készített lámpák, gyerekjátékok, dísztárgyak, bárszékek szép lassan beolajozták urbánus szívem berozsdásodott fogaskerekeit: Ungár Fanni fogasként használható vagány drótszamár­trófeái, Gungl Tibor vashulladékból, biciklialkatrészekből és italosüvegből készített csodálatos asztali lámpái, Gulyás Ferenc szintén levedlett kerékpárelemekből összetákolt gyerekjátékai mind lélegzetelállítóak. Gungl tenyérben éppen elférő fémdömperét nézegetve azonnal elhittem, hogy „minden társadalmi változás elindítója az egyes ember”, sőt azon kaptam magam, hogy azt tervezgetem, vajon hogyan szerezhetnék (készíthetnék?) hasonló dömpert a fiamnak. És akkor ott vannak még a teherbiciklik: sosem hittem volna, hogy ilyen gyengéd érzelmeket fogok táplálni a biciklis áruszállítás iránt, de a kiállított teherbringák, Merényi Dániel „Rövid János” névre hallgató teherhordója, a Cyclomania műhely civil egyesületeket segítő programjának részét képező Gulo2, a szabvány alumíniumcsövekből összetákolt dán Cargo Bike vagy a Szabó Sándor vízvezeték-szerelő mester által a harmincas években fürdőkádak szállítására tervezett és készített egyedi bringa teljesen lenyűgözött. Bár Szabó csináld magad! biciklije felvet egy égető kérdést: vajon miért nem terjedt el szélesebb körben máig a teherbiciklis áruszállítás, ha egyszer jelenleg az európai városi teher­transzport egynegyede lebonyolítható lenne biciklivel, legalábbis a tájékoztató tábla szerint. A teherbicikliket magunk mögött hagyva a tárlat slusszpoénja a Holy Crap-projekt: az alternatív biciklis szemételszállító rendszerben a szelektív gyűjtésért később szolgáltatásokra vagy telefonon lebeszélhető percekre váltható jutalompontokat kapunk.

A kiállítás széttartó, inkább ötletek halmaza, mint egy probléma alapos körüljárása, de ez nem feltétlen baj, főleg, hogy így is kifejezetten haladó szellemiséget képvisel a hazai közegben. A kurátorok, vagyis a Kultúrgorilla dizájnműhely dolga azért sem lehetett könnyű, mert a Bringológia az éppen teljes átépítés alatt álló Közlekedési és a hamarosan felújításra kerülő Iparművészeti Múzeum együttműködéseként jött létre, többek között az Emberi Erőforrások Minisztériuma és a Liget Projekt Budapest támogatásával. Feltételezzük, a hazai múzeumi működési modellek nem könnyen egyeztethetők össze egy piaci alapon működő dizájnmenedzsment vállalkozás prioritásaival – talán ennek lehetett a következménye, hogy két megnyitót is tartottak: egyet a politikusok, például a friss bringaügyi kormánybiztos Révész Máriusz és a sajtó számára, délelőtt. Ide eljöhettek volna a kiállító művészek is, de úgy tudjuk, nem tették. A kurátorok indítványozására aztán tartottak egy esti, teljesen nyilvános megnyitót is, amikor fél áron lehetett megnézni a tárlatot, noha ezt nem hívhatták megnyitónak.

Iparművészeti Múzeum, nyitva november 27-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.