ŐSZMŰVÉSZET - Kiállítás

Hogyan szerettem bele Rövid Jánosba?

Bringológia az Iparművészetiben

Képzőművészet

Drótszamár és fémdömper a világmegváltás rögös országútján. A Kultúrgorilla dizájnműhely bringás kiállításán jártunk.

Az első gondolatom az volt, hogy ha ilyen a kortárs, innovatív, fair trade, öko-, open, okos és szociális, sőt, upcycling dizájn meg az úgynevezett új kézművesség (sic!) és az ezzel hajtott bringaforradalom, akkor nem biztos, hogy a forradalmárok között a helyem. Nézegettem az arctalan bábu fejére tekert csavartlufiszobor-installációt, akarom mondani légzsákbukósisakot, és közben félhangosan a mellettem álló svéd turistának szegeztem egy kérdést arról, hogy a taknyoláskor mintegy óvó isteni kézként a biciklis tarkójára felkúszó virsli ujjú óriástenyér egészen pontosan hogyan is fogja megmenteni a világot. Merthogy a Bringológia című tárlat pont ezt állítja: ha az amúgy is a társadalmi mobilitás és a fenntartható gazdaság hajtóerejévé lett (?) biciklit átdolgozzák a legfrissebb dizájnmozgalmak, nemcsak még menőbb bicikliket és még értelmetlenebb lufibukósisakokat kapunk, hanem egyúttal a városi élet kényelmetlenségei és korunk globális problémái is megoldódnak, feltéve, hogy a felhasználók száma eléri a kritikus tömeget.

Mindez szép és jó, de sajnos nem tudok szabadulni az ünnep­rontó gondolattól: a balesetkor bukósisakká alakuló, pufók gallérként viselhető Hövding biciklis légzsákot soha sem fogjuk viszontlátni tömegével a Critical Mass felvonuláson, de gegnek kétségkívül látványos, és már az is örömteli, hogy egyáltalán vannak – voltak – ilyen felvonulások. A hatvan kiállítási tárgy durván negyedével hasonló gondok vannak: lehet, hogy velem van a baj, de engem még akkor sem csap arcon a bringológiai dizájnforradalom menetszele egy olyan hátizsáktól, amire ráerősíthetjük gördeszkánkat, ha Scumbagnek hívják, ahogy a csomagtartóra erősített mezei sporttáska sem hiszem, hogy „minden városlakó álma.” Viszont a Concrete loves Rubber elnevezésű bugyor már fel is bosszantott: egy gonosz kis tornazsák, ami a magyarázat szerint azért testesíti meg a városi biciklizés szabadságát és a környezettudatos gondolkozást, mert a szürke vászon betonmintázatú, a zsákocska alja meg használt bicikligumiból van. De idáig a kukacoskodó szkepszis.

A kiállítás második felére túljutottam a légzsáksokkon, és a Közlekedési Múzeum őskövületi bringái, az újrahasznosított alkatrészekből készített lámpák, gyerekjátékok, dísztárgyak, bárszékek szép lassan beolajozták urbánus szívem berozsdásodott fogaskerekeit: Ungár Fanni fogasként használható vagány drótszamár­trófeái, Gungl Tibor vashulladékból, biciklialkatrészekből és italosüvegből készített csodálatos asztali lámpái, Gulyás Ferenc szintén levedlett kerékpárelemekből összetákolt gyerekjátékai mind lélegzetelállítóak. Gungl tenyérben éppen elférő fémdömperét nézegetve azonnal elhittem, hogy „minden társadalmi változás elindítója az egyes ember”, sőt azon kaptam magam, hogy azt tervezgetem, vajon hogyan szerezhetnék (készíthetnék?) hasonló dömpert a fiamnak. És akkor ott vannak még a teherbiciklik: sosem hittem volna, hogy ilyen gyengéd érzelmeket fogok táplálni a biciklis áruszállítás iránt, de a kiállított teherbringák, Merényi Dániel „Rövid János” névre hallgató teherhordója, a Cyclomania műhely civil egyesületeket segítő programjának részét képező Gulo2, a szabvány alumíniumcsövekből összetákolt dán Cargo Bike vagy a Szabó Sándor vízvezeték-szerelő mester által a harmincas években fürdőkádak szállítására tervezett és készített egyedi bringa teljesen lenyűgözött. Bár Szabó csináld magad! biciklije felvet egy égető kérdést: vajon miért nem terjedt el szélesebb körben máig a teherbiciklis áruszállítás, ha egyszer jelenleg az európai városi teher­transzport egynegyede lebonyolítható lenne biciklivel, legalábbis a tájékoztató tábla szerint. A teherbicikliket magunk mögött hagyva a tárlat slusszpoénja a Holy Crap-projekt: az alternatív biciklis szemételszállító rendszerben a szelektív gyűjtésért később szolgáltatásokra vagy telefonon lebeszélhető percekre váltható jutalompontokat kapunk.

A kiállítás széttartó, inkább ötletek halmaza, mint egy probléma alapos körüljárása, de ez nem feltétlen baj, főleg, hogy így is kifejezetten haladó szellemiséget képvisel a hazai közegben. A kurátorok, vagyis a Kultúrgorilla dizájnműhely dolga azért sem lehetett könnyű, mert a Bringológia az éppen teljes átépítés alatt álló Közlekedési és a hamarosan felújításra kerülő Iparművészeti Múzeum együttműködéseként jött létre, többek között az Emberi Erőforrások Minisztériuma és a Liget Projekt Budapest támogatásával. Feltételezzük, a hazai múzeumi működési modellek nem könnyen egyeztethetők össze egy piaci alapon működő dizájnmenedzsment vállalkozás prioritásaival – talán ennek lehetett a következménye, hogy két megnyitót is tartottak: egyet a politikusok, például a friss bringaügyi kormánybiztos Révész Máriusz és a sajtó számára, délelőtt. Ide eljöhettek volna a kiállító művészek is, de úgy tudjuk, nem tették. A kurátorok indítványozására aztán tartottak egy esti, teljesen nyilvános megnyitót is, amikor fél áron lehetett megnézni a tárlatot, noha ezt nem hívhatták megnyitónak.

Iparművészeti Múzeum, nyitva november 27-ig

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.