Több mint 8 millió dollárért kelt el egy Rubens-rajz egy vitatott árverésen

  • narancs.hu
  • 2019. január 30.

Képzőművészet

A királyi család gyűjteményéből származó műkincsek elárverezése vitát váltott ki a hollandiai múzeumok körében.

A kivételes méretű (49 x 31 centiméteres), felemelt karú férfit ábrázoló tanulmány, amely az 1610 táján festett, A kereszt felállítása című szárnyas oltárhoz készült, 1838-ban került Orániai Vilmos herceg, a későbbi II. Vilmos holland király birtokába.

Rubens - Meztelen férfi emelt karral

Rubens - Meztelen férfi emelt karral

 


A királyi vagyont 2011-ben a Forbes magazin 220 millió dollárra (61 milliárd forint) becsülte.
A családi gyűjteményéből származó műkincsek elárverezése vitát váltott ki a hollandiai múzeumok körében. Véleményük szerint a szerdán eladott Rubens-rajz tulajdonosának, Krisztina hercegnőnek előbb nekik kellett volna felajánlani a művet megvételre, mielőtt külföldi árverésre vitték volna. Ez erkölcsi kérdés a múzeumok szerint, amelyek szerint Rubens rajza a holland kulturális örökség része.
Szerdán lázas küzdelem volt egy, a teremben lévő és egy telefonon licitáló vásárló között. A kép végül 7 millió dollárért, azaz az adókkal és járulékokkal együtt 8,2 millió dollárért kelt el, jóval a Sotheby's becslése felett, amely 2,5 és 3,5 millió dollár közötti összegre (693-971 millió forint) számított a képért.
A holland mester rajzai esetében a korábbi rekordot 3,2 millió fonttal (1,2 milliárd forint) a Sámson és Delila állította fel a Christie's egy 2014-es londoni árverésén.

(via MTI)

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.