Documenta14, Kassel

Történetek katedrálisa

  • Nagy Gergely
  • 2017. augusztus 6.

Képzőművészet

Közönségcsalogató – mondhatnánk a kasseli Fridericianum előtti téren álló, hatalmas Parthenon-modellre, amelynek acélvázát sokezernyi könyv, konkrét könyvtest borítja. Látványos, bravúros és egy kortárs művészeti kiállításon, ahol kéttucatnyi helyszínen százhatvan művész munkái láthatók, mindig kell olyan „közönségmunka”, amit le lehet fotózni.

Marta Minujín alkotása megfelel ennek, de nem pusztán ennyi. Ténylegesen a közönség munkájáról van szó – könyveket lehet adományozni a projektnek –, 1983-ban az argentin junta cenzúrájára reflektált, most a mindenkori cenzúrára, de ezeken túlmenően egy nagy metafora megalkotásának kísérlete is. Az el­beszélés, az ismeret, a tanulás és a tanultak eltörlése, újraírása ugyanis kulcsszavai a Documenta14-nek. A most először két helyszínen, Athénban és Kasselben zajló hatalmas kortárs művészeti esemény kikezdi a tudásról és az elbeszélésről alkotott fogalmainkat. Több módon is. Adam Szymczyk főkurátor és munkatársai akkora merítéssel dolgoztak, hogy három nap nem volt elég a kasseli kínálat teljes áttekintésére. Ez persze lenyűgöző, csakhogy közben valóban ezen az elbeszéléstengeren kellene átevickélni, ami azért nehéz, mert sok a közepes vagy gyenge munka. A kortárs művészet mai nyelve pedig van annyira bonyolult, sokszorosan önreflektív, kontextushoz kötött és megfejtésre váró, hogy mire megérti a látogató, hogy ami sikerületlen, az miért az, addigra elfárad (hogy Olaf Holzapfel munkáival miért van tele több emelet, annak nem találom magyarázatát). Hanem amikor ebben az áradatban egyszer csak elé sodródik valami, ami tényleg megérinti, megüti, megrázza, akkor hihetetlen dolgokat élhet át. Vagy újra. Az újrajátszás, újraélés ugyanis megint csak kulcsszavak a Documenta14-en. Akár úgy, hogy valamit áthozunk a maga kontextusából egy másikba:

 

maga a Fridericianum

ilyen „áthozat”, a tetszhalott athéni kortárs múzeum anyaga ömlött be ide. Izgalmas, de kérdéses, hogy a görög modernizmus vagy (neo)avantgárd, megfosztva összefüggéseitől, működik-e. Nem nagyon. De arra alkalmas, hogy átgondoljuk, egy tökéletesen más vonatkoztatási rendszerben mennyire érvényesek a mi művészetfogalmaink, kánonberögződéseink. A kisebb, de még mindig elég nagy helyszínek, a Neue Galerie és a Neue Neue Galerie már koncentráltabb kiállításokat mutat. Az előbbiben szó szerint gyönyörűen működnek Ladik Katalin hangművei és képversei – Hendrik Folkerts kurátor két éve, Budapesten járva válogatta be e munkákat – egy folyosón, klasszicizáló szobrokkal szembeállítva. Apropó, hang, az egész városban elszórtan különféle hangművekbe akadunk, beszélnek, suttognak, finom zajt hintenek szét, szinte alig kivehető módon közölve valamit. Ez megint csak telitalálat, a közlés, az elbeszélés nehézsége zörejként ölt formát, mintha a folyamatos streaming próbálná végigmondani azt, ami túl van az elbeszélhetőn. A Documenta14-en lépten-nyomon egyéni drámák, menekültsorsok, a történelem okozta traumák elbeszélései bukkannak fel, és sokszor reménytelen a küzdelem, hogy a művész (a művészet) valamilyen módon keretezze, értelmezhetővé tegye ezeket. Nincs erősebb, mint a menekülő áldozat személyes története, és épp ezért feldolgozhatatlan, cinikusan azt is mondhatnánk, a művész csak „elrontani” tudja. A kellő távolság – miközben az érintettség megmarad – és a megfelelő nyelv megtalálása nélkül nem megy. A nagy ellenpélda a documentán Jonas Mekas és Douglas Gordon. Mekas saját hontalanná válásának történetét beszélte el az I Had No­where to Go (1991) című naplókönyvben, ennek 2016-os filmváltozatát, Douglas Gordon munkáját a kasseli Cinestarban vetítették. Szinte kép nélküli film, hangjáték, mintha a suttogó munkák folytatása volna a moziteremben. De ellenpélda a palesztin Ahlam Shibli is, akinek Heimat (2016–17) című fotósorozata a Neue Neue Galerie-ben szerepel, s a Kasselben élő bevándorlók otthonteremtési kísérleteiről beszél 53 képben.

És ekkor ér bennünket a megrázó élmény: az egyik fotón szerepel a kasseli Halitplatz, amelyet a 21 éves török Halit Yozgatról neveztek el. Őt az NSU (Nazionalsozialistischer Untergrund) nevű náci csoport lőtte le 2006-ban, egy internetkávézó pultja mögött. Nos, a Neue Neue Galerie-ben látható, a Forensic Architecture nevű, mérnökökből, kutatókból, vizuális emberekből, komputergurukból álló csoport 77sqm_9:26 min. című munkája ezt az eseménysort rekonstruálja, pusztán azért, hogy egyetlen tanúvallomás igazságtartalmát vizsgálja meg. A kávézó négy vendége közül csak egy vallotta ugyanis, hogy nem hallott lövéseket, nem látott holttestet – és ez a férfi a német titkosszolgálat munkatársa volt. Ha senki nem jár a dolgok végére, a művészetnek kell megtennie. A kérdésből új kérdésekig jutunk: a rasszizmusról, a szélsőjobbról, az állampolgár elől eltitkolt adatokról, az elégtelen hatósági munkáról, a társadalmi felelősségről.

Maria Eichhorn a Neue Galerie-ben kasseli zsidó polgárok nácik által elrabolt műtárgyainak, könyvtárának történetét tárja fel, a restitúciót tematizálja, egy valóságos intézetet (Rose Valland Institute) működtetve, és me­gint csak a művészi praxist, a tényfeltárást és a tudományos kutatást hozza közös nevezőre. Leltár, rekonstrukció, igazságszolgáltatás: a felejtés tetemre hívása. Ha érvénytelenné vagy legalábbis relatívvá válik valami, amit eddig tudtunk, az a hirtelen talajvesztés után mégis valamiféle bizonyosságot hoz:

 

van olyan, hogy igazság,

csak nem úgy szól, ahogy hittük. A post-truth, post-fact világban pedig bármilyen új tudás megszerzése láthatatlan pajzzsal ér fel, amelyről lepattannak a manipulációs kísérletek. Nyolcvanöt perces videomunkát bemutatni istenkísértés egy ekkora volumenű eseményen, ahol, ha öt perc figyelem jut valamire, az már nem rossz – Naheem Mohaiemen brit filmkészítő szerencsére fütyül erre. A Two Meetings and a Funeral (2017) háromcsatornás videó az el nem kötelezett országok mozgalmáról szól, és mégsem unalmas. Kongresszusok és közgyűlési helyszínek feltérképezése a film történészi, politológusi szemmel, de benne a kongresszusi termek architektúrájától, a felszólalók – Kadhafi, Indira Ghandi, Castro – szövegeinek és sorsának elemzésén át egyes országok, köztük kiemelten Banglades történetéig rengeteg részlet előkerül. És a Hessisches Landesmuseum vetítőjében előáll a közelmúlt történelmének egy, a (nyugati) fősodortól teljesen eltérő és rendkívül elgondolkodtató nézete. Igazolható vagy sem, itt és most eldönthetetlen. Egy biztos: létezik. Pontosan úgy, ahogyan százhatvan művész személyes igazsága és narratívája, ahogyan egy-egy könyvtest a Parthenon-modellben.

Kassel, szeptember 17-ig.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.