Kiállítás

Fryderyk chopin museum

Képzőművészet

A nemzetközi repülőtér és a nagy múltú zeneakadémia Varsóban épp­úgy Chopin nevét viseli, ahogyan Budapesten meg Liszt Ferencét, azonban a párhuzam ezúttal nagyságrendi különbséget takar: a lengyel fővárosban ugyanis tényleg valóságos Chopin-kultusz tombol. Ennek egyik leglátványosabb és okvetlenül középponti helyszíne az Ostrogski palotában működő Fryderyk Chopin Museum, amely újfent csak távolról, megdöntött fejjel és hunyorított szemmel nézve hasonlít a mi sokérdemű, ám szerény Andrássy úti Liszt Ferenc Emlékmúzeumunkra. A többemeletes, így aztán még a bejárat szintje alatt is Chopinnel elárasztott multimé­diás állandó kiállítás természetesen ezernyi relikviát tár a látogatók elé: gyerekkori karikatúrától (a kis Fryderyk bájosan rajzolt) és iskolai órarendtől egészen a zongora poétájának ama Pleyel márkájú instrumentumáig, amelyet életének utolsó két esztendejében használt.
A személyes tárgyak mellett azonban az emberi arcél, a társas környezet és a történelmi kor is elénk rajzolódik – méghozzá egymással következetesen összehozva. Az egyik terem feliratai a világpolgár Chopin különféle lengyel, osztrák, francia és spanyol lakcímeit, míg egy másik terem vezérigéi a komponista útlevelében található személyleírás adatait sorjázzák, miközben természetesen apróra megismerhetjük a férfiruhás polgárpukkasztónak, az írónő George Sandnak meg az ő feminin alkatú Chip-Chipjének mozgalmas és korántsem szabványosan „romantikus” kapcsolatát is. A legalsó szintet pedig mindenestől betölti Chopin zongoraközpontú életműve: kényelmes fülkékben, kutatói asztaloknál és a kottatartóra tetszés szerint kitett műveket leolvasó és lejátszó installáció révén egyre csak szólnak, csak szólnak a mazurkák, polonézek, balladák és etűdök. Igaz, azok felcsendülnek megannyi köztéri Chopin-padon is, szerte a lengyel fővárosban – és a padok nem tartanak hétfői szünnapot sem.

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.