A nemzetközi repülőtér és a nagy múltú zeneakadémia Varsóban éppúgy Chopin nevét viseli, ahogyan Budapesten meg Liszt Ferencét, azonban a párhuzam ezúttal nagyságrendi különbséget takar: a lengyel fővárosban ugyanis tényleg valóságos Chopin-kultusz tombol. Ennek egyik leglátványosabb és okvetlenül középponti helyszíne az Ostrogski palotában működő Fryderyk Chopin Museum, amely újfent csak távolról, megdöntött fejjel és hunyorított szemmel nézve hasonlít a mi sokérdemű, ám szerény Andrássy úti Liszt Ferenc Emlékmúzeumunkra. A többemeletes, így aztán még a bejárat szintje alatt is Chopinnel elárasztott multimédiás állandó kiállítás természetesen ezernyi relikviát tár a látogatók elé: gyerekkori karikatúrától (a kis Fryderyk bájosan rajzolt) és iskolai órarendtől egészen a zongora poétájának ama Pleyel márkájú instrumentumáig, amelyet életének utolsó két esztendejében használt.
A személyes tárgyak mellett azonban az emberi arcél, a társas környezet és a történelmi kor is elénk rajzolódik – méghozzá egymással következetesen összehozva. Az egyik terem feliratai a világpolgár Chopin különféle lengyel, osztrák, francia és spanyol lakcímeit, míg egy másik terem vezérigéi a komponista útlevelében található személyleírás adatait sorjázzák, miközben természetesen apróra megismerhetjük a férfiruhás polgárpukkasztónak, az írónő George Sandnak meg az ő feminin alkatú Chip-Chipjének mozgalmas és korántsem szabványosan „romantikus” kapcsolatát is. A legalsó szintet pedig mindenestől betölti Chopin zongoraközpontú életműve: kényelmes fülkékben, kutatói asztaloknál és a kottatartóra tetszés szerint kitett műveket leolvasó és lejátszó installáció révén egyre csak szólnak, csak szólnak a mazurkák, polonézek, balladák és etűdök. Igaz, azok felcsendülnek megannyi köztéri Chopin-padon is, szerte a lengyel fővárosban – és a padok nem tartanak hétfői szünnapot sem.
Figyelmébe ajánljuk
A Fidesz fejben már annyira Amerikában él, hogy a magyar valóság össze sem zavarja
A Szabadság téren rendeztek tüntetést tízezer kilométerrel arrébb történt gyilkosságok miatt, miközben a demonstráció helyszínétől 40 percre neonácik hetekig vertek hajléktalanokat az utcán.
A mi tahónk szabadságharcos, a tiétek provokátor
Feljelenti a Fidesz Hódmezővásárhelyen egy aszfaltrajzverseny szervezőit két agresszív felirat miatt. Már 2007-ben is lépni kellett volna. Publicisztika.
Újabb amerikai esti talkshow húzhatja le a rolót Trump nyomására - most a Charlie Kirk-gyilkosság miatt
Jimmy Kimmel kritikusan beszélt Charlie Kirk meggyilkolásáról és arról, mindezt a Trump-féle MAGA- világ miként használja fel saját céljaira. Az ABC csatorna erre határozatlan időre elkaszálta Kimmel műsorát, ami az egyik legismertebb késő esti talkshow volt.
Nem csak a stadionokban baj a rasszizmus, hanem az egész országban
Sokatmondó a magyar fociklubok azon igénye, hogy ne kerüljön a lelátói cigányozás a rasszista kategóriába. Sajnos nemcsak a fociról mond el ez mindent: az, hogy ez egyáltalán felmerülhetett, egész pontosan beazonosítható emberek bűne.
Vörösben
Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.
Magánügyek, közügyek
Szintén zenész
- - turcsányi -
Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).
Patchwork művészportrékból
A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.