Kiállítás

Uglár Csaba: A sorok közt

  • - dck -
  • 2012. december 29.

Képzőművészet

Lehet, hogy az acb Galéria stratégiájáról, esetleg egy új trendről vagy talán véletlen egybeesésről van szó, de tény, hogy ebben az évben ez már a második olyan kiállítás, amikor egy erős és egyéni stílusú művész radikálisan elhagyja megszokott védjegyét, hogy helyébe egy nehezen interpretálható "képet" (festményt, rajzot) állítson. Szarka Péter - aki egy ma már elavultnak tekintett számítógépes program által generált és fiktív hősökkel telített utópikus tereiről ismert - júniusi kiállításán például néhol a megfáradt pop-art stílusára emlékeztető, ismert jeleket és tipográfiai megoldásokat esetlegesen és roncsoltan felidéző festményeket mutatott be, amelyekről maga a kiállításhoz írt szöveg is elismeri, hogy "kényelmetlenül nagy teret hagynak a szabad értelmezésnek".

Uglár, aki ijesztően vicces szobráról, a Szőrös lányról vagy a Mi a magyar? kiállításon is bemutatott, szoláriumcsövekkel megspékelt játékgépeiről híresült el, most különös gesztusfestményeket állít ki. Bár e munkák esetében nem feltétlenül váltásról, hanem a kilencvenes évek közepén festett képeihez való visszatérésről vagy visszacsatolásról beszélhetünk, a latin betűkből és ezek tipográfiai kódrendszeréből kiinduló, automatikusan generált képek igen nehezen élvezhetőek. Nem csupán azért, mert a szövegek (a kiállítás címében nagybetűvel írt sorok) gyakorlatig olvashatatlanok, s ily módon kilépnek a denotálás/konnotálás univerzumából, hanem mert - pár kivételtől eltekintve - magukon viselik az ún. bad painting (rossz festészet) tudatosan alkalmazott jegyeit. Az önterápia jellegzetességeit, a jelentés erodálását felmutató művekről a kurátor is leírja, hogy "extrém empátiát követelnek ki a befogadóiktól". Ha a "testet öltött mánia" piedesztálra emelése az új művészeti irány, akkor nem sok jót jósolok a kritikusoknak - ellentétben a pszichológusokkal.

acb Galéria, Bp. VI., Király u. 76. Nyitva: december 21-ig

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”