Vándorállat

Képzőművészet

70 éve született El Kazovszkij.

„Kényszerpályán mozgok. Az életemmel együtt változnak a képek is, a színviláguk például erősen változik, a ritmusuk viszont – a színek, vonalak, foltok ritmusa – nem, az mindig intenzív, mindig kicsit durva. Annak ellenére, hogy hosszan festek, egyúttal gyorsan és türelmetlenül is, ami meg is jelenik a felületükön. Amíg én én vagyok, addig ez a jelleg rajta lesz a képeken” – így beszélt magáról El Kazovszkij egy még 1996-ban vele készült interjúnkban. A vándorállat-motívumról, performance-airól ismert festőművész 10 éve hunyt el, ma lenne 70 éves.

Vándorállat libikókán

Vándorállat libikókán

Fotó: Magyar Nemzeti Galéria

 

El Kazovszkij 1948. július 13-án, Leningrádban született Jelena Kazovszkaja néven. Édesanyja, Putolova Irina művészettörténész volt, édesapja, Jefim Kazovszkij fizikus. Szülei válása után, 1964-ben édesanyja újraházasodott, Skoda Lajos magyar építészmérnökhöz ment hozzá, ekkor költöztek Magyarországra. Az, hogy 16 évesen kvázi egy új anyanyelvet kellett megtanulnia, meghatározó élménye maradt:

„Valószínűleg azért lettem festő, mert amikor első gimiben idekerültem – édesanyám ide jött férjhez –, akkor tanultam meg magyarul. Mindig írtam és valószínűleg fogok is, de az, amikor jó fél évre nyelv nélkül maradtam, olyan rémületes élmény volt, hogy a nyelvtől a kép felé kanyarodott az aktivitásom. Kilencven százalékban nyelvből állok, és abban az időben elveszítettem kezem, lábam, megrendült a bizalmam a nyelvben. A nyelv addig könnyű volt, mint a levegő, akkor hirtelen súlyossá vált, mint a bazalt, amiben viszont nem lehet úgy élni, mint a levegőben, előbb porrá kell zúzni. Teljesen tudatos emberként úgy tanultam meg magyarul, mint egy csecsemő, de nem csecsemő, hanem felnőtt nyelven, és közben megváltozott a nyelvhez való elméleti és érzelmi viszonyom: jobban félek tőle, mint a képtől.”

A Radnóti Miklós Gimnázium elvégzése után, 1968-ban már több kiállítása volt a No. 1 csoporttal, ’70 és ’77 között pedig elvégezte a Képzőművészeti Főiskola festő szakát. Tagja lett a Fiatal Képzőművészek Stúdiójának és a Művészeti Alapnak, valamint a Képző- és Iparművészek Szövetségének is.

Kazovszkij középen

Kazovszkij középen

Fotó: Kecskeméti

Festészet, installáció, performance, díszlet- és jelmeztervezés, írás – az önkifejezés legváltozatosabb módjait ötvözte művészete. Jellegzetes jelképek és motívumok összefonódása, vissza-visszatérése jellemezte alkotásait. Bár azt vallotta, hogy a művészetnek önmagában kell állnia, a művész nélkül is értelmezhetőnek és jelentételinek kell lennie, azért életéből, út- és identitáskereséséből fakadó témák, vállalt transzneműsége, a társadalmi szerepekbe vettetettség korlátainak hangsúlyozása meghatározta életművét.

„Először azt kell megemlítenem, hogy mi az, ami engem meghatároz, illetve meghatározott a kezdet kezdetén. Az esetem eléggé különleges, sok szempontból arra épül az életem, amivel együtt születtem, arra a tényre, hogy transzszexuális vagyok. Mégpedig abból a fajtából, ami egyáltalán nem látszik. A magát nőnek érző transzszexuális tökéletesen látható, sőt feltűnő, mert a mi kultúránkban a ’nőség’ mindig megmutatja magát. A szépség, a kép vonzásához van köze, olyasmi, ami esztétikai tárgyként is aposztrofálódik. Az én helyzetem más, mert egy számomra furcsa ’női’ testben élő férfi vagyok, s hogy a dolog még bonyolultabb legyen, olyan homoszexuális férfiember vagyok, aki számára a vonzerőt a nagyon lányos, fiatal fiúk jelentik, akiket én tulajdonképpen nőknek látok, és mint nőket szeretem” – vallotta magáról.

 

Dzsan-panoptikum

Dzsan-panoptikum

Fotó: Magyar Nemzeti Galéria

 

 

Számos egyéni és csoportos kiállítása volt Magyarországon és külföldön is, többek között Amszterdamban, New Yorkban, Párizsban, Berlinben, Rómában és Szentpéterváron.

Nagyszabású életmű-kiállítását 2015-ben, a Magyar Nemzeti Galériában rendezték, ott, ahol életében sosem állított ki. A túlélő árnyéka című tárlat kurátora, Rényi András interjúban mesélt lapunknak a kiállításról, Kazovszkij művészetéről.

A művész 1996-ban a punkról és a kutyáról beszélt, lapunknak adott utolsó interjújában pedig a csillapíthatatlan kíváncsiságról:

Csillapíthatatlan kíváncsiság (El Kazovszkij festõ)

Jelenleg két kiállítóteremben is láthatóak a Kossuth-díjas művész munkái, s a néző nem múló kíváncsisággal nézi Pesten, az Aulich utcai galériában (február 12-ig) és Budán, a Várfok utcai XO-ban (február 5-ig) a kiállított képeket, hogy végre megpróbálja megfejteni, ki is van az alkotások mögött.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.