300 közlekedési dolgozójának kér bértámogatást Szeged

Kis-Magyarország

Az utasforgalom csökkenése miatt a Szegedi Közlekedési Társaság munkatársai felét nem tudja teljes munkaidőben foglalkoztatni, a kormány bértámogatását kéri. Költségeit azzal is próbálja faragni az önkormányzati társaság, hogy dolgozók juttatásait átmenetileg felezi, kifizetéseket csúsztat, de ez se kompenzálja a havi 100 milliós bevételkiesést.

A Szegedi Közlekedési Társaság (Szegedi Közlekedési Kft. – SZKT) a kormány gazdaságvédelmi akciótervében biztosított bértámogatást kéri az utasforgalom csökkenése miatt. Az SZKT 250-300 dolgozóját júniustól rövidebb munkaidőben foglalkoztatja három hónapon át, vagyis annyi ideig, amennyi időre a bértámogatást igénybe lehet venni. Az intézkedés a munkavállalói felét érintheti; a legutóbbi, 2018-as cégadatok szerint a Szegedi Közlekedési Kft. 574 főt foglalkoztatott.

A szegedi önkormányzat kizárólagos tulajdonában lévő vállalat május végén arra tett ígéretet dolgozóinak, hogy szeptembertől a részmunkaidőben alkalmazott kollégákat ismét a csökkentést megelőző óraszámban foglalkoztatja majd, júniustól pedig létszámstopot hirdet, nem vesznek fel új alkalmazottakat.

Két átmeneti költségcsökkentési intézkedést is végrehajtanak Szegeden. Az SZKT szeptember végéig a dolgozóinak járó lojalitási és jelenléti pótléknak csak a felét fizeti ki, a választható béren kívüli javadalmazás 200 ezer forintos értékét pedig csúsztatva, két részletben adja, legkésőbb december 20-ig.

A szakszervezetekkel a bérelemek átütemezéséről kötött megállapodás részeként az SZKT kötelezettséget vállalt arra, hogy ha plusz forrást kapna a kormánytól vagy a szegedi önkormányzattól bevételkiesése kompenzálására, gazdasági helyzete stabilizálására, akkor ismét egyeztetnek a dolgozókat illető kifizetések mértékéről.

A szegedi közlekedési vállalatnak nincsenek tartalékjai. Bár évről évre 3 milliárdos árbevételre képes, csupán 10-40 millió forint nyereséget termel, ami nem fedezi a tartósan halmozódó veszteségeit. A szegedma az SZKT tájékoztatása alapján arról írt, hogy a társaság utasforgalma negyedére csökkent a járvány ideje alatt. Bevételkiesése havonta 100 millió forinttal nő, és amennyiben a helyzet nem változik, a nyár végére meghaladhatja a félmilliárd forintot.

A gazdaságvédelmi akciótervben igényelhető bértámogatás feltétele a legalább napi kétórás foglalkoztatás, összege munkavállalónként havonta maximum 75 ezer forint lehet. Ennek megfelelően ha az összes igényelt támogatást megkapná az SZKT, az sem húzná ki válságos helyzetéből, 300 fővel számolva összesen havi 22,5 millió forintnyi pluszt jelenthet a társaságnak.

Szegeden a közlekedési dolgozóknak ugyanakkor idén nem kell elbocsátástól tartani, a megállapodásban az SZKT kötelezettséget vállalt arra, hogy az év végégig nem kezdeményez csoportos létszámleépítést. A megállapodás része ugyanakkor az is, hogy ettől a ponttól abban az esetben eltekinthet, ha szeptember végéig bevétele nem éri el az előző évinek az ötven százalékát.

Figyelmébe ajánljuk

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.

Eddig csak a szégyen

Aláírták a koalíciós szerződést, innentől hivatalosnak tekinthető, hogy megalakul a szétválás utáni Csehország minden bizonnyal leggusztustalanabb kormánya, amelyben egy populista vezér, Andrej Babiš dirigálja saját személyre szabott pártja (az Ano) és két neonáci pártocska (a 7,8 százalékos SPD és a 6,8-as Motoristé sobě) delegáltjait.