300 közlekedési dolgozójának kér bértámogatást Szeged

Kis-Magyarország

Az utasforgalom csökkenése miatt a Szegedi Közlekedési Társaság munkatársai felét nem tudja teljes munkaidőben foglalkoztatni, a kormány bértámogatását kéri. Költségeit azzal is próbálja faragni az önkormányzati társaság, hogy dolgozók juttatásait átmenetileg felezi, kifizetéseket csúsztat, de ez se kompenzálja a havi 100 milliós bevételkiesést.

A Szegedi Közlekedési Társaság (Szegedi Közlekedési Kft. – SZKT) a kormány gazdaságvédelmi akciótervében biztosított bértámogatást kéri az utasforgalom csökkenése miatt. Az SZKT 250-300 dolgozóját júniustól rövidebb munkaidőben foglalkoztatja három hónapon át, vagyis annyi ideig, amennyi időre a bértámogatást igénybe lehet venni. Az intézkedés a munkavállalói felét érintheti; a legutóbbi, 2018-as cégadatok szerint a Szegedi Közlekedési Kft. 574 főt foglalkoztatott.

A szegedi önkormányzat kizárólagos tulajdonában lévő vállalat május végén arra tett ígéretet dolgozóinak, hogy szeptembertől a részmunkaidőben alkalmazott kollégákat ismét a csökkentést megelőző óraszámban foglalkoztatja majd, júniustól pedig létszámstopot hirdet, nem vesznek fel új alkalmazottakat.

Két átmeneti költségcsökkentési intézkedést is végrehajtanak Szegeden. Az SZKT szeptember végéig a dolgozóinak járó lojalitási és jelenléti pótléknak csak a felét fizeti ki, a választható béren kívüli javadalmazás 200 ezer forintos értékét pedig csúsztatva, két részletben adja, legkésőbb december 20-ig.

A szakszervezetekkel a bérelemek átütemezéséről kötött megállapodás részeként az SZKT kötelezettséget vállalt arra, hogy ha plusz forrást kapna a kormánytól vagy a szegedi önkormányzattól bevételkiesése kompenzálására, gazdasági helyzete stabilizálására, akkor ismét egyeztetnek a dolgozókat illető kifizetések mértékéről.

A szegedi közlekedési vállalatnak nincsenek tartalékjai. Bár évről évre 3 milliárdos árbevételre képes, csupán 10-40 millió forint nyereséget termel, ami nem fedezi a tartósan halmozódó veszteségeit. A szegedma az SZKT tájékoztatása alapján arról írt, hogy a társaság utasforgalma negyedére csökkent a járvány ideje alatt. Bevételkiesése havonta 100 millió forinttal nő, és amennyiben a helyzet nem változik, a nyár végére meghaladhatja a félmilliárd forintot.

A gazdaságvédelmi akciótervben igényelhető bértámogatás feltétele a legalább napi kétórás foglalkoztatás, összege munkavállalónként havonta maximum 75 ezer forint lehet. Ennek megfelelően ha az összes igényelt támogatást megkapná az SZKT, az sem húzná ki válságos helyzetéből, 300 fővel számolva összesen havi 22,5 millió forintnyi pluszt jelenthet a társaságnak.

Szegeden a közlekedési dolgozóknak ugyanakkor idén nem kell elbocsátástól tartani, a megállapodásban az SZKT kötelezettséget vállalt arra, hogy az év végégig nem kezdeményez csoportos létszámleépítést. A megállapodás része ugyanakkor az is, hogy ettől a ponttól abban az esetben eltekinthet, ha szeptember végéig bevétele nem éri el az előző évinek az ötven százalékát.

Figyelmébe ajánljuk

Fideszes nagymenőknek is feladhatja a leckét a választókerületek átvariálása

Egy miniszter, egy miniszterhelyettes, valamint a kormányszóvivő számára is új feladat lesz megnyernie a körzetét Pest megyében, amennyiben jelöltek lesznek 2026-ban is. Az pedig egyáltalán nem biztos, hogy az ellenzéket akkora csapás érheti, mint elsőre látszik. Megvizsgáltuk a fővárostól északra eső, a Fidesz által átrajzolni tervezett választókerületek helyzetét.