300 közlekedési dolgozójának kér bértámogatást Szeged

Kis-Magyarország

Az utasforgalom csökkenése miatt a Szegedi Közlekedési Társaság munkatársai felét nem tudja teljes munkaidőben foglalkoztatni, a kormány bértámogatását kéri. Költségeit azzal is próbálja faragni az önkormányzati társaság, hogy dolgozók juttatásait átmenetileg felezi, kifizetéseket csúsztat, de ez se kompenzálja a havi 100 milliós bevételkiesést.

A Szegedi Közlekedési Társaság (Szegedi Közlekedési Kft. – SZKT) a kormány gazdaságvédelmi akciótervében biztosított bértámogatást kéri az utasforgalom csökkenése miatt. Az SZKT 250-300 dolgozóját júniustól rövidebb munkaidőben foglalkoztatja három hónapon át, vagyis annyi ideig, amennyi időre a bértámogatást igénybe lehet venni. Az intézkedés a munkavállalói felét érintheti; a legutóbbi, 2018-as cégadatok szerint a Szegedi Közlekedési Kft. 574 főt foglalkoztatott.

A szegedi önkormányzat kizárólagos tulajdonában lévő vállalat május végén arra tett ígéretet dolgozóinak, hogy szeptembertől a részmunkaidőben alkalmazott kollégákat ismét a csökkentést megelőző óraszámban foglalkoztatja majd, júniustól pedig létszámstopot hirdet, nem vesznek fel új alkalmazottakat.

Két átmeneti költségcsökkentési intézkedést is végrehajtanak Szegeden. Az SZKT szeptember végéig a dolgozóinak járó lojalitási és jelenléti pótléknak csak a felét fizeti ki, a választható béren kívüli javadalmazás 200 ezer forintos értékét pedig csúsztatva, két részletben adja, legkésőbb december 20-ig.

A szakszervezetekkel a bérelemek átütemezéséről kötött megállapodás részeként az SZKT kötelezettséget vállalt arra, hogy ha plusz forrást kapna a kormánytól vagy a szegedi önkormányzattól bevételkiesése kompenzálására, gazdasági helyzete stabilizálására, akkor ismét egyeztetnek a dolgozókat illető kifizetések mértékéről.

A szegedi közlekedési vállalatnak nincsenek tartalékjai. Bár évről évre 3 milliárdos árbevételre képes, csupán 10-40 millió forint nyereséget termel, ami nem fedezi a tartósan halmozódó veszteségeit. A szegedma az SZKT tájékoztatása alapján arról írt, hogy a társaság utasforgalma negyedére csökkent a járvány ideje alatt. Bevételkiesése havonta 100 millió forinttal nő, és amennyiben a helyzet nem változik, a nyár végére meghaladhatja a félmilliárd forintot.

A gazdaságvédelmi akciótervben igényelhető bértámogatás feltétele a legalább napi kétórás foglalkoztatás, összege munkavállalónként havonta maximum 75 ezer forint lehet. Ennek megfelelően ha az összes igényelt támogatást megkapná az SZKT, az sem húzná ki válságos helyzetéből, 300 fővel számolva összesen havi 22,5 millió forintnyi pluszt jelenthet a társaságnak.

Szegeden a közlekedési dolgozóknak ugyanakkor idén nem kell elbocsátástól tartani, a megállapodásban az SZKT kötelezettséget vállalt arra, hogy az év végégig nem kezdeményez csoportos létszámleépítést. A megállapodás része ugyanakkor az is, hogy ettől a ponttól abban az esetben eltekinthet, ha szeptember végéig bevétele nem éri el az előző évinek az ötven százalékát.

Figyelmébe ajánljuk

Radnóti Sándor: „Soros démonizálása világjelenség”

  • Radnóti Sándor
Abban a szótárban, amelyet spindoktorai tanácsára a miniszterelnök használ, majd nyomában villámgyorsan elterjed politikai lakájai körében, s kötelezővé válik a kormánypárti médiák teljes spektrumában, a CEU-t Soros-egyetemnek kell nevezni, Soros György nevét pedig a spekuláns szóval kell összekapcsolni.

„A világ ilyen: aki jól teljesít, könnyebben kap segítséget”

A Belügyminisztérium és szeretetszoglálatok közös kezdeményezésének köszönhetően 18 gyermekvédelemben érintett személy jutott lakhatáshoz. A pályázati felhívás szigorú követelményeket támaszt, ám a program valóban komoly kedvezményeket nyújt. Ebből kifolyólag csak egy szűk kör számára ad lehetőséget, miközben több mint 23 ezren nélkülözik a vér szerinti családjukat. Elég-e ez a segítség, és ha igen, mire?

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.