Békéscsaba

A polgármester fia látja vendégül az elitet

Kis-Magyarország

Pályáztatás nélkül adták bérbe a Jókai Színházhoz tartozó éttermet Békéscsabán. Na kik működtetik az Ibsen-palota illusztris vendéglátóhelyét? A polgármester fia és a Fidelitas helyi elnöke.

Hányatott sorsa van a néhány évvel ezelőtt a Norvég Alap pénzügyi támogatásával Békéscsabán megvalósult Ibsen Ház vagy más néven Ibsen-palota éttermének és kávézójának. Az utóbbi időben több működtetője volt az elegáns vendéglátóegységnek, így Prohászka Béla Venesz-díjas és olimpiai aranyérmes mesterszakács, aki nem is oly rég még a Magyar Nemzeti Gasztronómiai Szövetség elnöke is volt. Ezt követően Békés megye legnagyobb iskolája, a Harruckern Közoktatási Intézmény vette át a működtetést. Ez azért is célszerűnek látszott, mert mind az oktatási intézmény, mind a Jókai Színház és a hozzá tartozó Ibsen-palota is a Békés megyei önkormányzat fenntartásában volt.

2012. január elsején fordult a kocka. A Jókai Színház és az Ibsen Ház a megyei önkormányzattól a megyeszékhelyhez, Békéscsabához került. (A megyei fenntartásban lévő színházak átadását kormánymegbízottként éppen a békéscsabai Jókai Színház megbízott igazgatója, Fekete Péter irányítja.) De változás következett be a Harruckern Közoktatási Intézményben is, amely a megyei önkormányzattól a Békés Megyei Intézményfenntartó Központhoz került. Mikulán Róbert, az iskola igazgatója a narancs.hu-nak azt mondta: azért mondták fel 2012. január 30-ával a bérleti szerződést az Ibsen-palota éttermével, mert a bérleti díjat jelentősen megemelték.

Az Ibsen-palota éttermének és kávézójának működtetését ez év február elsejétől a békéscsabai bejegyzésű Atomas Bt. vette át. Pályázat nélkül. Fekete Péter megbízott színházigazgató a narancs.hu érdeklődésére ezt úgy értékelte, hogy az eset nem meglepő, hiszen itt soha nem is volt pályázat, és szerinte nincs is erre szükség. Ez némiképp ellentmond a közpénzek hatékony és ésszerű felhasználásának, de a tényeknek is. Ugyanis az interneten elérhető, hogy a Békés Megyei Önkormányzat 2009 szeptemberében ennek a vendéglátóegységnek a működtetésére pályázatot írt ki.

Ibsen palota


Ibsen-palota

Fotó: MTI


De ami talán ennél is furcsább: a cégbíróság bejegyzése szerint ugyanezen a napon, február elsején tulajdonosváltás történt az Atomas Bt.-ben. Az addigi beltag, a Viharsarok vendéglátásában jól ismert és a békéscsabai polgármesterhez közel álló Andó Tamás és felesége közös megegyezéssel megszüntették jogviszonyukat a gazdasági társaságban. Ezt tőlük a 40-40 ezer forint vagyoni betéttel Vantara Gyula Gábor és Bíró Csaba vette át. Nem másról, mint Békéscsaba polgármesterének nagyobb fiáról, valamint Bíró esetében Andó Tamás közeli barátjáról, munkatársáról van szó, aki hosszú ideig pincérként dolgozott neki.
A cégbíróságon lévő iratokból kitűnik, hogy módosították az Atomas Bt. társasági szerződését. Eszerint 2012. február elsejétől a társaság üzletvezetését és képviseletét határozatlan időre Vantara Gyula Gábor, míg a társaság alkalmazottai feletti munkáltatói jogot, egyben az üzletvezetői posztot Bíró Csaba látja el.

„Nem értem a kérdést” – válaszolta Andó Tamás arra a kérdésünkre, hogy barátja-e Vantara Gyula fideszes politikusnak. Ám tény, míg Vantara a Fidesz békéscsabai elnöke, addig Andó az egyik városi alelnök. Másrészt a diplomával nem rendelkező Andó a békéscsabai közgyűlés pénzügyi bizottságának külső tagja, akárcsak korábbi pincére, Bíró Csaba. Bíró emellett a Fidelitas békéscsabai elnöke, egyben a Fidesz ifjúsági szervezete Békés megyei választmányának vezetője is. Andó a narancs.hu-nak elmondta, elfáradt, ezért adta el a gazdasági társaságban lévő tulajdonát. Andó Tamás az Atomas Bt. és az Ibsen Ház között létrejött szerződés ügyében a Jókai Színház megbízott igazgatójához, Fekete Péterhez irányított.

Fekete nem nevezte aggályosnak, hogy az étterem és a kávézó új működtetői a polgármester fia és a Fidelitas egyik helyi vezetője. A megbízott színházigazgató eztán hosszas fejtegetésbe kezdett az étterem és kávézó hatékony és magas színvonalú működtetésének szükségességéről, arról, hogy Békéscsaba belvárosában a vendéglátás halódik, sok egység nem tud gazdát vagy bérlőt cserélni, mert rosszak az üzleti kilátások. Tagadta a Harruckern Közoktatási Intézmény igazgatójának állítását, és azt hangsúlyozta, nem emeltek bérleti díjat az étterem és kávézó esetében, s a korábbi működtető nem ezért távozott. Bíró Csaba is úgy tudja, hogy ugyanannyit fizetnek, mint az előző bérlő, de nem tudta megmondani, hogy mennyit. (Fekete és Bíró jelezte, valójában nem bérleti díjat, hanem négyzetméterre visszaosztott költséghányadot fizet az Atomas Bt.)

A telefonbeszélgetés után órákkal hét pontból álló levelet küldött Fekete cikkírónknak. De ebben sem tisztázta, hogy az új bérlő mekkora havi összeget fizet a színháznak az étterem után. A levélben a megbízott igazgató leszögezte: az ügyben nincs semmilyen összeférhetetlenség.

„Aggályosnak és etikailag megkérdőjelezhetőnek találja-e, hogy pályáztatás nélkül az az Atomas Bt. működteti 2012. február 1-jétől a békéscsabai önkormányzat fenntartásában lévő, a Jókai Színházhoz tartozó Ibsen-palota éttermét és kávézóját, amelynek beltagja az ön fia?” – tettük fel a kérdést Vantara Gyula békéscsabai polgármesternek és parlamenti képviselőnek. Ám választ ez idáig nem kaptunk.

Vantara az elmúlt időben kétszer szerepelt az országos híradásban. Elsőként annak kapcsán, hogy országgyűlési képviselőként felvett havi 116 ezer forint lakhatási támogatást, miközben haszonélvezeti jogot gyakorol egy fővárosi ingatlan fölött. Legutóbb azért, mert vagyonnyilatkozatából kimaradt nem csekély polgármesteri tiszteletdíja. Az előbbi eset miatt egy kecskeméti magánszemély – más törvényhozó politikusokkal együtt – Vantara Gyulát csalás megalapozott gyanúja miatt jelentette fel.

 

(A Vantara Gyuláról készült nyitókép a Viharsarok.ma portál tulajdona.)

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.