A szolnoki Verseghy út lakói vesztesnek érzik magukat az M4 építése után

  • Massay-Kiss Andrea
  • 2022. február 17.

Kis-Magyarország

Jász-Nagykun-Szolnok megyében mindig jó hír, ha az M4-es autóúton fejlesztések történnek. Árnyalja mindezt, hogy kiderült, vannak, akiknek ebből kára is származhat. Például azért, mert a házuk előtt elvezető úton ezzel egy időben megnő a teherforgalom. A szolnoki Verseghy úton lakók szerint velük ezt történt. Két éve tartó bizonytalanságukra keresik a megoldást.

Néhány hete írta meg lapunk, hogy hat év késéssel ugyan, de végre valahára befutott az M4-es autópálya északi elkerülő szakasza Szolnokra. Február 22-én helyezik forgalomba, ünnepélyes átadását nyilván a választások előttre időzítik.

Vannak azonban, akik nem kifejezetten profitálnak az elkerülő megépítéséből. A szolnoki Verseghy úton lakók azzal a panasszal fordultak önkormányzati képviselőjükhöz még tavaly nyár végén, hogy a lakóházuk előtt futó kétsávos autóúton naponta áthajtanak nagy számban a teherautók, és ezt a forgalmat korábban nem tapasztalták. Azonkívül, hogy mindez zavaró, házaik falainak károsodását is erre vezetik vissza.

Bencsik Tiborné egy virágboltot vezet az utcában. Körbevisz az üzletben, és mutatja a falakon szembetűnő repedéseket. Jöttünkre még befutnak néhányan az utcában lakók közül a boltba, és mesélik, amikor elhaladnak a teherautók, remeg a pohárban a víz, remegnek az asztalok, bútorok, és érzik a lábuk alatt a talaj enyhe dobogását az udvarokban. Véleményük szerint ez okozza a repedéseket. Ráadásul nemcsak a régi 30-50 éves épületekben, hanem az egy éve teljesen felújított házakban is. Azt mondják az itt lakók, 2019 óta áll fenn ez a probléma. Mindemellett az autóúton besüllyedtek vagy eltörtek a csatornafedelek, és az utcában gyakoribbak a csőtörések is. Ezekről, a lakók elmondása szerint a városi vízmű is tud.

Nem a kijelölt szervizutat használták

Az MSZP-s László Norbert, a városrész önkormányzati képviselője, a városi ellenzéki képviselő csoport tagja a Narancs.hu-nak elmondta , hogy az M4-es kétszer kétsávos gyorsforgalmi út Szolnok északi elkerülőjének, az Abonyt Törökszentmiklóssal összekötő szakaszának építésénél dolgoztak ezek a teherautók, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt-nél. „A gond az, hogy nem a számukra kijelölt szervizutat használták, hanem a városrész felé vették az irányt” – mondta a képviselő.

A sofőrök az utcában lakóknak ezt azzal magyarázták, hogy a szervizút egy szakasza fizetős, valamint ha azt veszik igénybe, nagyobb távolságot kellett volna megtenniük, ami kevesebb fordulót jelent, ez pedig számukra kevesebb jövedelmet. A kijelölt beszállítóút a 32-es út és a Besenyszögre vezető út között lett kialakítva. „A nagyfokú útterhelés nem csak a Verseghy utat érinti, hanem ennek folytatását, a Mester utat és a belecsatlakozó Városmajor utat is. Ugyan ez utóbbiból csak néhány megkeresés érkezett” – folytatta László Norbert. Amikor először felvettette a problémát a közgyűlésen, a fideszes városvezetés értetlenül állt előtte; „azt mondták itt legfeljebb 5-6 teherautó járhat, és azok is egy városi telephelyre mennek üresen. Végül amikor felkerestem a Szolnok TV-t és az bemutatta a helyzetet, csak akkor kezdtek el vizsgálódni” – fejtette ki az ellenzéki képviselő.

Naponta akár 170 teherautó pluszban

A panaszosok is bizonyítani akarták, hogy nem kicsi a forgalom, ezért kiálltak megszámolni a teherkocsikat és feljegyezték a rendszámokat is. Kiderült, hogy

két óra alatt 28 teherautót számoltak, nyolc óra alatt pedig 118 rendszámot írtak össze, de az sem volt ritka, hogy naponta 150-170 autó haladt el itt.

Szolnok önkormányzata megkereste a NIF Zrt.-t, de mindaddig tagadták a megnövekedett teherautó-forgalmat, míg a rendszámok listáját meg nem kapták. „Ekkor már elismerték, hogy hozzájuk tartoznak az autók, de jelezték, hogy ezeket alvállalkozó üzemelteti, ám arról nem kaptam információt, ki az alvállalkozó” – mondta László Norbert.

„Az alvállalkozóért felelős a fővállalkozó” – magyarázza a virágboltos Bencsikné, aki ezt egy budapesti ügyvédtől tudja. Próbáltak Szolnokon is jogi segítséget kérni, de egyelőre nincs, aki vállalná az ügyüket. A polgármesteri hivatalban először 2021 szeptemberében jártak. Azt mondja, először nem voltak segítőkészek velük, majd a képviselő folyamatos közbenjárása és a tények nyilvánosságra kerülése után már megígérték a hivatalban, hogy minden segítséget megadnak, küldenek egy kárszakértőt is. Azt is valószínűsítették, ha megtörténik a műszaki átadás az M4-en, akkor megszűnik ez a nagy forgalom.

 
Ilyen teherautók keserírik a Verseghy úton lakók mindennapjait
Fotó: A szerző felvétele

Az átadás 2021. december 31-én megtörtént. A sereg elvonult, a csatatér pedig ott maradt az érintettek bosszúságára, akik még mindig bizonytalanságban vannak. A kárszakértő még nem érkezett meg, ahogy számukra a válaszok sem a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztőtől. Az érintett utcák lakói szeretnék megtudni, hogy az M4 beruházási költségébe belekalkulálják-e az áruszállításra jogtalanul használt utak helyreállítási költségeit. Kíváncsiak arra is, ki engedélyezte, hogy nagy tehersúlyú szállítás esetén száznál több autó is átmehessen a városrészen. Az sem világos számukra, hogy mi az, ami Szolnok városra tartozik és mi az, ami az útépítő vállalkozóra.

A NIF Zrt. hárít

A Narancs.hu megkereste a NIF Zrt.-t. A kialakult helyzettel kapcsolatos véleményükre voltunk kíváncsiak, valamint arra, igaz-e, amit a szervizúttal kapcsolatban a teherautósok állítottak. Válaszul azt írták, hogy „a NIF Zrt. a bejelentések alapján megvizsgálta az esetet. Mivel a kérdéses időszakban egyéb építkezések is zajlottak Szolnok térségében, minden kétséget kizáró módon nem volt megállapítható, hogy a teherautók megnövekedett forgalma melyik beruházáshoz köthető.” Azt is hozzátették, hogy a kivitelezést végző vállalkozó megkövetelte az alvállalkozóitól, hogy csak az érintett települések és a Magyar Közút Zrt. engedélyével kialakított beszállítóutakat vegyék igénybe és amennyiben az alvállalkozó a megjelölt útvonaltól eltér, szankcionálásra került. Még hozzáfűzték, hogy „a fejlesztésnek köszönhetően Szolnokon csökken a zaj- és levegőszennyezés, mérséklődnek a baleseti kockázatok”, valamint jelentősen tehermentesülnek a megyeszékhely belterületi útjai.

(Címlapképünkön: az M4-es új Tisza-hídja, a Szapáry híd)

Kedves Olvasónk!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap. Ezt a rovatát vidéki újságírók írják szűkebb környezetük országosan is fontos eseményeiről. Életbevágónak tartjuk, hogy Magyarország lakói értesüljenek olyan helyi történetekről és véleményekről, amelyeket a kormányhatalom eltitkolni igyekszik.

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

Nézzen be a magyarnarancs.hu-ra mindennap: itt ingyenesen megtalálja a nap legfontosabb híreit, és még sokkal többet! De a nyomtatott heti Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt. S ha tetszett, amit olvasott, kérjük, támogasson minket.

Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.