A szolnoki Verseghy út lakói vesztesnek érzik magukat az M4 építése után

  • Massay-Kiss Andrea
  • 2022. február 17.

Kis-Magyarország

Jász-Nagykun-Szolnok megyében mindig jó hír, ha az M4-es autóúton fejlesztések történnek. Árnyalja mindezt, hogy kiderült, vannak, akiknek ebből kára is származhat. Például azért, mert a házuk előtt elvezető úton ezzel egy időben megnő a teherforgalom. A szolnoki Verseghy úton lakók szerint velük ezt történt. Két éve tartó bizonytalanságukra keresik a megoldást.

Néhány hete írta meg lapunk, hogy hat év késéssel ugyan, de végre valahára befutott az M4-es autópálya északi elkerülő szakasza Szolnokra. Február 22-én helyezik forgalomba, ünnepélyes átadását nyilván a választások előttre időzítik.

Vannak azonban, akik nem kifejezetten profitálnak az elkerülő megépítéséből. A szolnoki Verseghy úton lakók azzal a panasszal fordultak önkormányzati képviselőjükhöz még tavaly nyár végén, hogy a lakóházuk előtt futó kétsávos autóúton naponta áthajtanak nagy számban a teherautók, és ezt a forgalmat korábban nem tapasztalták. Azonkívül, hogy mindez zavaró, házaik falainak károsodását is erre vezetik vissza.

Bencsik Tiborné egy virágboltot vezet az utcában. Körbevisz az üzletben, és mutatja a falakon szembetűnő repedéseket. Jöttünkre még befutnak néhányan az utcában lakók közül a boltba, és mesélik, amikor elhaladnak a teherautók, remeg a pohárban a víz, remegnek az asztalok, bútorok, és érzik a lábuk alatt a talaj enyhe dobogását az udvarokban. Véleményük szerint ez okozza a repedéseket. Ráadásul nemcsak a régi 30-50 éves épületekben, hanem az egy éve teljesen felújított házakban is. Azt mondják az itt lakók, 2019 óta áll fenn ez a probléma. Mindemellett az autóúton besüllyedtek vagy eltörtek a csatornafedelek, és az utcában gyakoribbak a csőtörések is. Ezekről, a lakók elmondása szerint a városi vízmű is tud.

Nem a kijelölt szervizutat használták

Az MSZP-s László Norbert, a városrész önkormányzati képviselője, a városi ellenzéki képviselő csoport tagja a Narancs.hu-nak elmondta , hogy az M4-es kétszer kétsávos gyorsforgalmi út Szolnok északi elkerülőjének, az Abonyt Törökszentmiklóssal összekötő szakaszának építésénél dolgoztak ezek a teherautók, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt-nél. „A gond az, hogy nem a számukra kijelölt szervizutat használták, hanem a városrész felé vették az irányt” – mondta a képviselő.

A sofőrök az utcában lakóknak ezt azzal magyarázták, hogy a szervizút egy szakasza fizetős, valamint ha azt veszik igénybe, nagyobb távolságot kellett volna megtenniük, ami kevesebb fordulót jelent, ez pedig számukra kevesebb jövedelmet. A kijelölt beszállítóút a 32-es út és a Besenyszögre vezető út között lett kialakítva. „A nagyfokú útterhelés nem csak a Verseghy utat érinti, hanem ennek folytatását, a Mester utat és a belecsatlakozó Városmajor utat is. Ugyan ez utóbbiból csak néhány megkeresés érkezett” – folytatta László Norbert. Amikor először felvettette a problémát a közgyűlésen, a fideszes városvezetés értetlenül állt előtte; „azt mondták itt legfeljebb 5-6 teherautó járhat, és azok is egy városi telephelyre mennek üresen. Végül amikor felkerestem a Szolnok TV-t és az bemutatta a helyzetet, csak akkor kezdtek el vizsgálódni” – fejtette ki az ellenzéki képviselő.

Naponta akár 170 teherautó pluszban

A panaszosok is bizonyítani akarták, hogy nem kicsi a forgalom, ezért kiálltak megszámolni a teherkocsikat és feljegyezték a rendszámokat is. Kiderült, hogy

két óra alatt 28 teherautót számoltak, nyolc óra alatt pedig 118 rendszámot írtak össze, de az sem volt ritka, hogy naponta 150-170 autó haladt el itt.

Szolnok önkormányzata megkereste a NIF Zrt.-t, de mindaddig tagadták a megnövekedett teherautó-forgalmat, míg a rendszámok listáját meg nem kapták. „Ekkor már elismerték, hogy hozzájuk tartoznak az autók, de jelezték, hogy ezeket alvállalkozó üzemelteti, ám arról nem kaptam információt, ki az alvállalkozó” – mondta László Norbert.

„Az alvállalkozóért felelős a fővállalkozó” – magyarázza a virágboltos Bencsikné, aki ezt egy budapesti ügyvédtől tudja. Próbáltak Szolnokon is jogi segítséget kérni, de egyelőre nincs, aki vállalná az ügyüket. A polgármesteri hivatalban először 2021 szeptemberében jártak. Azt mondja, először nem voltak segítőkészek velük, majd a képviselő folyamatos közbenjárása és a tények nyilvánosságra kerülése után már megígérték a hivatalban, hogy minden segítséget megadnak, küldenek egy kárszakértőt is. Azt is valószínűsítették, ha megtörténik a műszaki átadás az M4-en, akkor megszűnik ez a nagy forgalom.

 
Ilyen teherautók keserírik a Verseghy úton lakók mindennapjait
Fotó: A szerző felvétele

Az átadás 2021. december 31-én megtörtént. A sereg elvonult, a csatatér pedig ott maradt az érintettek bosszúságára, akik még mindig bizonytalanságban vannak. A kárszakértő még nem érkezett meg, ahogy számukra a válaszok sem a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztőtől. Az érintett utcák lakói szeretnék megtudni, hogy az M4 beruházási költségébe belekalkulálják-e az áruszállításra jogtalanul használt utak helyreállítási költségeit. Kíváncsiak arra is, ki engedélyezte, hogy nagy tehersúlyú szállítás esetén száznál több autó is átmehessen a városrészen. Az sem világos számukra, hogy mi az, ami Szolnok városra tartozik és mi az, ami az útépítő vállalkozóra.

A NIF Zrt. hárít

A Narancs.hu megkereste a NIF Zrt.-t. A kialakult helyzettel kapcsolatos véleményükre voltunk kíváncsiak, valamint arra, igaz-e, amit a szervizúttal kapcsolatban a teherautósok állítottak. Válaszul azt írták, hogy „a NIF Zrt. a bejelentések alapján megvizsgálta az esetet. Mivel a kérdéses időszakban egyéb építkezések is zajlottak Szolnok térségében, minden kétséget kizáró módon nem volt megállapítható, hogy a teherautók megnövekedett forgalma melyik beruházáshoz köthető.” Azt is hozzátették, hogy a kivitelezést végző vállalkozó megkövetelte az alvállalkozóitól, hogy csak az érintett települések és a Magyar Közút Zrt. engedélyével kialakított beszállítóutakat vegyék igénybe és amennyiben az alvállalkozó a megjelölt útvonaltól eltér, szankcionálásra került. Még hozzáfűzték, hogy „a fejlesztésnek köszönhetően Szolnokon csökken a zaj- és levegőszennyezés, mérséklődnek a baleseti kockázatok”, valamint jelentősen tehermentesülnek a megyeszékhely belterületi útjai.

(Címlapképünkön: az M4-es új Tisza-hídja, a Szapáry híd)

Kedves Olvasónk!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap. Ezt a rovatát vidéki újságírók írják szűkebb környezetük országosan is fontos eseményeiről. Életbevágónak tartjuk, hogy Magyarország lakói értesüljenek olyan helyi történetekről és véleményekről, amelyeket a kormányhatalom eltitkolni igyekszik.

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

Nézzen be a magyarnarancs.hu-ra mindennap: itt ingyenesen megtalálja a nap legfontosabb híreit, és még sokkal többet! De a nyomtatott heti Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt. S ha tetszett, amit olvasott, kérjük, támogasson minket.

Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.