A szolnoki Verseghy út lakói vesztesnek érzik magukat az M4 építése után

  • Massay-Kiss Andrea
  • 2022. február 17.

Kis-Magyarország

Jász-Nagykun-Szolnok megyében mindig jó hír, ha az M4-es autóúton fejlesztések történnek. Árnyalja mindezt, hogy kiderült, vannak, akiknek ebből kára is származhat. Például azért, mert a házuk előtt elvezető úton ezzel egy időben megnő a teherforgalom. A szolnoki Verseghy úton lakók szerint velük ezt történt. Két éve tartó bizonytalanságukra keresik a megoldást.

Néhány hete írta meg lapunk, hogy hat év késéssel ugyan, de végre valahára befutott az M4-es autópálya északi elkerülő szakasza Szolnokra. Február 22-én helyezik forgalomba, ünnepélyes átadását nyilván a választások előttre időzítik.

Vannak azonban, akik nem kifejezetten profitálnak az elkerülő megépítéséből. A szolnoki Verseghy úton lakók azzal a panasszal fordultak önkormányzati képviselőjükhöz még tavaly nyár végén, hogy a lakóházuk előtt futó kétsávos autóúton naponta áthajtanak nagy számban a teherautók, és ezt a forgalmat korábban nem tapasztalták. Azonkívül, hogy mindez zavaró, házaik falainak károsodását is erre vezetik vissza.

Bencsik Tiborné egy virágboltot vezet az utcában. Körbevisz az üzletben, és mutatja a falakon szembetűnő repedéseket. Jöttünkre még befutnak néhányan az utcában lakók közül a boltba, és mesélik, amikor elhaladnak a teherautók, remeg a pohárban a víz, remegnek az asztalok, bútorok, és érzik a lábuk alatt a talaj enyhe dobogását az udvarokban. Véleményük szerint ez okozza a repedéseket. Ráadásul nemcsak a régi 30-50 éves épületekben, hanem az egy éve teljesen felújított házakban is. Azt mondják az itt lakók, 2019 óta áll fenn ez a probléma. Mindemellett az autóúton besüllyedtek vagy eltörtek a csatornafedelek, és az utcában gyakoribbak a csőtörések is. Ezekről, a lakók elmondása szerint a városi vízmű is tud.

Nem a kijelölt szervizutat használták

Az MSZP-s László Norbert, a városrész önkormányzati képviselője, a városi ellenzéki képviselő csoport tagja a Narancs.hu-nak elmondta , hogy az M4-es kétszer kétsávos gyorsforgalmi út Szolnok északi elkerülőjének, az Abonyt Törökszentmiklóssal összekötő szakaszának építésénél dolgoztak ezek a teherautók, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt-nél. „A gond az, hogy nem a számukra kijelölt szervizutat használták, hanem a városrész felé vették az irányt” – mondta a képviselő.

A sofőrök az utcában lakóknak ezt azzal magyarázták, hogy a szervizút egy szakasza fizetős, valamint ha azt veszik igénybe, nagyobb távolságot kellett volna megtenniük, ami kevesebb fordulót jelent, ez pedig számukra kevesebb jövedelmet. A kijelölt beszállítóút a 32-es út és a Besenyszögre vezető út között lett kialakítva. „A nagyfokú útterhelés nem csak a Verseghy utat érinti, hanem ennek folytatását, a Mester utat és a belecsatlakozó Városmajor utat is. Ugyan ez utóbbiból csak néhány megkeresés érkezett” – folytatta László Norbert. Amikor először felvettette a problémát a közgyűlésen, a fideszes városvezetés értetlenül állt előtte; „azt mondták itt legfeljebb 5-6 teherautó járhat, és azok is egy városi telephelyre mennek üresen. Végül amikor felkerestem a Szolnok TV-t és az bemutatta a helyzetet, csak akkor kezdtek el vizsgálódni” – fejtette ki az ellenzéki képviselő.

Naponta akár 170 teherautó pluszban

A panaszosok is bizonyítani akarták, hogy nem kicsi a forgalom, ezért kiálltak megszámolni a teherkocsikat és feljegyezték a rendszámokat is. Kiderült, hogy

két óra alatt 28 teherautót számoltak, nyolc óra alatt pedig 118 rendszámot írtak össze, de az sem volt ritka, hogy naponta 150-170 autó haladt el itt.

Szolnok önkormányzata megkereste a NIF Zrt.-t, de mindaddig tagadták a megnövekedett teherautó-forgalmat, míg a rendszámok listáját meg nem kapták. „Ekkor már elismerték, hogy hozzájuk tartoznak az autók, de jelezték, hogy ezeket alvállalkozó üzemelteti, ám arról nem kaptam információt, ki az alvállalkozó” – mondta László Norbert.

„Az alvállalkozóért felelős a fővállalkozó” – magyarázza a virágboltos Bencsikné, aki ezt egy budapesti ügyvédtől tudja. Próbáltak Szolnokon is jogi segítséget kérni, de egyelőre nincs, aki vállalná az ügyüket. A polgármesteri hivatalban először 2021 szeptemberében jártak. Azt mondja, először nem voltak segítőkészek velük, majd a képviselő folyamatos közbenjárása és a tények nyilvánosságra kerülése után már megígérték a hivatalban, hogy minden segítséget megadnak, küldenek egy kárszakértőt is. Azt is valószínűsítették, ha megtörténik a műszaki átadás az M4-en, akkor megszűnik ez a nagy forgalom.

 
Ilyen teherautók keserírik a Verseghy úton lakók mindennapjait
Fotó: A szerző felvétele

Az átadás 2021. december 31-én megtörtént. A sereg elvonult, a csatatér pedig ott maradt az érintettek bosszúságára, akik még mindig bizonytalanságban vannak. A kárszakértő még nem érkezett meg, ahogy számukra a válaszok sem a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztőtől. Az érintett utcák lakói szeretnék megtudni, hogy az M4 beruházási költségébe belekalkulálják-e az áruszállításra jogtalanul használt utak helyreállítási költségeit. Kíváncsiak arra is, ki engedélyezte, hogy nagy tehersúlyú szállítás esetén száznál több autó is átmehessen a városrészen. Az sem világos számukra, hogy mi az, ami Szolnok városra tartozik és mi az, ami az útépítő vállalkozóra.

A NIF Zrt. hárít

A Narancs.hu megkereste a NIF Zrt.-t. A kialakult helyzettel kapcsolatos véleményükre voltunk kíváncsiak, valamint arra, igaz-e, amit a szervizúttal kapcsolatban a teherautósok állítottak. Válaszul azt írták, hogy „a NIF Zrt. a bejelentések alapján megvizsgálta az esetet. Mivel a kérdéses időszakban egyéb építkezések is zajlottak Szolnok térségében, minden kétséget kizáró módon nem volt megállapítható, hogy a teherautók megnövekedett forgalma melyik beruházáshoz köthető.” Azt is hozzátették, hogy a kivitelezést végző vállalkozó megkövetelte az alvállalkozóitól, hogy csak az érintett települések és a Magyar Közút Zrt. engedélyével kialakított beszállítóutakat vegyék igénybe és amennyiben az alvállalkozó a megjelölt útvonaltól eltér, szankcionálásra került. Még hozzáfűzték, hogy „a fejlesztésnek köszönhetően Szolnokon csökken a zaj- és levegőszennyezés, mérséklődnek a baleseti kockázatok”, valamint jelentősen tehermentesülnek a megyeszékhely belterületi útjai.

(Címlapképünkön: az M4-es új Tisza-hídja, a Szapáry híd)

Kedves Olvasónk!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap. Ezt a rovatát vidéki újságírók írják szűkebb környezetük országosan is fontos eseményeiről. Életbevágónak tartjuk, hogy Magyarország lakói értesüljenek olyan helyi történetekről és véleményekről, amelyeket a kormányhatalom eltitkolni igyekszik.

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

Nézzen be a magyarnarancs.hu-ra mindennap: itt ingyenesen megtalálja a nap legfontosabb híreit, és még sokkal többet! De a nyomtatott heti Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt. S ha tetszett, amit olvasott, kérjük, támogasson minket.

Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?