A szolnoki Verseghy út lakói vesztesnek érzik magukat az M4 építése után

  • Massay-Kiss Andrea
  • 2022. február 17.

Kis-Magyarország

Jász-Nagykun-Szolnok megyében mindig jó hír, ha az M4-es autóúton fejlesztések történnek. Árnyalja mindezt, hogy kiderült, vannak, akiknek ebből kára is származhat. Például azért, mert a házuk előtt elvezető úton ezzel egy időben megnő a teherforgalom. A szolnoki Verseghy úton lakók szerint velük ezt történt. Két éve tartó bizonytalanságukra keresik a megoldást.

Néhány hete írta meg lapunk, hogy hat év késéssel ugyan, de végre valahára befutott az M4-es autópálya északi elkerülő szakasza Szolnokra. Február 22-én helyezik forgalomba, ünnepélyes átadását nyilván a választások előttre időzítik.

Vannak azonban, akik nem kifejezetten profitálnak az elkerülő megépítéséből. A szolnoki Verseghy úton lakók azzal a panasszal fordultak önkormányzati képviselőjükhöz még tavaly nyár végén, hogy a lakóházuk előtt futó kétsávos autóúton naponta áthajtanak nagy számban a teherautók, és ezt a forgalmat korábban nem tapasztalták. Azonkívül, hogy mindez zavaró, házaik falainak károsodását is erre vezetik vissza.

Bencsik Tiborné egy virágboltot vezet az utcában. Körbevisz az üzletben, és mutatja a falakon szembetűnő repedéseket. Jöttünkre még befutnak néhányan az utcában lakók közül a boltba, és mesélik, amikor elhaladnak a teherautók, remeg a pohárban a víz, remegnek az asztalok, bútorok, és érzik a lábuk alatt a talaj enyhe dobogását az udvarokban. Véleményük szerint ez okozza a repedéseket. Ráadásul nemcsak a régi 30-50 éves épületekben, hanem az egy éve teljesen felújított házakban is. Azt mondják az itt lakók, 2019 óta áll fenn ez a probléma. Mindemellett az autóúton besüllyedtek vagy eltörtek a csatornafedelek, és az utcában gyakoribbak a csőtörések is. Ezekről, a lakók elmondása szerint a városi vízmű is tud.

Nem a kijelölt szervizutat használták

Az MSZP-s László Norbert, a városrész önkormányzati képviselője, a városi ellenzéki képviselő csoport tagja a Narancs.hu-nak elmondta , hogy az M4-es kétszer kétsávos gyorsforgalmi út Szolnok északi elkerülőjének, az Abonyt Törökszentmiklóssal összekötő szakaszának építésénél dolgoztak ezek a teherautók, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt-nél. „A gond az, hogy nem a számukra kijelölt szervizutat használták, hanem a városrész felé vették az irányt” – mondta a képviselő.

A sofőrök az utcában lakóknak ezt azzal magyarázták, hogy a szervizút egy szakasza fizetős, valamint ha azt veszik igénybe, nagyobb távolságot kellett volna megtenniük, ami kevesebb fordulót jelent, ez pedig számukra kevesebb jövedelmet. A kijelölt beszállítóút a 32-es út és a Besenyszögre vezető út között lett kialakítva. „A nagyfokú útterhelés nem csak a Verseghy utat érinti, hanem ennek folytatását, a Mester utat és a belecsatlakozó Városmajor utat is. Ugyan ez utóbbiból csak néhány megkeresés érkezett” – folytatta László Norbert. Amikor először felvettette a problémát a közgyűlésen, a fideszes városvezetés értetlenül állt előtte; „azt mondták itt legfeljebb 5-6 teherautó járhat, és azok is egy városi telephelyre mennek üresen. Végül amikor felkerestem a Szolnok TV-t és az bemutatta a helyzetet, csak akkor kezdtek el vizsgálódni” – fejtette ki az ellenzéki képviselő.

Naponta akár 170 teherautó pluszban

A panaszosok is bizonyítani akarták, hogy nem kicsi a forgalom, ezért kiálltak megszámolni a teherkocsikat és feljegyezték a rendszámokat is. Kiderült, hogy

két óra alatt 28 teherautót számoltak, nyolc óra alatt pedig 118 rendszámot írtak össze, de az sem volt ritka, hogy naponta 150-170 autó haladt el itt.

Szolnok önkormányzata megkereste a NIF Zrt.-t, de mindaddig tagadták a megnövekedett teherautó-forgalmat, míg a rendszámok listáját meg nem kapták. „Ekkor már elismerték, hogy hozzájuk tartoznak az autók, de jelezték, hogy ezeket alvállalkozó üzemelteti, ám arról nem kaptam információt, ki az alvállalkozó” – mondta László Norbert.

„Az alvállalkozóért felelős a fővállalkozó” – magyarázza a virágboltos Bencsikné, aki ezt egy budapesti ügyvédtől tudja. Próbáltak Szolnokon is jogi segítséget kérni, de egyelőre nincs, aki vállalná az ügyüket. A polgármesteri hivatalban először 2021 szeptemberében jártak. Azt mondja, először nem voltak segítőkészek velük, majd a képviselő folyamatos közbenjárása és a tények nyilvánosságra kerülése után már megígérték a hivatalban, hogy minden segítséget megadnak, küldenek egy kárszakértőt is. Azt is valószínűsítették, ha megtörténik a műszaki átadás az M4-en, akkor megszűnik ez a nagy forgalom.

 
Ilyen teherautók keserírik a Verseghy úton lakók mindennapjait
Fotó: A szerző felvétele

Az átadás 2021. december 31-én megtörtént. A sereg elvonult, a csatatér pedig ott maradt az érintettek bosszúságára, akik még mindig bizonytalanságban vannak. A kárszakértő még nem érkezett meg, ahogy számukra a válaszok sem a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztőtől. Az érintett utcák lakói szeretnék megtudni, hogy az M4 beruházási költségébe belekalkulálják-e az áruszállításra jogtalanul használt utak helyreállítási költségeit. Kíváncsiak arra is, ki engedélyezte, hogy nagy tehersúlyú szállítás esetén száznál több autó is átmehessen a városrészen. Az sem világos számukra, hogy mi az, ami Szolnok városra tartozik és mi az, ami az útépítő vállalkozóra.

A NIF Zrt. hárít

A Narancs.hu megkereste a NIF Zrt.-t. A kialakult helyzettel kapcsolatos véleményükre voltunk kíváncsiak, valamint arra, igaz-e, amit a szervizúttal kapcsolatban a teherautósok állítottak. Válaszul azt írták, hogy „a NIF Zrt. a bejelentések alapján megvizsgálta az esetet. Mivel a kérdéses időszakban egyéb építkezések is zajlottak Szolnok térségében, minden kétséget kizáró módon nem volt megállapítható, hogy a teherautók megnövekedett forgalma melyik beruházáshoz köthető.” Azt is hozzátették, hogy a kivitelezést végző vállalkozó megkövetelte az alvállalkozóitól, hogy csak az érintett települések és a Magyar Közút Zrt. engedélyével kialakított beszállítóutakat vegyék igénybe és amennyiben az alvállalkozó a megjelölt útvonaltól eltér, szankcionálásra került. Még hozzáfűzték, hogy „a fejlesztésnek köszönhetően Szolnokon csökken a zaj- és levegőszennyezés, mérséklődnek a baleseti kockázatok”, valamint jelentősen tehermentesülnek a megyeszékhely belterületi útjai.

(Címlapképünkön: az M4-es új Tisza-hídja, a Szapáry híd)

Kedves Olvasónk!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap. Ezt a rovatát vidéki újságírók írják szűkebb környezetük országosan is fontos eseményeiről. Életbevágónak tartjuk, hogy Magyarország lakói értesüljenek olyan helyi történetekről és véleményekről, amelyeket a kormányhatalom eltitkolni igyekszik.

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

Nézzen be a magyarnarancs.hu-ra mindennap: itt ingyenesen megtalálja a nap legfontosabb híreit, és még sokkal többet! De a nyomtatott heti Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt. S ha tetszett, amit olvasott, kérjük, támogasson minket.

Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Két tüntetés Magyarországon

Internetes tartalomgyártók egy csoportja szervezett tüntetést két héttel ezelőtt pénteken a Hősök terére. A rendezvényen nagyszámú érdeklődő, úgymond tüntető jelent meg, egyes becslések szerint 50 ezren voltak, mások 150 ezresre saccolták a tömeget, nem tudjuk pontosan, a számláló a mai napig pörög, s nem is fogja abbahagyni, míg egy új követőt, feliratkozót is fial. Tény viszont, ami tény, az utóbbi évek legnépesebb tiltakozó megmozdulásáról van szó.

Te(l)jes kanna

A múlt évadban egy szombathelyi előadás, a Horváth Csaba rendezte Kivilágos kivirradtig nyerte el a legjobb előadás és a legjobb rendezés díját a Színházi Kritikusok Céhétől.

Olvasó kerestetik

Miközben tudjuk, milyen nehézségekkel küzdenek mind a független, mind a kőszínházi társulatok, talán nem az a színházi szféra legnagyobb kérdése, hogy olvasnak-e még az emberek leírt drámaszövegeket.

„Mintha a saját családjukról szólna”

Alföldi Róbert rendezésében mutatták be ősszel a Radnóti Színházban a 3tél című darabját, amelyet korábban London és Zágráb mellett Tokióban is nagy sikerrel játszottak. A szerzővel történelem és politika összefüggéseiről, személyes kötődésről és az állandó kívülállóság érzéséről is beszélgettünk.

Mindent a szemnek

Védi-e szerzői jog a látványtervezőket? A törvény betűje szerint akár védhetné, de a gyakorlatban ezt nehéz érvényesíteni, és jogdíjra csak nagyon ritkán tarthatnak számot a díszlet- és jelmeztervezők. Két szakmabelivel, Nagy Fruzsinával és Egyed Zoltánnal beszéltünk a kérdésről.

„Valami furcsa kereszt”

Júliustól ő lesz a szombathelyi Mesebolt Bábszínház igazgatója. Az eddig szabadúszóként dolgozó alkotót a ma kivételszámba menő, szakmai szempontokon alapuló pályázat mellett a tervei­ről és arról is kérdeztük, miért távolodott el a Freeszfétől.

 

Színjátékkal leplezett hátraarc

Az Országgyűlés hétfőn ratifikálta Svédország NATO-tagságát, előtte pedig Ulf Kristersson kisegítette Orbán Viktort az egyre kínosabb másfél éves színjáték lezárásában. A gyorsan aláírt katonai megállapodások jó ideje a fiókban heverhettek, azaz nem új fejlemények, mint azt a propaganda sulykolja.

Európai választások, hazai tétek

Az elmúlt hetekben a magyar politika a K. Endrének adott elnöki kegyelem, majd Novák Katalin lemondása körül forgott. A történtek jelentőségéhez nem fér kétség: a mélyen megosztott magyar társadalomban szinte páratlan, hogy olyan ügy foglalkoztassa a közéletet, amelynek megítélése tömegek számára nem pártpolitikai kérdés.

„Nem elég a János bácsikat lecserélni”

Egy megismételt kutatás szerint a gyermekbántalmazásért kiszabott büntetések összességükben tovább enyhültek, és a felderített esetek száma is több mint a felére csökkent. És többnyire továbbra sem az agresszort emelik ki a családból, sokkal inkább a gyermekeket.

 

Káderhiány

Kemény, az aljasságtól sem mentes lejárató kampányokra számítanak ellenzéki polgármesterek. A Fidesz imázsát sok más ügy mellett a kegyelmi botrány is megtépázta, és az is látszik, hogy számos helyen nem sikerült a kormánypárti csapatoknak újraszer­vezni magukat 2019 után.