Csak hat évet késett az M4-es szolnoki elkerülője

Kis-Magyarország

Hat év késéssel ugyan, de végre valahára befutott az M4-es autópálya északi elkerülő szakasza Szolnokra. Mire persze a városba ért, nem csak késett, de meg is fogyatkozott: immár csak autóútként funkcionál. Február 22-én helyezik forgalomba. Ünnepélyes átadását nyilván a választások előttre időzítik.

Nagyon régi fejezet az M4-es megépítésének története a hazai autópálya-építés nagy könyvében. Szolnoknak, ezzel együtt az Alföld közepének évtizedes vágya, hogy végre autópálya kösse össze a fővárossal. Ebben a könyvben most végre egy fejezetet kap Szolnok azzal, hogy annyi ígéret után megépült és hamarosan közlekedni lehet az M4 szolnoki elkerülőjén. Szalay Ferenc, Szolnok polgármestere diadalittasan jelentette be szerdán, hogy az utat február 22-én forgalomba helyezik.

Tegyük gyorsan hozzá, hogy idén. Merthogy annyi dátum volt már ebben a történetben, mint égen a csillag. Amikor elkezdték építeni, 2013-ban még arról szóltak a hírek, hogy 2016-ban készen lesz az elkerülő. Számtalan cikk jelent meg ezzel kapcsolatban a megyei sajtóban, nem volt hónap, hogy ne számoltak volna be a munkák állásáról.

Szalay Ferenc is ki-kilátogatott az építkezésre, és minden egyes alkalommal kijelentette, hogy a 2016-os átadással nagyot fog lendülni Szolnok vonzereje. Ehhez képest ebben csak mostantól lehet reménykedni. De mi történt, miért csúszott hat évet a beruházás?

 
 

 

Azon az ominózus 2015. februári napon pecsételődött meg a már javában készülő M4-es szolnoki elkerülő sorsa, amikor Simicska Lajos Közgép-vezér oligarcha elmondta azóta elhíresült, mondhatni szállóigévé vált véleményét Orbán Viktorról. Simicska kiesett a pikszisből, és a Közgép ugyanazon év tavaszán levonult az építkezésről. A hivatalos magyarázat persze nem ez volt. Az Abony-Fegyvernek (ma már ráadásul csak Törökszentmiklósig megy az autóút ezen része) közötti szakasz építését 2015 márciusában állította le a kormány, azzal az indokkal, hogy az Európai Bizottság nem támogatja a beruházást. Korábban ugyanis felmerült, hogy ez lenne a legdrágább szakasz a magyar autópálya-építés történetében. Emiatt vizsgálatot kért annak idején Jávor Benedek, az Együtt-PM társelnöke.

Erről 2014. január első napjaiban számolt be a Jász-Nagykun-Szolnok megyei napilap. Mint írták, Jávor Benedek az Európai Csalás Elleni Hivatalhoz fordult, mert szerinte a leendő M4-es autópálya Abony és Fegyvernek közötti szakaszának 110 milliárd forintos költsége indokolatlanul magas. Egy kilométer 3,8 milliárd forintba kerül. A történetről még korábban, 2013 végén az akkori Index írt.

A szakasz építését 2015. március 31-én leállíttatták, hogy kivizsgálják az Európai Bizottság által felvetett gyanút, miszerint a kivitelező cégek kartellmegállapodást kötöttek. Az előzmények közé tartozott, hogy a projekt uniós támogatására vonatkozó kérelmet Magyarország 2013 végén nyújtotta be Brüsszelben, de a bizottság sosem hagyta jóvá, aztán a projektet Magyarország visszavonta, miután a bizottság aggodalmainak adott hangot a kilométerenkénti közel 4 milliárdos magas költségek miatt.

2015. június 3-án Orbán Viktor Szolnokon bejelentette, hogy nem autópályaként, hanem autóútként fejezik be a megyeszékhelyt elkerülő részt,

egyúttal 2019-ig a Budapest-Szolnok szakasz szintén autóútként elkészül. A felfüggesztett beruházást azonban még egy ideig nem folytatták. A Népszava 2016 elején ugyan még arról írt, hogy kormányzati ígéretek alapján a leállított M4-es szakaszt, ha nem is autópályaként, de befejezik, és a Fegyvernekig tartó elkerülő út legkésőbb 2019-ig elkészül. A cikkben szó volt arról is, hogy a földtöltések állaga a leggondosabb fenntartási munkák mellett is folyamatosan romlik az időjárás viszontagságai miatt. A beton és acél szerkezeti elemek ugyan jobban bírják a megpróbáltatásokat, de azok állapota is aggodalomra ad okot.

Végül 2018-ban folytatódhatott csak a projekt. Ekkor már kiderült, csak Abony és Törökszentmiklós között épül meg a szolnoki elkerülő és már csak autóútként. A következő évben aztán bejelentették, hogy a Szolnokot elkerülő Abony és Törökszentmiklós közötti szakasz két fázisban valósul meg. Mint többek között a Magyar Építők beszámolt róla, a részben új kivitelezőkkel elkezdődött új beruházás során az első néhány hónapban azon dolgoztak, hogy a korábban befejezetlenül hagyott munkaterületen megkezdődhessen a kivitelezés.

Most tehát végre elkészült a szolnoki M4-es elkerülő. Minden bizonnyal a választás előtt fogják átadni. Az is kiemeli még egyébként ezt a szakaszt a többi gyorsforgalmi út közül, hogy ez volt az egyetlen az országban, amit már azelőtt fizetőssé tettek, hogy átadták volna.

Az M4-es építése azonban tovább folyik, hogy egyszer végre egybefüggő útként kösse össze a fővárost a román határral. Épp ideje lesz, hogy végre teljesen megépüljön, és kiváltsa a régi 4-es főutat. Az ugyanis számos horrorbalesettel az ország halálútja volt több évtizeden át.

Kedves Olvasónk!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap. Ezt a rovatát vidéki újságírók írják szűkebb környezetük országosan is fontos eseményeiről. Életbevágónak tartjuk, hogy Magyarország lakói értesüljenek olyan helyi történetekről és véleményekről, amelyeket a kormányhatalom eltitkolni igyekszik.

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

Nézzen be a magyarnarancs.hu-ra mindennap: itt ingyenesen megtalálja a nap legfontosabb híreit, és még sokkal többet! De a nyomtatott heti Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt. S ha tetszett, amit olvasott, kérjük, támogasson minket.

Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.

Mi, angyalok

Egyesével bukkannak elő a lelátó hátsó részét határoló cserjésből a zenekar tagjai (Tara Khozein – ének, Bartek Zsolt klarinét, szaxofon, Darázs Ádám – gitár, Kertész Endre – cselló) és a táncos pár (Juhász Kata és Déri András).

Új válaszok

A művészet nem verseny, de mégiscsak biennálék, pályázatok, díjak és elismerések rendezik a sorokat. Minden országnak van egy-egy rangos, referenciaként szolgáló díja.

Mintha a földön állva…

Összegyűjtött és új verseket tartalmazó kötete, a 2018-ban megjelent A Vak Remény a költő teljes életművét átfogó könyv volt, ám az új versek jelenlétét is kiemelő alcím a lírai opus folyamatosan „történő” állapotára mutat, arra, hogy még korántsem egy megállapodott vagy kevésbé dinamikus költői nyelvről van szó.

Egyetemes gyávaság

A gyermekvédelminek csúfolt törvény utóhatása borzolta a kedélyeket az elmúlt hetekben a Pázmány Péter Katolikus Egyetemen. Június közepén, még a Pride – azóta tudjuk: több százezres – vonulása előtt cikket jegyzett a Hvg360 felületén az egyetem Pszichológiai Intézetének három oktatója.

Vegetál, bezárt, költözik

Az elmúlt másfél évtizedben szétfeslett a magyar múzeumi rendszer szövete. Bizonyára vannak olyan intézmények, amelyek érintetlenek maradtak a 2010 óta zajló átalakulásoktól: vidéken egy-egy helytörténeti gyűjtemény, vagy Budapesten a Bélyegmúzeum – de a rendszer a politikai, s ezzel összefüggő gazdasági szándékokból, érdekekből kifolyólag jelentősen átrajzolódott.