Kapu, portásfülke: a balatoni hajózási társaság siófoki telephelyére illetéktelen nem léphet, a szigetre egyelőre csak a mólóról tekingethetnek a sétálók. Jelenleg az állampolgárok elől elzárt területről van szó, lévén, hogy a Balatoni Hajózási Zrt. javítja és telelteti ott a hajóit hosszú évtizedek óta, de nem sokáig, mert a társaság ki fog költözni onnan. És akkor a Balaton egyik legértékesebb területe válhat belőle, ahova valószínűleg könnyebb lesz bejutni, mint most.
|
Miért megy el a Bahart?
Arról, hogy a telep nem a legideálisabb a hajózási társaság számára, Kollár József, a Bahart vezérigazgatója beszélt nemrég a Balatoni Fejlesztési Tanács ülésén: „Hosszú távon aligha tartható, hogy közvetlenül a Balaton medre mellett fessük a hajókat.”
|
|
Kaszinót álmodtak oda
Bár műszaki telepként nehezen meghatározható az értéke, a magyarnarancs.hu úgy értésült, így, „lakottan” is másfél milliárd forintra taksálják. Ha azonban a Bahart elköltözteti onnan a hetvenes évekből ott maradt üzemcsarnokait, több milliárdot érhet a hajózási társaság tulajdonában lévő ingatlan a vitorláskikötő, a zsilip és a hajóállomás mólója között, a Balatontól körbenyaldosva. Hogy valóban szigetről van szó, jól jelzi: egyetlen megközelítési lehetősége a vízleeresztő zsilipen át kialakított nem hivatalos út.
|
Évekkel ezelőtt a siófoki városvezetés kaszinót „álmodott” a szigetre, ugyanis már 2014-ben napirendre került a Bahart hajójavító bázisának elköltözése, és az, hogy a sziget rövidesen üressé válhat.
Belső viszonyok Sokak szerint nem véletlen és összefügg a sziget jövőbeni hasznosításával is az, ahogyan rajta tartja a szemét Siófok és ezen belül a Fidesz a kikötővel rendelkező huszonkét balatoni önkormányzat tulajdonában lévő hajózási cégen. Mára ötven százalék tulajdoni hányad közelébe került a székhelytelepülés a társaságban úgy, hogy az elmúlt években sorra vásárolta föl a társtulajdonos önkormányzatok részvényeit. A 2014-es polgármester-választás után (melyen Siófokon a független Lengyel Róbert legyőzte elődjét, a húsz évet városvezetői székben töltött fideszes Balázs Árpádot) a fideszes többségű képviselő-testület úgy döntött, hogy ne a polgármester, hanem a pénzügyi bizottság fideszes elnöke képviselje a várost a Bahartban (minden más települést a polgármester képvisel), sőt, Balázs Árpádot delegálta a Bahart igazgatóságába. |
Orbán Viktor maga is megfontolandónak tartotta a siófoki kaszinó ötletét. „Megtudtam például, hogy kaszinót szeretne a város. Siófoki helyszín ugyan nem szerepelt az eredeti tervekben, de megfontoljuk” – ezt mondta 2014-ben Orbán Viktor, amikor a még fideszes vezetésű Balaton-parti városban járt. A kaszinónak elvileg ideális helyszín lenne az a kis sziget. Ráadásul Siófokon többen látták feltűnni nemrég Andy Vajnát, ám amikor a magyarnarancs.hu rákérdezett, az egyik Vajna-cég sajtófelelőse azt válaszolta, hogy „Andy Vajna nem tervez kaszinót nyitni Siófokon”.
|
Ugyanakkor a jelenlegi városvezetés nem rajong kaszinós gondolatért. Inkább tervpályázatot írt ki, mit lehetne kezdeni a szigetet is magába foglaló partszakasszal. A februári leadásra a vártnál jóval nagyobb, 17 pályamunka érkezett.
Államosítás? A magyarnarancs.hu-nak több balatoni polgármester azt mondta, attól tartanak, hogy az állam „visszakéri” a hajózási társaságot, vagy legalább egy részt belőle. Kikötők, siófoki hajózási sziget: ezekről van itt szó. A Balatoni Hajózási Zrt. két részletben, az első Orbán-kormány és a Gyurcsány-kormány idején került a kikötővel rendelkező huszonkét balatoni önkormányzat tulajdonába. A települések anno még jóval könnyebb szívvel vállalták a társaság 1,5 milliárd forintra rúgó feltőkésítését, melynek lassan szorít a határideje: 2017. októbere. A polgármesterek szerint egy esetleges „megsegítésért” cserében (a zrt.-ben legnagyobb tulajdoni hányaddal rendelkező székhely városra, Siófokra 700 millió forint esik a feltőkésítési kötelezettségből), vagy akár azért is felmerülhet a visszaállamosítás, mert az első változathoz képest jóval több pénz jut a következő években a balatoni hajózás fejlesztésére a tavaly év végére átdolgozott, és akkor véglegesített, 365 milliárd forintra rúgó balatoni fejlesztési keretből, mégpedig hazai forrásból, nem uniós pénzből. Árulkodó lehet az is: a balatoni fejlesztési keretről szóló kormányhatározatba bekerült az is, hogy át kell tekinteni a Bahart működését. |