Alternatívok a Bazilika lábánál – az esztergomi Kaleidoszkóp Ház küldetése

  • Matkovich Ilona
  • 2013. július 6.

Kis-Magyarország

Nem a jó hírek közt szoktunk Esztergomról olvasni az elmúlt években. Most mégis egy olyan magántőkéből grundolt kezdeményezést mutathatunk be, melynek szervezői némi jókedvet és kreativitást próbálnak a súlyosan eladósodott város életébe csepegtetni.

„A városban egyre ismertebbek vagyunk, jól gondoltuk, hogy egy ilyen alternatív központ nagyon hiányzott Esztergom életéből. Többször kaptunk ajándékokat, keverőpultot, reflektort, kiszuperált számítógépet, amit mi még használunk. Tömegeket nem tudunk megszólítani, de nem is népünnepélyeket szervezünk” – mondja Gép Katalin, az esztergomi Kaleidoszkóp Ház egyik „lelke”.

false

A ház apró kávézójában ülünk, egy romos, kétszáz éves épület földszintjén. Még 2010-ben határozta el egy esztergomi képzőművészekből, fotográfusokból, bölcsészekből és pedagógusokból álló baráti társaság, hogy megpróbálják felfrissíteni a művészi életet a végsőkig eladósodott városban, ahol kultúrára már régóta nincs miből költeni. A csapat magja Horváth Mihályból (ő a Kaleidoszkóp Ház egyik tulajdonosa, a házat működtető alapítvány is az övé), feleségéből, illetve annak testvéreiből, Gép Katalinból és Gép Sáriból, valamint Szuharevszki Mihály képzőművészből és Ducsai Péter grafikusból áll. Ők és a hozzájuk tartozó kreatív munkatársak az elmúlt három év alatt összművészeti központtá alakították a Bazilika tövében, a Pázmány Péter utca 7. szám alatt lévő helyet: a csapat a politikát kerülve, a művészet és a közösség erejével próbál rendet, lelki erőt és hitet teremteni Esztergomban, amely önhibáján kívül változott sötét pontjává az országnak.  

Mozi, irodalom, zene

A 2010-es nyitás után a kétszintes zegzugos épületben helyi művészek állítottak ki, majd hamarosan filmklubot is nyitottak, miután Esztergomban már régóta nem működött a mozi. Azóta alakult jógacsoport, rajziskola, voltak színházi előadásaik, a gyerekeknek nyaranta művészeti tábort szerveznek, a helyi pszichiátriai intézetben lakók egy csoportja művészetterápiás oktatásra jár ide, nemrég pedig Lovasi András zenekara, a Kiscsillag lépett fel a házban. Az irodalmi tanodában kéthavonta olvasnak együtt, legközelebb Cserna-Szabó András új könyve, a Szíved helyén épül már a halálcsillag kerül sorra. „A kortárs művészet nem bezárkózást jelent” – vallják határozottan a házban.

Nyaranta a kerthelyiségben, ősztől a koncertteremnek kialakított barlangban szól élőzene. A helyi tizenévesekből szerveződött a Fiatal Kreatívok Csoportja, akik rendszeresen járnak a házba alkotni, és segítik a kiállításszervezők munkáját: ha kell, falat, széket festenek, táncot tanítanak, gyerekekkel foglalkoznak, vagy épp kávét főznek. Idén tavasszal a Kaleidoszkóp Mező Fesztiválon Katherine Gáll svájci operaénekes sokszereplős performanszot szervezett, ahova a kassai Thália Színház látványtervezője, Őry Katalin varrt jelmezeket. „Először rácsodálkoznak az emberek, mert egy picit provokatív, aztán megkérdezik, mikor rendezünk ilyet újra. Privát házak nyílnak meg ilyenkor a látogatók előtt, miután megkérdezzük a háztulajdonosokat, hogy van-e kedvük kinyitni a kertjüket egy kiállításhoz” – mondja Gép Katalin.

MMA? Ne provokáljon!

A Kaleidoszkóp Ház az elmúlt három évben 96 kiállítást hozott létre környékbeli és külföldi részt vevő művészekkel. A Piknik Művészeti Egyesülettel közösen művésztelepet szerveztek, bevonva a város fiataljait is az alkotásba, az Artist Residency program keretében az emeleten kialakított művészlakásban fogadják az itthoni vagy külföldi művészeket egy hónapos alkotásra, illetve kiállításra. A Kaleidoszkóp Ház kapcsolatban áll a párkányi BridgeGuard programmal, amelynek célja, hogy a világ legtávolabbi pontjairól érkezett művészek keressenek választ arra, hogyan használhatná ki Szlovákia és Magyarország a Mária Valéria híd nyújtotta előnyöket az emberi kapcsolatok építésében.

És hogy miből működnek? Magánpénzből, főleg a házat működtető alapítvány állja a számlákat. Igaz, az indulás óta jelentkeztek mecénások is, és olykor adományok is akadnak. Amikor arra kérdezünk, hogy pályáznak-e az MMA-nál művészeti tevékenységre, kiállításszervezésre, katalógusra vagy hasonlókra, érdeklődésünket szinte provokációnak tartják a ház vezetői.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.