Lopásvád – tájékoztatás helyett mellébeszél az önkormányzat

  • narancs.hu
  • 2013. július 8.

Kis-Magyarország

Továbbra is próbáljuk megtudni az igazságot a csobánkai temetőben kivágott fák ügyében. Amikor az önkormányzat válaszolt a kérdéseinkre, azt hittük, végre sikerrel járunk. Ám gyorsan rá kellett jönnünk, csupán béna magyarázkodásról van szó.

Majdnem háromszáz fát vágtak ki az év elején a csobánkai temetőben és környékén. Hogy a történtek mennyi ellentmondást és tisztázatlanságot vetnek fel az önkormányzat részéről, azt már többször megírtuk, s legutóbb még az illegális faeladás gyanújáig is elmerészkedtünk.

Az önkormányzatot is többször próbáltunk megszólaltatni korábban, sikertelenül. Pár hete – a készülő cikkünkhöz – ezt kérdeztük:

1.   Hova lettek a fák?
2.   Kik kapták meg a kivágott fákat, és mi volt ennek az eljárási rendje?
3.   Mennyibe kerül a temető rendbetétele?

false


Cikkünk megjelenéséig nem kaptunk válaszokat ezekre az egyszerű kérdésekre, így kénytelen voltunk kihagyni a csobánkai önkormányzat álláspontját.


A válasz időközben megérkezett. Szomorú olvasmány. Egy vidéki önkormányzat ahelyett, hogy egy tökös válasszal cáfolná a lopás gyanúját, még jobban belekeveri magát. Vajon miért?

A levélből megtudjuk, hogy a jegyző „2013. február 14. napján hivatalból hatósági eljárást indított” az említett területen „fás szárú növények kivágása ügyében”.

Ebben az egyben nincs is vita köztünk.

„Ön (mármint Kleer László újságíró – a szerk.) a hatósági eljárással kapcsolatban kér adatokat közölni, melyhez (…) sajnálattal, de vagy nem tudok hozzájárulni, vagy egyéb ok miatt nem áll módomban adatokat megadni.”

Így nem tudhattuk meg, hova lettek a fák, kik kapták meg, mert e kérdések „nem képezik(k) a hatósági eljárás tárgyát. Az 1. és 2. kérdésre mint eljáró hatóság nem tudok Önnek válaszolni”, ahogy a 3.-ra sem.

A temetői út régen

A temetői út régen

 

Azzal érvel levelében a jegyző, hogy az eljárásban ki minősül ügyfélnek, és ki nem. „Ügyfél az a természetes vagy jogi személy, továbbá jogi személyiséggel rendelkező szervezet, akinek jogát vagy jogos érdekét az ügy érinti, akit hatósági ellenőrzés alá vontak, illetve akire nézve a hatósági nyilvántartás adatot tartalmaz.” Ha ennek az erőltetettnek tűnő ismertetésnek bármi üzenete is van, akkor az az, hogy az ügyben az újságíró nem minősül ügyfélnek. Azaz nem kaphat tájékoztatást – egy újságíró…

Szerintünk pedig egy önkormányzatnak vannak tájékoztatási kötelességei. Ha pedig ennek hónapok óta nem tud eleget tenni, az megengedhetetlen.

(Ha Ön vidéken él, és jogsértést vagy visszaélést tapasztal, írjon nekünk a kismagyarorszag [at] narancs [dot] hu-ra.)

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.