Elmegy az Armel Szegedről – Bátyai Edina zavarta a Fidesz-frakciót

  • Szlavkovits Rita
  • 2014. február 21.

Kis-Magyarország

A jobboldali képviselők nem szavazták meg azt a 40 millió forintot, amellyel Szeged a nemzetközi hírű rendezvényt támogatná. Az Armel Operaverseny szervezésében részt vesz Bátyai Edina E14-es jelölt – ez dönthetett. A fesztivál már megkötötte a szerződéseit is.

Az elutasító döntést Botka László jelentette be a pénteki szegedi testületi ülés után. A polgármester hozzátette: a decemberi közgyűlésen már szerepelt a napirendek között a Szegedi Nemzeti Színháznak nyújtott támogatás, amelyet célzottan a fesztivál megrendezésére kapott volna az intézmény, de a jobboldal akkor is leszavazta azt. A decemberi szavazás után még látott esélyt Botka arra, hogy jobb belátásra térnek a támogatást ellenzők, és ha újra bekerül a napirendek közé, megszavazzák, hogy a nemzetközi hírű Armel Operaversenyt Szegeden tudják megrendezni. Nem így történt.

Kétszer rúgták ki Bátyait

Decemberben úgy tűnt, hogy véletlenül nyomott rossz gombot a Fidesz-frakció. Bohács Zsolt, a Fidesz-frakció vezetője kérdésünkre így oszlatta decemberben a zavart: „Tudják, hogy ki áll az Armel mögött? Bátyai Edina ott dolgozik alvállalkozóként. Miért támogatnánk Bátyait?” Akkor megkerestük Gyüdi Sándort, a Szegedi Nemzeti Színház igazgatóját azzal, lát-e megoldást a fesztivál megszervezésére, de akkor Gyüdi még korainak tartotta az aggodalmat, úgy látta, hogy még van esély, hogy újra napirendre vegye a témát a közgyűlés.

false

 

Fotó: MTI

Tavalyelőtt ősszel a REÖK-palotában egy, a jobboldaliak ízlését sértő kiállítás miatt üldözték el Bátyai Edinát, aki a Szabadtéri Játékok igazgatója volt. Botrányos körülmények között váltották le Bátyait a szegediek egy részének tiltakozása ellenére úgy, hogy kocsmai hangulatot is teremtettek a Városháza dísztermében 2012 decemberében. A kirúgott igazgatónő azóta az Armelnél kapott vállalkozóként munkát, és időközben úgy döntött, az Együtt 2014 jelöltjeként is indul a parlamenti választáson. Most úgy tűnik, ez szúrja a jobboldaliak szemét annyira, hogy még a nemzetközi fesztivált is beáldozzák. Haág Zalán, a szegedi kulturális bizottság elnöke szerint nincs vége a fesztiválnak, attól, hogy képviselő társaival nem szavazták meg a 40 millió forintos támogatást, még megszervezhetik a neves rendezvényt.

Botka viszont arról beszélt a közgyűlés utáni sajtótájékoztatóján, hogy Havas Ágnes, az operaverseny szervezője azt közölte vele levélben még a decemberi döntés után, hogy amennyiben nincs támogatás, más helyszínt keresnek a fesztiválnak. Bátyai Edina és Havas Ágnes most nem kívántak nyilatkozni.

Új helyszínt keresnek

Úgy tudjuk, az Armel produkciós iroda vezetője az új helyszínt keresi, azzal van elfoglalva, hiszen az októberi fesztiválra már minden szerződést megkötöttek. Gyüdi Sándort, a Szegedi Nemzeti Színház igazgatóját meglepte a döntés.

Decemberben az elutasítás hivatalos indoklásában az szerepelt, hogy ilyen jellegű támogatás a költségvetéssel együtt bírálható el, most ez a feltétel teljesült, hiszen a költségvetés is most került elfogadásra. „A Szegedi Nemzeti Színháznak az állammal kötött közszolgáltatási szerződése szerint kötelezettsége is egy nagyobb lélegzetű fesztivál megszervezése, a nemzeti kategóriába sorolás feltétele. Februárban nehéz egy fesztivált a semmiből előteremteni” – tette hozzá Gyüdi.

A hetedik éve Szegeden megrendezett fesztiválon évente öt új előadást mutattak be, a többnapos rendezvényt közvetítette a 190 milliós nézettségű, német és francia nyelvterületen sugárzó Arte, a Mezzo és a Duna World.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.