Felcsúti kisvasút: most már diósdi végállomásról álmodnak Orbánék

  • Magyar Krisztián
  • 2016. május 13.

Kis-Magyarország

Egy csütörtöki fórumon mondta a miniszterelnöki biztos, hogy a „nagyon-nagyon távoli tervek” között már az szerepel, hogy ne Etyek, hanem Diósd legyen a végső úti cél.

Csütörtök este a heves előzmények után – erről bővebben keretes írásunkban – arra lehetett számítani, hogy a Pannónai Szíve fejlesztési program Etyek és környékét érintő fejlesztéseit

Előzmények

Nem fogadta kitörő öröm Etyeken, hogy a Felcsút és Alcsútdoboz között már működő kisvasút tervezett bővítése után Bicskéről a településre is elvinnék a síneket. A felháborodást az váltotta ki, hogy a megvalósíthatósági tanulmányban is szereplő és a beruházást előkészítő bizottság által is javasolt útvonal magántulajdonokon, egyebek közt egy családi háztól néhány méterre haladna, illetve olyan lakóingatlanok mellett, ahol csendben és nyugalomban szeretnének élni az Etyek szélén található botpusztai lakosok. A helyiek minden lehetséges fórumon próbálkoztak már, Orbán Viktornak is írtak levelet, de belekezdtek egy aláírásgyűjtésbe is, amelyet végül felfüggesztettek. Tessely Zoltán országgyűlési képviselő, a környék fejlesztéséért felelős miniszterelnöki biztos április végén egy etyeki fórumon próbálta csillapítani a kedélyeket. Itt nem járt sikerrel, mivel – bár többször kérték tőle – nem volt hajlandó megígérni a tulajdonosoknak, hogy egy állami ígérvénnyel garantálják nekik, hogy nem kapnak a telkükre kisvasutat. A miniszterelnöki biztos végül azzal zárta le a hosszú vitát, hogy „Etyeken borvasút nem épül, amíg azt nem szeretnék”.

bemutató fórumon ismét központi téma lesz a kisvasút. Tessely Zoltán végül úgy próbálta elejét venni a kritikáknak, hogy még délután elment azokhoz a telektulajdonosokhoz, akik tiltakoztak a nyomvonaltervezet miatt. A találkozón információink szerint ott volt Garaguly Tibor polgármester és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. valamint a megvalósíthatósági tanulmányt készítő SpeciálTerv Építőmérnöki Kft. egy-egy munkatársa.

Az egyeztetésen és terepszemlén jelen levő forrásunk szerint a szakemberek és Tesselyék mutattak hajlandóságot a nyomvonal változtatására, garanciát továbbra sem adtak arra, hogy a magántulajdonok érintetlenek maradnak. Kerényi Ferenc, akinek a tervrajzokon a családi háza és lovardája mellett haladnak a sínek, a magyarnarancs.hu-nak elmondta, hogy felmerült egy olyan megoldás, miszerint a szomszéd telken kanyarodna el a kisvasút, csakhogy az is magánkézben van. Arra sem született megoldás, hogy az onnan nem messze található, az egyik oda szánt megállónak helyet adó birtok is érintetlen maradjon, holott annak tulajdonosa sem szeretné, ha kisajátítanák a területét. Ez pedig könnyen megtörténhet, hiszen kiemelt beruházás lehet az építkezés, és ebben az esetben az állam megkapná a lehetőséget a kisajátításra.

A megbeszélés végül azzal zárult, hogy az ingatlantulajdonosoknak kell írniuk egy levelet, amelyben felvázolják azokat a lehetőségeket, amelyek számukra is elfogadhatóak lennének. Ezt a levelet el kell küldeniük az etyeki polgármesternek, aki majd továbbítja azt a döntéshozók felé. Vagyis hiába a sokadik nekifutás, még mindig nincs semmilyen garancia arra, hogy a Bicskétől Etyekig tervbe vett, előzetesen mintegy 8 milliárd forintos költségűre tervezett kisvasút megépítése nem lehetetlenít el több botpusztai lakost.

Felcsúti kisvasút

Felcsúti kisvasút

Fotó: MTI

 

Annak ellenére, hogy a szerdai fórumon végül nem volt ott a tulajdonukat féltő etyekiek nagy része, mégis szóba került a kisvasút ügye. Tessely Zoltán azt hangoztatta, hogy szerinte nem a településen élők akarnak békétlenséget Etyeken. „Semmi mást nem kérünk, hogy hagyjanak minket a saját céljainkat megvalósítani” – hangsúlyozta a miniszterelnöki biztos, aki ezután érvelni kezdett a kisvasút megépítése mellett. Szerinte jó, ha Bicskére el lehet jutni így is, hiszen sokan járnak oda bevásárolni vagy ügyeket intézni, de a legfőbb indoka az volt, hogy a borturizmusnak jót tenne az új közlekedési eszköz. „Itt van a borturizmus, mi az akadályozó tényezője a fejlődésének? Az, hogy Etyeket semmilyen más eszközzel nem lehet megközelíteni, csak amit tilos vezetni akkor, amikor az ember bort inna. Hát ez egy óriási ellentmondás” – mondta. Ezután kijelentette, hogy a kisvasút ügye helyi probléma. „Készült egy tanulmányterv, ami óriási felháborodást keltett jogosan vagy jogtalanul, nem szeretném megnyitni a vitát, csak azt ismételném, hogy az ezzel kapcsolatos összejövetelünkön abban maradtunk, hogy (…) legjobban erre a problémára a helyiek találhatnak választ. Próbálják ezt megtalálni, és ha szólnak, hogy megtalálták, szeretnének ezzel mégis foglalkozni, akkor elővesszük ezt a dokumentumot” – közölte Tessely. Majd hozzátette: „Az a szomorú hírem van, hogy addig nem foglalkozunk vele, amíg Etyek polgármestere és képviselő-testülete azt nem mondja, hogy erre a kialakult problémára megtalálták a megoldást.”

A miniszterelnöki biztos végül megemlítette, hogy a „nagyon-nagyon távoli elképzelések” között szerepel, hogy ebben az irányban a kisvasútfejlesztés végpontja ne a település szélén található Korda Stúdió, hanem Diósd legyen, ahol létrehozhatják Európa legnagyobb barlangfürdőjét.

Bár a neki címzett levélre személyesen nem válaszolt Orbán Viktor, ám feltehetően hozzá is eljutottak az elégedetlenkedő etyekiek hangjai, hiszen a kormányfő a felcsúti kisvasút átadóján a bővítés kapcsán arról is beszélt, hogy az „etyekiek, ha eldöntötték, hogy végül is mit akarnak, akkor még akár részévé is válhatnak ennek a fejlesztésnek”. Úgy tudjuk, a miniszterelnök a közelmúltban többször is járt Etyeken, ahol Rókusfaly Pál éttermében egyeztetett a település fejlesztéseiről, hiszen a Pannónia Szíve programban több mint egymilliárd forintos forráshoz jutott a falu.