Kilenc szervezet tiltakozik az új szegedi híd tervei miatt

  • narancs.hu
  • 2023. március 19.

Kis-Magyarország

Az állam és az önkormányzat „közös ámokfutásáról” írnak. A szegedi alpolgármester válaszol.

Kilenc civil szervezet tiltakozik a Szegedre tervezett harmadik Tisza-híd tervének eddig nyilvánosságra került változata ellen. A civilek – köztük a Járda a Gyalogosoké, a Magyar Kerékpárosklub, az Energiaklub, a Magyar Közlekedési Klub – legfőképp azt sérelmezik, hogy amikor a több ezer helyi lakos megtudja majd, mi készül, már késő lesz.

 

„Sok évtizednyi halogatás és ígérgetés után az Építési és Beruházási Minisztérium (most már Építési és Közlekedési Minisztérium – a szerk.) megbízásából most végre részletes terveket készítenek a szegedi 3. Tisza-híd megépítéséhez. A szegediek, és főleg az érintett Bécsi körút környékén élő belvárosi és alsóvárosi lakosok még nem is sejtik, hogy mennyire botrányos és fölháborító tervek készülnek a budapesti tervezőirodánál” – fogalmaz a civilek közleménye. – „Nem is tudhatják, mert a szegedieket senki nem kérdezi meg, és nem tájékoztatja a projektről. A koncepció megalkotásánál sem voltak kíváncsiak sem a szegedi civil szervezetek, sem a lakosok véleményére, ennek pedig az lesz a következménye, hogy mikor az érintett, több ezer helyi lakos megtudja a részleteket, már nem lehet semmin sem változtatni.”

 

A civilek így látják, mit terveznek a tervezők: „egy 6-7 sávos belvárosi autópályát a Bécsi körútra, a házak ablaka alá vitt járműforgalommal, túlságosan keskeny bicikliúttal, rengeteg kivágott fával és bokorral, minimálisra csökkenő zöldterülettel. Teljesen figyelmen kívül hagyják Szeged közlekedési koncepcióit, autóba fullasztják Alsóvárost, megszüntetik a buszsávokat, és a zebrák egy részét. A hídra nem terveznek helyi tömegközlekedést, és a vasúti hidat sem tervezik most meg, sőt, a makói vasútvonal városhoz közeli részét megszüntetnék, tönkretéve ezzel a vasúti közlekedés maradékát is. A 70-es évek benzingőzös szemléletét hoznák vissza Szegedre, de hogy ezt leplezzék, greenwashing gyanánt a hidat mindenféle növényekkel futtatnák be – egyébként teljesen értelmetlenül.”

A közleményből kiderül, nem csak a minisztériumot, de az önkormányzatot is hibáztatják a szervezetek: „közös ámokfutásról” írnak, és azt követelik, hogy a tervezés a lakosok és a civil szervezetek bevonásával folytatódjon, illetve úgy alakuljon át a terv, hogy megfeleljen a 21. századi követelményeknek.

A tiltakozást Magyar László szakértő (Energiaklub), Pap Dániel aktivista (Extinction Rebellion Magyarország), Veszprémy Márton aktivista (Friday for Future Magyarország), Kаjоs Bаrnаbás alapító (A Járda a Gyalogosoké), Fodor Gergely elnök (Közlekedő Tömeg Egyesület), Kürti Gábor elnök (Magyar Kerékpárosklub), Pongrácz Gergely elnök (Magyar Közlekedési Klub), Tömör Miklós projektmenedzser (Város és Folyó - VALYO), Árva János alapító (Velo Budapest) írta alá.

Érveiket részletesen itt fejtik ki.

Bemutatták azt is, az eddig megismert információk alapján hogyan nézne ki a hídra vezető Bécsi körút és az azt keresztező Boldogasszony sugárút a híd megépítése és a hozzá kötődő beruházások nyomán.

 
Bécsi körút
 

 

 
Boldogasszony sugárút
 

 A magyarnarancs.hu megkérdezte a tiltakozásról a szegedi önkormányzatot.  Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester azt írja, „a szegedi déli híd a Nagykörút bezárásával a Tisza mindkét partján új fejlesztési területeket tár fel, amik előbb-utóbb beépülnek és ezekhez nyilván szintén fog forgalom kapcsolódni. Tehát 50 éves távlatban nem csak a jelenlegi forgalmat kell, hogy az új híd elvigye, hanem az Újszegeden a vasúttól délre fekvő és a szegedi oldalon a jelenlegi MÁV teherpályaudvar területén várható fejlesztések hatását is. Erre készült forgalmi becslés, ennek alapján tervezték meg a mérnökök a forgalomtechnikát, természetesen figyelembe véve azt is, hogy a Belvárosi hídról a személygépjármű forgalom alapvetően ide fog terelődni.”

Az alpolgármester márpedig úgy ítéli meg, az új híd jó kerékpáros és gyalogos kapcsolatot fog biztosítani a folyó két partja között, és a projektben a troliközlekedés későbbi fejlesztésének a részbeni előkészítése is szerepel. Megterveztetik az új körútszakasz mentén a megállóhelyeket. A Bécsi körúti szakaszon a Főmterv bevont a munkába kertész tervezőt, aki „részletesen vizsgálja a növényállományt és a közlekedési munkarészeknél figyelembe veszik a javaslatait”.

Nagy Sándor emlékeztet, amikor a tervezést előkészítették, a szegedi önkormányzat kérte, olyan megoldás szülessen, ami később lehetővé teszi, hogy vasúti híd is épüljön a most építendő közúti híd mellé.  Az épülő pilléreknek ezt is el kell bírniuk, így választják ki a híd szerkezetét is, és mindezt a novemberi közmeghallgatáson bemutatták.

„Mivel egy olyan városi híd épül, ahonnan remek kilátás nyílik majd a városra is, tehát várhatóan mindenképpen megjelenik itt egy nézelődő forgalom, ezért a tervezés során az északi oldal ennek megfelelően meg kíván felelni ennek a közösségi igénynek is. Olyan, egyedi zöld tér kerül kialakításra, ami egyrészt kellemesebbé teszi a gyalogos közlekedést, másrészt alkalmas arra is, hogy az emberek itt elidőzzenek, a város szépségében gyönyörködve” – írta az alpolgármester. 

A régen megálmodott harmadik szegedi híd politikai előéletéről ebben a cikkben írtunk:

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.