Kilenc szervezet tiltakozik az új szegedi híd tervei miatt

  • narancs.hu
  • 2023. március 19.

Kis-Magyarország

Az állam és az önkormányzat „közös ámokfutásáról” írnak. A szegedi alpolgármester válaszol.

Kilenc civil szervezet tiltakozik a Szegedre tervezett harmadik Tisza-híd tervének eddig nyilvánosságra került változata ellen. A civilek – köztük a Járda a Gyalogosoké, a Magyar Kerékpárosklub, az Energiaklub, a Magyar Közlekedési Klub – legfőképp azt sérelmezik, hogy amikor a több ezer helyi lakos megtudja majd, mi készül, már késő lesz.

 

„Sok évtizednyi halogatás és ígérgetés után az Építési és Beruházási Minisztérium (most már Építési és Közlekedési Minisztérium – a szerk.) megbízásából most végre részletes terveket készítenek a szegedi 3. Tisza-híd megépítéséhez. A szegediek, és főleg az érintett Bécsi körút környékén élő belvárosi és alsóvárosi lakosok még nem is sejtik, hogy mennyire botrányos és fölháborító tervek készülnek a budapesti tervezőirodánál” – fogalmaz a civilek közleménye. – „Nem is tudhatják, mert a szegedieket senki nem kérdezi meg, és nem tájékoztatja a projektről. A koncepció megalkotásánál sem voltak kíváncsiak sem a szegedi civil szervezetek, sem a lakosok véleményére, ennek pedig az lesz a következménye, hogy mikor az érintett, több ezer helyi lakos megtudja a részleteket, már nem lehet semmin sem változtatni.”

 

A civilek így látják, mit terveznek a tervezők: „egy 6-7 sávos belvárosi autópályát a Bécsi körútra, a házak ablaka alá vitt járműforgalommal, túlságosan keskeny bicikliúttal, rengeteg kivágott fával és bokorral, minimálisra csökkenő zöldterülettel. Teljesen figyelmen kívül hagyják Szeged közlekedési koncepcióit, autóba fullasztják Alsóvárost, megszüntetik a buszsávokat, és a zebrák egy részét. A hídra nem terveznek helyi tömegközlekedést, és a vasúti hidat sem tervezik most meg, sőt, a makói vasútvonal városhoz közeli részét megszüntetnék, tönkretéve ezzel a vasúti közlekedés maradékát is. A 70-es évek benzingőzös szemléletét hoznák vissza Szegedre, de hogy ezt leplezzék, greenwashing gyanánt a hidat mindenféle növényekkel futtatnák be – egyébként teljesen értelmetlenül.”

A közleményből kiderül, nem csak a minisztériumot, de az önkormányzatot is hibáztatják a szervezetek: „közös ámokfutásról” írnak, és azt követelik, hogy a tervezés a lakosok és a civil szervezetek bevonásával folytatódjon, illetve úgy alakuljon át a terv, hogy megfeleljen a 21. századi követelményeknek.

A tiltakozást Magyar László szakértő (Energiaklub), Pap Dániel aktivista (Extinction Rebellion Magyarország), Veszprémy Márton aktivista (Friday for Future Magyarország), Kаjоs Bаrnаbás alapító (A Járda a Gyalogosoké), Fodor Gergely elnök (Közlekedő Tömeg Egyesület), Kürti Gábor elnök (Magyar Kerékpárosklub), Pongrácz Gergely elnök (Magyar Közlekedési Klub), Tömör Miklós projektmenedzser (Város és Folyó - VALYO), Árva János alapító (Velo Budapest) írta alá.

Érveiket részletesen itt fejtik ki.

Bemutatták azt is, az eddig megismert információk alapján hogyan nézne ki a hídra vezető Bécsi körút és az azt keresztező Boldogasszony sugárút a híd megépítése és a hozzá kötődő beruházások nyomán.

 
Bécsi körút
 

 

 
Boldogasszony sugárút
 

 A magyarnarancs.hu megkérdezte a tiltakozásról a szegedi önkormányzatot.  Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester azt írja, „a szegedi déli híd a Nagykörút bezárásával a Tisza mindkét partján új fejlesztési területeket tár fel, amik előbb-utóbb beépülnek és ezekhez nyilván szintén fog forgalom kapcsolódni. Tehát 50 éves távlatban nem csak a jelenlegi forgalmat kell, hogy az új híd elvigye, hanem az Újszegeden a vasúttól délre fekvő és a szegedi oldalon a jelenlegi MÁV teherpályaudvar területén várható fejlesztések hatását is. Erre készült forgalmi becslés, ennek alapján tervezték meg a mérnökök a forgalomtechnikát, természetesen figyelembe véve azt is, hogy a Belvárosi hídról a személygépjármű forgalom alapvetően ide fog terelődni.”

Az alpolgármester márpedig úgy ítéli meg, az új híd jó kerékpáros és gyalogos kapcsolatot fog biztosítani a folyó két partja között, és a projektben a troliközlekedés későbbi fejlesztésének a részbeni előkészítése is szerepel. Megterveztetik az új körútszakasz mentén a megállóhelyeket. A Bécsi körúti szakaszon a Főmterv bevont a munkába kertész tervezőt, aki „részletesen vizsgálja a növényállományt és a közlekedési munkarészeknél figyelembe veszik a javaslatait”.

Nagy Sándor emlékeztet, amikor a tervezést előkészítették, a szegedi önkormányzat kérte, olyan megoldás szülessen, ami később lehetővé teszi, hogy vasúti híd is épüljön a most építendő közúti híd mellé.  Az épülő pilléreknek ezt is el kell bírniuk, így választják ki a híd szerkezetét is, és mindezt a novemberi közmeghallgatáson bemutatták.

„Mivel egy olyan városi híd épül, ahonnan remek kilátás nyílik majd a városra is, tehát várhatóan mindenképpen megjelenik itt egy nézelődő forgalom, ezért a tervezés során az északi oldal ennek megfelelően meg kíván felelni ennek a közösségi igénynek is. Olyan, egyedi zöld tér kerül kialakításra, ami egyrészt kellemesebbé teszi a gyalogos közlekedést, másrészt alkalmas arra is, hogy az emberek itt elidőzzenek, a város szépségében gyönyörködve” – írta az alpolgármester. 

A régen megálmodott harmadik szegedi híd politikai előéletéről ebben a cikkben írtunk:

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Önkénytörvény

Jön a Szuverenitásvédelmi Hivatal, és rábök bárkire vagy bármire, újságra, szervezetre, vállalkozásra, aki vagy ami 1.) „külföldről finanszírozott”, és olyan tevékenységet végez, amely 2. a) alkalmas a „közélet befolyásolására” és 2. b) az alaptörvény öt, a tervezetben megjelölt bekezdésében megfogalmazott értékét „sérti, negatív színben tünteti fel, vagy az azok elleni fellépést támogatja”.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

„Erdélyi magyarként ideje elszakadni attól a hagy­mázas úttól, amelyen Magyarország masírozik”

A román elnökválasztás második fordulójában sikerült fordítania a függetlenként indult Nicuşor Dannak az első fordulóban az élen végzett szélsőjobboldali George Simionnal szemben. Az elképesztő fordításról, a kiugró részvételi arányról és Orbán Viktor zavarórepüléséről is beszélgettünk Eckstein-Kovács Péter egykori kisebbségügyi miniszterrel.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.