Csobánka

Kopjafák Szálasi jegyében

  • Kleer László
  • 2011. december 6.

Kis-Magyarország

Szélsőjobbosok állítottak kopjafákat Csobánkán, épp Szálasi hatalomátvételének évfordulóján. Hivatalos indoklásuk szerint a nemzetiségeket kívánták megtisztelni a gesztussal. Az érintettek legalább annyit elértek, hogy nem a főtérre került az emlékmű.

A csobánkai nemzetiségek (szerbek, németek, szlovákok, cigányok és magyarok) évszázadok óta élnek békésen a háromezer lakosú községben. Az utóbbi időkben azonban erőszakos kisebbség borzolja néhanapján a település békés polgárainak kedélyét.

 

Legutóbb a falu „nemes lelkű” jobbikosai, illetve néhány szélsőjobboldali és különféle okkultista tanokat terjesztő ember elhatározta, hogy kopjafákat állítanak a csobánkai Fő térre, hogy így tisztelegjenek a nemzetiségeknek, akiket szórólapjaikon rendre nemzetségeknek neveznek. (Hogy ez elírás vagy ideológiai agyrém, azt senki sem tudja.) A keresztesek – a helyiek így hívják őket – léptek is az ügyben: részükről a helyi önkormányzat képviselő-testülete elé került egy olyan előterjesztés, amely arról szólt, hogy a kisebbségi önkormányzatoknak 60 ezer forinttal kell (!) támogatniuk a kopjafaállítási akciót. Ez önmagában véve is érdekes, mert a kisebbségi önkormányzatok költségvetésébe semmilyen beleszólása sincs a települési önkormányzatnak, ráadásul a helyi kisebbségi önkormányzatok kicsit sem örültek, amit egy közösen aláírt tiltakozó levélben tudattak az önkormányzati képviselőkkel, akik ezután nem is merték megszavazni az előterjesztést.

 

Emiatt a Fő téren végül nem lehetett elhelyezni az „emlékparkot”, csakhogy a kopjafák már meg voltak rendelve, ezért egy magántelken „temették” el a csobánkai nemzetiségeket, elvégre akárhogy is nézzük, a kopjafa mégiscsak temetkezési szimbólum.

 

Az ügy másik furcsasága, hogy Csobánkán a képviselő-testület rendelete alapján szeptember 15-én kell tartani a Nemzetiségek Napját. Idén azonban ez elmaradt, helyette a kopjafaavatást tartották október 16-án, Szálasi Ferenc 1944-es hatalomátvételének évfordulóján. Az egybeesés lehetne persze véletlen is, de biztos, hogy nem az: a „kistemetőt” (így hívja a falu a kopjafák helyszínét) részben szélsőségesen jobboldali nézeteikről ismert emberek létesítették, és van köztük olyan is, aki már nyilvánosan is követelte, hogy Csobánka állítson szobrot Szálasi Ferencnek. Arról nem is beszélve, hogy nem ez volt az egyetlen ilyen akció a faluban. Egy évvel ezelőtt Csobánka egyik meghatározó szimbólumának számító Oszoly-hegy csúcsára ugyanez a csoport egy hatalmas kettős keresztet állított, plusz egy éktelen hosszú zászlórudat, amelyen magyar zászló lobogott. Hivatkoztak a pápai keresztre, történelemre, hagyományokra, lélekgyógyászatra és a különleges rezgésekre meg mindenre, ami csak eszükbe jutott, de a faluban mindenki tudta, hogy a kettős kereszt gyaníthatóan nem vallási szimbólum esetükben, sokkal inkább politikai.

 

Az igazán meglepő az volt, hogy mindez az illetékes hatóságokat sem zavarta, hiszen utóbbiak minden további nélkül kiadták az engedélyt, hogy természetvédelmi területen a sziklákat megfúrják, terepjárókkal tiporják a talajt, és ott hatalmas méretű építményeket helyezzenek el. Az már csak hab volt a tortán, hogy az ötszáz falubeli által aláírt tiltakozó levélre nagy ívben „tettek” az illetékesek, mármint a helyi polgármesteri hivatal, az építési hatóság és a parkerdőgazdaság. Ők ugyanis mindent szabályosnak találtak.

 

Ezek után kíváncsi vagyok, hogyha egy óriási rózsaszín pléhelefántot akarnék a Kevély-hegy csúcsára elhelyezni, akkor azt vajon engedélyeznék-e.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.