A Felvidékről kitelepítettek kárpótlása

Lázár bízik

Kis-Magyarország

A frakcióvezető azt írta: „bízik benne”, hogy az összes lehetőséget és körülményt figyelembe véve hazánk „még ebben a ciklusban” eleget tehet kötelezettségeinek.

A második világháború után a Felvidékről kitelepített és Békés megyébe került, jogaiért és jussáért máig harcoló család példáján keresztül másfél éve tényfeltáró riportban mutattuk be, hogy dacára a 1947-es párizsi békeszerződésben foglaltaknak („A magyar kormány kötelezi magát, hogy azokat a magyar állampolgárokat, akiknek javait e cikk értelmében elvették és nem adták vissza, kártalanítani fogja.”), valamint egy 1996-ban született, a kitelepítettek részleges kárpótlását 1997. június 30-ig megoldani rendelt alkotmánybírósági határozatnak, máig nem történt ez ügyben semmi.

Az érintettek nagyságrendjével és a részleges kárpótlás összegével kapcsolatban hangzottak már el számok. Kugler József, az e témakörben több könyvet és tanulmányt jegyző Békés megyei történész megítélése szerint 8-10 ezer család nagyjából ötvenezer tagjára lenne ma érvényes közvetlenül és közvetetten a lakosságcsere miatti részleges kárpótlás. Ennek anyagi alapját döntő részben az ott hagyott és a Magyarországon szerzett – igaz, az idő távolából nem könnyen bizonyítható – ingatlanok közötti értékkülönbözet adná. Kisebbik részét pedig az akkor zárolt bankbetétek összege. Minden érintett és minden leszármazott esetében tisztázni kell mindent, csak így állapítható meg a részleges kárpótlás összege.

A részleges kárpótlás végösszegével kapcsolatban is sok minden megjelent már. Csak a két szélső értéket jelezzük most. 2008 nyarán Draskovics Tibor igazságügy-miniszter az érintett Hankó család kérésére az írásban kérdéssel hozzá forduló Domokos László volt fideszes országgyűlési képviselőnek válaszolva előbb a kérdés megoldásának – időmúlás miatti – nehézségeit ecsetelte. Majd hozzátette, hogy „előzetes számításaink szerint az érdekvédelmi szervezetek által javasolt teljes kártalanítás összege 20-25 ezer milliárd forintba (!) kerülne. Amennyiben a korábbi vagyoni kárpótlási elvek mentén fogadnák el a törvényjavaslatot, akkor lényegesen változnának ugyan a számszerű arányok, de még ilyen körülmények között is igen jelentős, több milliárd forintos összeg jelezhető előre.” Aligha kétséges, hogy az egyévi magyar költségvetés másfél-kétszeresét kitevő összeg és a több milliárd forint között óriási szakadék tátong. Az elképesztő szám már csak a részleges kárpótlás miatt sem vehető komolyan.

Három fideszes képviselő, Domokos László, Németh Zsolt és Potápi Árpád, akkor még ellenzékben, 2005 októberében önálló képviselői indítványt terjesztett be annak érdekében, hogy végre megtörténjen a részleges kárpótlás. 2010 nyara, a Felvidékről Békés megyébe telepített család történetének megírása óta többször próbálkoztam, hogy megtudjam, az ügy megoldását legutóbb felvállaló, és immár soha nem látott kormánytöbbséget adó párt érintett parlamenti képviselői miként rugaszkodnak újra neki a feladat megoldásának. Az elmúlt több mint egy évben tucatszor kerestem meg elektronikus levélben Potápi Árpádot, s hatszor Németh Zsoltot. (Az időközben ÁSZ-elnökké lett Domokos már nem jön szóba.) Nemhogy érdemi, de választ sem kaptam. Pontosabban Potápi ígérte, hogy majd válaszol, ennek több mint egy éve. Míg a külügyi államtitkárrá lett Németh titkársága nagy késéssel arra kért, forduljak Potápihoz. Vajon miért nem volt mondandójuk?

A történet legfrissebb fejleménye, hogy Hankó Lászlóné, aki 1997 ősze óta próbál az ügy végére járni, az idén nyáron levelet írt Lázár Jánosnak, a Fidesz frakcióvezetőjének. A politikusi derűlátás ellenére a válaszból kiolvasható valóság lehangoló. A két és fél oldalas levél első oldalán Lázár az elmúlt rendszer igazságtalanságairól és a magántulajdont nem becsülő politikájáról ír, majd azzal folytatja, hogy ismerteti a párizsi békeszerződés idevágó pontját és az Alkotmánybíróság másfél évtizeddel ezelőtti határozatát. (Erre hivatkozva kereste meg Lázárt az érintett, így ez nyilvánvalóan fölösleges volt.) Végül a frakcióvezető azt írta: „bízik benne”, hogy az összes lehetőséget és körülményt figyelembe véve hazánk „még ebben a ciklusban” eleget tehet kötelezettségeinek.

Kérdés, ha Hankó Lászlóné nem ír levelet, akkor honnan tudja meg, hogy a frakcióvezető bízik a néhány éven belüli megoldásban? Kérdés, 2012-ben, vagy utána egy évvel, esetleg 2014-ben várható a kárpótlás? Kérdés, milyen munkamódszer és metódus szerint dolgoznak az ügyön? Kérdés, hány embert érinthet, mekkora összegben, s ennek honnan lesz fedezete? Kérdés, ki az ügygazda a frakcióban, kikkel és hogyan egyeztetnek, milyen előkészítés szükséges, vagy elég leporolni a 2005-ös képviselői indítványt? Kérdés, mennyibe kerül az előkészület? Kérdés, hogy az elmúlt másfél évben miért nem került szóba ez a fajsúlyos téma? Kérdés, hogyan valósul majd meg a részleges kárpótlás: készpénzkifizetéssel, járadékkal, vagyonelemek átadásával? Kérdés, mennyi időt igényelnek az előkészületek és a szükséges egyeztetések? És az is kérdés, hogy ezekről miért nem szól a Lázár-levél? Kérdés, mit kell azon érteni, hogy Lázár bízik valamiben?

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.