Csobánka

Retusált tudósítás

  • narancs.hu
  • 2012. február 22.

Kis-Magyarország

A Csobánkai Újság úgy tudósított a falu közmeghallgatásáról, hogy a polgármestert érintő kritikákat kihagyta, sőt az egyik felszólaló állítja: egyszerűen megmásították a szavait.

Február másodikán tartották a legutolsó közmeghallgatást Csobánkán, a helyi általános iskola aulájában. A narancs.hu információja szerint a mintegy negyven fő részvételével zajlott eseményen a hangulat végig nyugodt és kulturált volt, ám a polgármester többször kapott kritikát leginkább egy új adórendelet miatt – csakhogy ez a tény a helyi újság fotókkal tarkított egykolumnás helyszíni tudósításából kimaradt. (A teljes tudósítás elérhető itt.)

A narancs.hu információi szerint az új helyi adórendeletet következményeként eltöröltek jelentős adókedvezményeket, de megemelték az egy négyzetméterre eső építményadó összegét. Ennek egyik eredménye lesz, hogy a sokgyermekes családoknak jelentős mértékben növekszik az adójuk – a polgármester kimutatása szerint ez a falunak 1,9 millió forintos többletbevételt jelent. Igaz, a képviselő-testület arról is döntött, hogy kétmillió forinttal segíti azokat, akik szociális helyzetük miatt nem tudják fizetni a megemelt adót. Az új rendelet összességében mínusz százezer forint adóbevétel-kiesést jelent a falunak, míg sokaknak jelentős tehertétel.

A közmeghallgatáson az új rendelet miatti felszólalással kapcsolatban a Csobánkai Újság ezt írja: az egyik felszólaló „elsősorban azt firtatta, hogy érdemes volt-e ekkora emelést megszavazni, ha az eredmény (…) csak 1,9 millió forint többlet”. Erre „a polgármester asszony elmagyarázta, hogy a tavalyi tény és az idei tervezet között csak azért ilyen kevés, mert 11-ben (sic!) sok tartozást behajtottak, és az idén ez nyilván nem ismételhető meg”. 

A második hozzászólóról – aki lapunk alkalmi szerzője – a helyi lap úgy tudósított: „Később Kleer László gyakorlatilag megismételte az adókülönbözetre vonatkozó kérdést, Winkler Lászlóné ismét, türelmesen elmondta a választ.”

Kleer ezzel szemben – tájékoztatása szerint – azt mondta: „Kértem, hogy a képviselő-testület vonja vissza az értelmetlennek látszó adórendeletét, mivel egyrészt a tavalyi be nem hajtott adóbevételek összege csaknem ötvenmillió forint, ezenkívül a polgármester céltartalékként 43 millió forintot állított be a költségvetésbe. Ezekből a keretekből könnyedén ki lehetne gazdálkodni az új adórendelet 1,9 millió forintot eredményező bevételét.”

A közmeghallgatáson az is szóba került, hogy a polgármester ne flexibilis adatokkal álljon a falu elé, illetve a gazdálkodást illető minden információt kötelessége nyilvánosságra hozni. Több felszólaló hasonló módon kritizálta az önkormányzat gazdálkodását, de a helyi lap ezekről a bírálatokról sem tudósított.

Nemrégiben megírtuk, hogy Csobánka önkormányzata ismét saját lapot indított, ám a főszerkesztő szerződésében kikötötték, hogy a közlésre szánt anyagokat előre jelzi a polgármesternek, majd nyomdába adás előtt „adategyeztetés” céljából a kész lapot elektronikus úton elküldi neki, és ő ezt 48 órán belül jóváhagyja. (Később ezt előzetes témaegyeztetésre módosították.)

A közmeghallgatás után többen helyreigazítási kérelmet fontolgatnak, Kleer László már meg is küldte sajátját a főszerkesztőnek, amelyben szavai megmásítását kifogásolja. Ha a lap nem teszi közzé a helyreigazítást, Kleer állítja: pert indít.

Megkerestük a Csobánkai Újság főszerkesztőjét is, ő azonban nem volt hajlandó az esetről telefonon keresztül nyilatkozni.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.