Megígérték neki, ám lefújták a vizsgálatot a diákparlamentben félbeszakított hallgató ügyében

  • Vas András
  • 2017. május 31.

Kis-Magyarország

Botrány lett belőle, mire az ombudsman megígérte, hogy kivizsgálja az ügyet. Végül csak talált egy indokot, hogy miért nem kell csinálnia semmit.

Bradánovics Bendegúz felszólalását a Somogy megyei diákparlament kaposvári ülésén Rózsás Ildikó, az Országos Diákparlament szakmai előkészítő bizottságának tagja, az ülés levezető elnöke állította le személyeskedésre hivatkozva tavaly novemberben.

A kaposvári Munkácsy gimnázium negyedikes diákja és diákönkormányzatának akkori elnöke az oktatási kormányzat hibáiról – az előre hozott érettségi megszüntetéséről, az egyetemi férőhelyek számának csökkentéséről, a 16 évre leszállított tankötelezettségi korhatárról, a diákok túlterheltségéről, a mindennapos testnevelés fölöslegességéről, a kevés nyelvi óráról, a rossz tankönyvekről, az intézmények kréta-, papír-, festékpatronhiányáról –, önálló oktatási minisztérium szükségességéről beszélt, amikor az ülés vezetője félbeszakította, s közölte vele, akkor folytathatja felszólalását, ha kihúzza belőle a személyeskedéseket. (Noha felvezetőjében Rózsás Ildikó többek között arról beszélt, hogy a politikai döntéshozók maximálisan meghallgatják az országos diákparlament ajánlásait, nem sokkal később mégsem engedte elmondani egy diákvezető véleményét.) Miután a kaposvári gimnazistának később ismét megadták a szót, ő tovább olvashatta a „sértésektől megtisztított” beszédét, ám kérdéseket már hiába tett fel a pulpituson ülőknek, nem kapott érdemi választ.

Az esetről beszámoló Sonline-cikk hamar átlépte az országos sajtó ingerküszöbét, így értesült róla Aáry-Tamás Lajos is, és az oktatási jogok biztosa több médiumnak is jelezte, hivatalból eljárást indít az ügyben. „Én is csak a híradásokból értesültem a vizsgálat bejelentéséről – mondta Bradánovics Bendegúz a magyarnarancs.hu-nak. – Örültem, hogy van egy ember, akinek nemcsak elméletben az a dolga, hogy jogsértés esetén lépéseket tesz, hanem a gyakorlatban is eljár. Egy hónap múlva viszont már nem voltam ilyen optimistán naiv.”

A kaposvári diák december 22-én írt e-mailt az oktatási jogok biztosának, s a vizsgálat állásáról érdeklődött, egyben furcsállotta, hogy őt mint érintettet még senki sem kereste meg. Választ azonban nem kapott.

Május elején aztán napokon át bombázta e-mailjeivel Aáry-Tamás Lajost, de senki sem reagált a leveleire. „Ekkor úgy döntöttem, felhívom telefonon – mesélte Bradánovics Bendegúz –, s bár csak a titkárságig jutottam, nemsokára visszahívott az ombudsman. Aki egyfelől állította, hogy megkerestek az ügyben, másrészt elismerte, nem folytatott le semmiféle vizsgálatot. Utóbbit azzal indokolta, hogy az esetet követően 24 órán belül jobbikos politikushoz fordultam, s jobbikos sajtótájékoztatón vettem részt. Azt elismerte, hogy ehhez jogom volt, viszont azt állította, ezzel politikai síkra tereltem az ügyet, s ez már nem az ő hatásköre. Miután jeleztem, az Országgyűlés kulturális és oktatási bizottságának elnökével (a jobbikos Dúró Dórával – a szerző) tartottam közös sajtótájékoztatót, ám ettől még nem vagyok politikus, az ombudsman úgy reagált: egy párt sajtótájékoztatóján voltam, s ezek után keressem az igazam politikai dimenziókban. Csendben jegyzem meg: a történtek és a sajtótájékoztató között nem 24 óra telt el, hanem több nap.”

Aáry-Tamás Lajos a magyarnarancs.hu kérdésére megerősítette, hogy a jobbikos sajtótájékoztatón való részvétel miatt gondolta meg magát és állt el a vizsgálattól. „Először hivatalból akartam lépni – mondta –, ám miután a kaposvári gimnazista egy párt képviselőinek oldalán lépett a nyilvánosság elé, úgy gondoltam, nem a diákjogai sérültek, hanem politikai téren keres megoldást.” Felvetésünkre, hogy a két dolog kizárja-e egymást, az ombudsman elismerte, erről szó sincs. „A diákparlament is foglalkozhat közpolitikai kérdésekkel – magyarázta az ombudsman –, s ha emiatt sérülnek valakinek a jogai, hivatalból én indítok vizsgálatot. Ám miután a diák a Jobbikhoz fordult, úgy gondoltam, rosszul ítéltem meg a helyzetet, s az érintett nem is tőlem vár jogi védelmet. Ezt amúgy el is mondtam neki, amikor május elején telefonon beszéltünk. Akkor tudtam meg, hogy nem kapta meg a korábbi e-mailjeire a válaszaimat, így arról sem értesült, hogy nem indítottam vizsgálatot. Sajnos, a telefonomról küldött e-mailek időnként nem érnek célba.”

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.