"Miért csak egy szkafanderben lehet teljes értékű egy cigány származású ember?"

Kis-Magyarország

Nagy utat járt be a Facebookon egy gyulai roma származású ápolónőnek az írása. Az ügy előzménye, hogy valakitől végül azért nem vásároltak televíziót, mert roma.

Több százan osztották meg a Facebookon egy gyulai roma ápolónő írását, amelyet egy megdöbbentő történet alá kommentelt. 

A történet ott kezdődik, hogy egy szolnoki férfi a saját Facebook-oldalán megosztott egy történetet egy televízió eladásáról (mivel a posztot saját oldalán osztotta meg, a férfi nevét nem írjuk le): egy reggel ismeretlen számról keresték, amit nem tudott felvenni, de nem sokkal később visszahívta a telefonálót, aki az eladásra kínált, falra szerelhető tévékészülék iránt érdeklődött.

Az eladó kérésre készségesen le is mérte a készüléket, majd bemondta a paramétereket, kiderült, az érdeklődőnek pont ilyen televízióra volna szüksége. A bejegyzés szerint ezt követően még tíz perc kellemes beszélgetés következett, majd a vevőjelölt megkérdezte tőle, lehet-e alkudni? Erre jött a válasz, hogy járvány van, meg az eladónak van négy gyereke, így erre nem lát lehetőséget. Az illető még próbálkozott, hogy Gödöllőről menne Szolnokra, ez benzinköltséget jelent, de az eladó hajthatatlan maradt, mondván már így is beszerzési áron adja el a tévét.

„Jól van, egye fene, elmegyünk érte” – mondta az érdeklődő, s ezzel virtuálisan belecsapott a másik ember tenyerébe, sőt azt is mondta, „a jóért a világ végére is” elmennek. 

Már éppen letették volna a telefont, amikor az érdeklődő még egy kérdést szeretett volna feltenni, és azt kérdezte:

„Uram, ugye, Ön nem cigány?”

Erre a férfi kétszer is ösztönösen rávágta: „de igen, uram, az lennék!” Erre a vevő dühösen lecsapta a telefont, és azóta sem érkezett meg Szolnokra. „Pedig a TV teljesen magyar…” – zárta a bejegyzést a férfi. 

A rasszizmustól átitatott minidrámához szólt hozzá Sztojka Edina, aki roma származású diplomás ápolóként dolgozik Gyulán, a Békés Megyei Központi Kórházban, rendes körülmények között a hospice osztályon, de a mostani járványidőszakban sok más munkatársával együtt őt is átvezényelték a közel 1200 ágyas gyulai kórház egyik fertőző osztályára.

Sztojka Edina 2019-ben megkapta a Roma Sajtóközpont által a hétköznapi roma hősöknek odaítélt Aranypánt-díjat, most pedig a szolnoki férfi bejegyzése alatt osztotta meg gondolatait:

„Minap azon gondolkodtam a covid osztályon éjszakai műszakban, hogy szerencsétlen covid fertőzött betegek, akik az életükért, javulásukért küzdenek, nem látnak belőlem a "szkafander ruhám" alól, csak két szempárt. Mennyire hálásak egy simogatásért, egy biztató szavamért. Nyújtják a kezüket felém. Azok is, akik az életben "úriember" stílusát képviselik az életben... Mélységesen elszomorít, hogy minket, cigányokat nem a tetteink, jó cselekedeteink alapján ítélnek meg, hanem előítéletekkel. Miért csak egy szkafanderben lehetek teljes értékű egy cigány származású ember? Majd elhessegettem a gondolataim és tettem a dolgom... Ápoltam tovább...”

Sztojka Edina hozzászólása azóta hatalmas utat járt be: megosztotta Setét Jenő roma aktivista, a bejegyzést mások mellett Budapest egyik főpolgármester-helyettese, Kerpel-Fronius Gábor is lájkolta. 

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.