Nem akármekkora bajban a szolnoki költségvetés – csak a Volánbusznak milliárdokkal tartoznak

  • Massay-Kiss Andrea
  • 2023. december 14.

Kis-Magyarország

Négy és fél milliárdos hiány a költségvetésben, ez jellemzi most Szolnok gazdálkodását. A városi ellenzék a tömegközlekedés összeomlásától és a működésképtelenségtől félti a megyeszékhelyet, a fideszes városvezetés cáfol. Mindeközben jól látható, mi a következménye a kormányzati megszorításoknak, adóelvonásoknak.

Nem kevesebb, mint 3,2 milliárdra ugrott annak az adósságnak a mértéke, amelyet Szolnok városa halmozott fel a tömegközlekedését működtető Volánbusszal szemben. „2017 óta nem fizetjük a tömegközlekedés költségeit, ez azt jelenti, hogy rendkívüli adósságállomány halmozódott fel” – mondta a Narancs.hu-nak Füle István DK-s önkormányzati képviselő. Hozzáfűzte, a településnek évente 1 milliárd forintjába kerül a tömegközlekedés működtetése, amelyet a nagyvárosok esetében az állam nem finanszíroz. „Évek óta mondjuk, hogy át kellene adni magánfinanszírozásba, főleg a mi esetünkben, mert itt sajátos vonalhálózat van, a város földrajzi szerkezete miatt” – magyarázta a képviselő.

A Volánbusz nem várhatott tovább a pénzére. Májusban a Szolnoki Törvényszék végzésével megküldte a megyeszékhely önkormányzatának a perfelvételre alkalmas keresetlevelét. A város elismerte a tartozását, de fizetni továbbra sem tud, ezért az állami vállalattal szembeni adósságának kifizetéséhez az államhoz fordult segítségért. A képviselő szerint ez csak arra lesz elég, hogy csökkenjen az adósságállomány, merthogy a Volánnak jövőre is fizetni kell, de még nem tudják, hogyan.

Ki tudja, jön-e a busz, és ha igen, mikor?

A cég egyébként éppen a közelmúltban változtatott a menetrenden, ami Györfi Mihály, Szolnok MSZP-s alpolgármestere szerint radikálisra sikerült. „A Szolnoki Többség Frakciója nem tudja támogatni ezt a radikális menetrendváltozást, habár azt el tudja ismerni, hogy szükség van 20-25 év után megreformálni” – hangoztatta Györfi az ellenzéki frakció nevében. Sajtónyilvánosság előtt a szolnoki lakosokat arra kérte, hogy indulatoktól mentesen írják le tapasztalataikat, és juttassák el mind a város, mind a Volán részére. „Plusz egymilliárd forintra lenne szükségünk, hogy a város tömegközlekedését tudjuk működtetni” – tette hozzá.

Szolnoki Facebook-fórumokon egyébként folyamatos téma a tömegközlekedési káosz. „Mai napon -5 fokban, a gyermekem 5:30-tól a buszmegállóban fagyoskodott, se az 5:34, se az 5:54 és ha jött a 6:12-es valószínűleg késett, mert 6:14 kor hazaindult a gyerekem” írta egy panaszos, aki a Volánt nem tudta elérni.

 
Fotó: A szerző felvétele

Tóth Áron, az LMP szolnoki polgármesterjelöltje és Szelindi Andrea, a párt városi képviselője nyílt levelet tett közzé a tömegközlekedés bénázása miatt. Ebben leírták, a járatkimaradások esetén többen késnek iskolából, munkából sőt, a fővárosi munkahelyekre ingázó szolnokiak lekésték a csatlakozó vonatokat is. „Tényleg órákkal előbb el kell indulni Szolnokon (...), hiszen ki tudja, hogy jön-e a busz és ha igen, mikor?” – kérdezték. Levelüket Szalay Ferenc polgármesternek címezték megjegyezve: az ügyben még semmi érdemlegeset nem tett a fideszes városvezető. 

Vendégmunkások jönnek, befektetők nem

A város működőképességének hanyatlása hűen leköveti az ország állapotának romlását is. Györfi Mihály arról számolt be, hogy az egészségügyi szolgáltatás leépülése itt is szembetűnő. A szolnoki Hetényi Géza Megyei Kórházban a hét nem minden napján van szülészet, és legutóbb megszűntették az urológiai osztályt. A problémákat összegezve azt mondja, Szolnok ugyan nem sereghajtó, de körülbelül a 15-16. a megyei jogú városok listáján.

Itt is megjelentek az ázsiai vendégmunkások. „Még a szeptemberi közgyűlésen tettem fel a kérdést a polgármesternek, mennyi vendégmunkás van a városban – mondta lapunknak Miskolczi László, a Momentum szolnoki polgármesterjelöltje –, de a városvezető nem tudta megmondani. Megjegyzem, hogy a polgármester arra sem tudta a választ, miért nincsen elegendő helyi munkaerő” – tette hozzá Miskolczi. A lapunknak nyilatkozó ellenzéki képviselők egyetértettek abban, hogy a külföldi munkaerő a munkaerőhiány pótlása mellett a magyar munkavállalók elbocsátását is maga után vonja. 

„A Jászságba 100 milliárd értékű beruházás és fejlesztés érkezett, míg a megyeszékhely Szolnok ezt nem mondhatja el magáról” – folytatta Györfi Mihály. Füle István is megerősítette, hogy Szolnokra nem jön a tőke. „Van egy 96 hektáros ipari parkunk, amiben jelen pillanatban nincs egyetlen befektető sem. A polgármester szerint érdeklődők vannak, de nem jönnek vissza semmilyen ajánlattal. Ez azért fontos, mert ez a következő évek iparűzési adóját kérdőjelezi meg” – tette hozzá. Mint mondta, 52 érdeklődő vállalkozás közül senki nem maradt itt.

„A polgármester csődöt mondott”

Ehhez hasonló tartalmú feliratú molinóval jelent meg a szolnoki DK a közelmúltban egy sajtótájékoztatón. A nyilvánosságot Barkóczi Balázs, a párt elnökségi tagja tájékoztatta a város eladósodásáról annak apropóján, hogy a megyeszékhelyen tartották kihelyezett ülésüket. „Elképesztő volt hallani és látni azt a szintű felelőtlenséget, sőt ostobaságot, amellyel Szalay Ferenc, a Fidesz polgármestere szó szerint a csőd szélére juttatta a várost. Szalay ráadásul olyan súlyos adósságokba verte Szolnokot, mely a következő években a szolnokiak pénztárcáját fogja terhelni” – mondta a politikus. 

 
DK-s demonstráció Szolnokon. Az ellenzéki párt szerint Szalay Ferenc a felelős a város tragikus anyagi helyzetéért
Fotó: A szerző felvétele

Füle István ismertetése szerint a város adóssága 4 és fél milliárd forint, amin jelenleg hitelfelvétellel tudnak enyhíteni. „Novemberben, egy gazdasági konferencián, a város polgármestere beszámolt arról, hogy a megyeszékhely közműhálózata lerobbant, a járdák, a csatornák, a víziközművek állapota rendkívül sok kívánnivalót hagy maga után” – mondta Füle. Érdemes megjegyezni, hogy a szolnoki víziközmű vagyon sem a városé már, az államhoz került még szeptemberben, szintén finanszírozási problémák miatt, itt 1,7 milliárd forint volt a hiány. 

A városháza cáfol

Megkerestük a fideszes vezetésű városházát Szolnok bizonytalan gazdasági helyzetével kapcsolatban. Válaszukban azt írták, hogy egy város költségvetése, annak tervezése, a mögötte lévő, ellenőrizhető, valós tényeken és adatokon alapul. „Szó sincs a működésképtelenség határára sodródott városról, nincs 800 millió forintos állami kisegítés, van viszont az elmúlt két évben összesen két és fél milliárd forinttal növekedő iparűzésiadó-bevétel, prosperáló városi gazdaság” – írta Pókász Endre, a polgármesteri hivatal marketing, koordinációs és kommunikációs osztályának vezetője. Kifejtette, a prosperáló gazdaságot igazolja a tény, hogy tartósan négy százalék körüli, inkább az alatti a munkanélküliségi mutató Szolnokon. „Csak az elmúlt néhány hónapban milliárdos nagyságrendű vállalati beruházásokat adhattunk át a gazdálkodó szervezetekkel együtt, miközben már az ipari parkunk jelentős területbővítésén dolgozik a város vezetése” – magyarázta.

A város fontos eredménynek tartja, hogy állami beruházásban egy 62 hektáros, akár duplájára bővíthető ipari park már elkészült, az önkormányzat pedig a saját ipari parkjának bővítését illetően komoly befektetői tárgyalásokat folytat. A buszközlekedést érintő adósságról Pókász Endre megjegyezte, a Volánbusz Zrt. és az önkormányzat megállapodott a tömegközlekedés finanszírozásában keletkezett hátralék kiegyenlítésében. Véleménye szerint a kintlévőségnek nincs köze a lakosság által jelzett problémákhoz. Az új menetrend a megváltozott utazási szokásokat igyekszik követni; próbaüzem, működését figyelik, gyűjtik a lakossági tapasztalatokat. „Egy több évtizedes rendszert változtatnak most meg Szolnokon, erre mindenképpen kell időt hagyni. Várhatóan januárban gondolják közösen át a tapasztalatok fényében a továbbiakat” – írta az osztályvezető.

Hitelre hitel

A december eleji képviselő-testületi ülés után Füle István elmondta, 1,5 milliárd forint működési hitelt vesz fel az önkormányzat, amire megkapta a kormányzati engedélyt. Ezt a Volánbusz-tartozás finanszírozására fordítják, és hozzátesznek még 200 millió forintot a közlekedési vállalatnak. „Azzal, hogy banki hitelt veszünk fel működési hitelként, jelentős lesz a kamattartozás. Emellett fejlesztési hitelt is felvettünk, ami a nettó adósságállományt növeli” – mérlegelte a képviselő. A felhalmozódott adósságállomány 2032-ig futhat ki.

„A kormány rákényszeríti a városokat, hogy a 2023-as bázisév alapján készítsék el a költségvetésüket jövőre, de azt elfelejtik, hogy ebben az évben is a nagy áremelkedésnek köszönhetően infláció sújtja a településeket, így legalább 18 százalékos eltéréssel kellene számolni” – mondta a közgyűlés után Györfi Mihály. A város most szembesült azzal, hogy 2,3 milliárd forint szolidaritási adót kell befizetni 2024-ben. „Ebből fizetni tudnánk az egészségügyet, a szociális hálózatot, tömegközlekedést, az óvodákat és bölcsődéket. Ez a befizetés veszélyezteti a város működését” – magyarázta az alpolgármester.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

Kamukéró

A lakástámogatási program a Fidesz-kormányok nagy találmánya. Ha az embereknek nincs pénzük lakást venni, akkor adjunk nekik támogatott hitelt – nagyjából ez a minta huszonöt éve.

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.

Nemtelen helyzetben

Egy hónapja éhségsztrájkol a vizsgálati fogságban Budapesten a német szélsőbaloldali aktivista, Maja T. A német média kifogásolja az ellene folyó eljárás és fogva tartásának körülményeit.