Nem akármekkora bajban a szolnoki költségvetés – csak a Volánbusznak milliárdokkal tartoznak

  • Massay-Kiss Andrea
  • 2023. december 14.

Kis-Magyarország

Négy és fél milliárdos hiány a költségvetésben, ez jellemzi most Szolnok gazdálkodását. A városi ellenzék a tömegközlekedés összeomlásától és a működésképtelenségtől félti a megyeszékhelyet, a fideszes városvezetés cáfol. Mindeközben jól látható, mi a következménye a kormányzati megszorításoknak, adóelvonásoknak.

Nem kevesebb, mint 3,2 milliárdra ugrott annak az adósságnak a mértéke, amelyet Szolnok városa halmozott fel a tömegközlekedését működtető Volánbusszal szemben. „2017 óta nem fizetjük a tömegközlekedés költségeit, ez azt jelenti, hogy rendkívüli adósságállomány halmozódott fel” – mondta a Narancs.hu-nak Füle István DK-s önkormányzati képviselő. Hozzáfűzte, a településnek évente 1 milliárd forintjába kerül a tömegközlekedés működtetése, amelyet a nagyvárosok esetében az állam nem finanszíroz. „Évek óta mondjuk, hogy át kellene adni magánfinanszírozásba, főleg a mi esetünkben, mert itt sajátos vonalhálózat van, a város földrajzi szerkezete miatt” – magyarázta a képviselő.

A Volánbusz nem várhatott tovább a pénzére. Májusban a Szolnoki Törvényszék végzésével megküldte a megyeszékhely önkormányzatának a perfelvételre alkalmas keresetlevelét. A város elismerte a tartozását, de fizetni továbbra sem tud, ezért az állami vállalattal szembeni adósságának kifizetéséhez az államhoz fordult segítségért. A képviselő szerint ez csak arra lesz elég, hogy csökkenjen az adósságállomány, merthogy a Volánnak jövőre is fizetni kell, de még nem tudják, hogyan.

Ki tudja, jön-e a busz, és ha igen, mikor?

A cég egyébként éppen a közelmúltban változtatott a menetrenden, ami Györfi Mihály, Szolnok MSZP-s alpolgármestere szerint radikálisra sikerült. „A Szolnoki Többség Frakciója nem tudja támogatni ezt a radikális menetrendváltozást, habár azt el tudja ismerni, hogy szükség van 20-25 év után megreformálni” – hangoztatta Györfi az ellenzéki frakció nevében. Sajtónyilvánosság előtt a szolnoki lakosokat arra kérte, hogy indulatoktól mentesen írják le tapasztalataikat, és juttassák el mind a város, mind a Volán részére. „Plusz egymilliárd forintra lenne szükségünk, hogy a város tömegközlekedését tudjuk működtetni” – tette hozzá.

Szolnoki Facebook-fórumokon egyébként folyamatos téma a tömegközlekedési káosz. „Mai napon -5 fokban, a gyermekem 5:30-tól a buszmegállóban fagyoskodott, se az 5:34, se az 5:54 és ha jött a 6:12-es valószínűleg késett, mert 6:14 kor hazaindult a gyerekem” írta egy panaszos, aki a Volánt nem tudta elérni.

 
Fotó: A szerző felvétele

Tóth Áron, az LMP szolnoki polgármesterjelöltje és Szelindi Andrea, a párt városi képviselője nyílt levelet tett közzé a tömegközlekedés bénázása miatt. Ebben leírták, a járatkimaradások esetén többen késnek iskolából, munkából sőt, a fővárosi munkahelyekre ingázó szolnokiak lekésték a csatlakozó vonatokat is. „Tényleg órákkal előbb el kell indulni Szolnokon (...), hiszen ki tudja, hogy jön-e a busz és ha igen, mikor?” – kérdezték. Levelüket Szalay Ferenc polgármesternek címezték megjegyezve: az ügyben még semmi érdemlegeset nem tett a fideszes városvezető. 

Vendégmunkások jönnek, befektetők nem

A város működőképességének hanyatlása hűen leköveti az ország állapotának romlását is. Györfi Mihály arról számolt be, hogy az egészségügyi szolgáltatás leépülése itt is szembetűnő. A szolnoki Hetényi Géza Megyei Kórházban a hét nem minden napján van szülészet, és legutóbb megszűntették az urológiai osztályt. A problémákat összegezve azt mondja, Szolnok ugyan nem sereghajtó, de körülbelül a 15-16. a megyei jogú városok listáján.

Itt is megjelentek az ázsiai vendégmunkások. „Még a szeptemberi közgyűlésen tettem fel a kérdést a polgármesternek, mennyi vendégmunkás van a városban – mondta lapunknak Miskolczi László, a Momentum szolnoki polgármesterjelöltje –, de a városvezető nem tudta megmondani. Megjegyzem, hogy a polgármester arra sem tudta a választ, miért nincsen elegendő helyi munkaerő” – tette hozzá Miskolczi. A lapunknak nyilatkozó ellenzéki képviselők egyetértettek abban, hogy a külföldi munkaerő a munkaerőhiány pótlása mellett a magyar munkavállalók elbocsátását is maga után vonja. 

„A Jászságba 100 milliárd értékű beruházás és fejlesztés érkezett, míg a megyeszékhely Szolnok ezt nem mondhatja el magáról” – folytatta Györfi Mihály. Füle István is megerősítette, hogy Szolnokra nem jön a tőke. „Van egy 96 hektáros ipari parkunk, amiben jelen pillanatban nincs egyetlen befektető sem. A polgármester szerint érdeklődők vannak, de nem jönnek vissza semmilyen ajánlattal. Ez azért fontos, mert ez a következő évek iparűzési adóját kérdőjelezi meg” – tette hozzá. Mint mondta, 52 érdeklődő vállalkozás közül senki nem maradt itt.

„A polgármester csődöt mondott”

Ehhez hasonló tartalmú feliratú molinóval jelent meg a szolnoki DK a közelmúltban egy sajtótájékoztatón. A nyilvánosságot Barkóczi Balázs, a párt elnökségi tagja tájékoztatta a város eladósodásáról annak apropóján, hogy a megyeszékhelyen tartották kihelyezett ülésüket. „Elképesztő volt hallani és látni azt a szintű felelőtlenséget, sőt ostobaságot, amellyel Szalay Ferenc, a Fidesz polgármestere szó szerint a csőd szélére juttatta a várost. Szalay ráadásul olyan súlyos adósságokba verte Szolnokot, mely a következő években a szolnokiak pénztárcáját fogja terhelni” – mondta a politikus. 

 
DK-s demonstráció Szolnokon. Az ellenzéki párt szerint Szalay Ferenc a felelős a város tragikus anyagi helyzetéért
Fotó: A szerző felvétele

Füle István ismertetése szerint a város adóssága 4 és fél milliárd forint, amin jelenleg hitelfelvétellel tudnak enyhíteni. „Novemberben, egy gazdasági konferencián, a város polgármestere beszámolt arról, hogy a megyeszékhely közműhálózata lerobbant, a járdák, a csatornák, a víziközművek állapota rendkívül sok kívánnivalót hagy maga után” – mondta Füle. Érdemes megjegyezni, hogy a szolnoki víziközmű vagyon sem a városé már, az államhoz került még szeptemberben, szintén finanszírozási problémák miatt, itt 1,7 milliárd forint volt a hiány. 

A városháza cáfol

Megkerestük a fideszes vezetésű városházát Szolnok bizonytalan gazdasági helyzetével kapcsolatban. Válaszukban azt írták, hogy egy város költségvetése, annak tervezése, a mögötte lévő, ellenőrizhető, valós tényeken és adatokon alapul. „Szó sincs a működésképtelenség határára sodródott városról, nincs 800 millió forintos állami kisegítés, van viszont az elmúlt két évben összesen két és fél milliárd forinttal növekedő iparűzésiadó-bevétel, prosperáló városi gazdaság” – írta Pókász Endre, a polgármesteri hivatal marketing, koordinációs és kommunikációs osztályának vezetője. Kifejtette, a prosperáló gazdaságot igazolja a tény, hogy tartósan négy százalék körüli, inkább az alatti a munkanélküliségi mutató Szolnokon. „Csak az elmúlt néhány hónapban milliárdos nagyságrendű vállalati beruházásokat adhattunk át a gazdálkodó szervezetekkel együtt, miközben már az ipari parkunk jelentős területbővítésén dolgozik a város vezetése” – magyarázta.

A város fontos eredménynek tartja, hogy állami beruházásban egy 62 hektáros, akár duplájára bővíthető ipari park már elkészült, az önkormányzat pedig a saját ipari parkjának bővítését illetően komoly befektetői tárgyalásokat folytat. A buszközlekedést érintő adósságról Pókász Endre megjegyezte, a Volánbusz Zrt. és az önkormányzat megállapodott a tömegközlekedés finanszírozásában keletkezett hátralék kiegyenlítésében. Véleménye szerint a kintlévőségnek nincs köze a lakosság által jelzett problémákhoz. Az új menetrend a megváltozott utazási szokásokat igyekszik követni; próbaüzem, működését figyelik, gyűjtik a lakossági tapasztalatokat. „Egy több évtizedes rendszert változtatnak most meg Szolnokon, erre mindenképpen kell időt hagyni. Várhatóan januárban gondolják közösen át a tapasztalatok fényében a továbbiakat” – írta az osztályvezető.

Hitelre hitel

A december eleji képviselő-testületi ülés után Füle István elmondta, 1,5 milliárd forint működési hitelt vesz fel az önkormányzat, amire megkapta a kormányzati engedélyt. Ezt a Volánbusz-tartozás finanszírozására fordítják, és hozzátesznek még 200 millió forintot a közlekedési vállalatnak. „Azzal, hogy banki hitelt veszünk fel működési hitelként, jelentős lesz a kamattartozás. Emellett fejlesztési hitelt is felvettünk, ami a nettó adósságállományt növeli” – mérlegelte a képviselő. A felhalmozódott adósságállomány 2032-ig futhat ki.

„A kormány rákényszeríti a városokat, hogy a 2023-as bázisév alapján készítsék el a költségvetésüket jövőre, de azt elfelejtik, hogy ebben az évben is a nagy áremelkedésnek köszönhetően infláció sújtja a településeket, így legalább 18 százalékos eltéréssel kellene számolni” – mondta a közgyűlés után Györfi Mihály. A város most szembesült azzal, hogy 2,3 milliárd forint szolidaritási adót kell befizetni 2024-ben. „Ebből fizetni tudnánk az egészségügyet, a szociális hálózatot, tömegközlekedést, az óvodákat és bölcsődéket. Ez a befizetés veszélyezteti a város működését” – magyarázta az alpolgármester.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.