Nem akármekkora bajban a szolnoki költségvetés – csak a Volánbusznak milliárdokkal tartoznak

  • Massay-Kiss Andrea
  • 2023. december 14.

Kis-Magyarország

Négy és fél milliárdos hiány a költségvetésben, ez jellemzi most Szolnok gazdálkodását. A városi ellenzék a tömegközlekedés összeomlásától és a működésképtelenségtől félti a megyeszékhelyet, a fideszes városvezetés cáfol. Mindeközben jól látható, mi a következménye a kormányzati megszorításoknak, adóelvonásoknak.

Nem kevesebb, mint 3,2 milliárdra ugrott annak az adósságnak a mértéke, amelyet Szolnok városa halmozott fel a tömegközlekedését működtető Volánbusszal szemben. „2017 óta nem fizetjük a tömegközlekedés költségeit, ez azt jelenti, hogy rendkívüli adósságállomány halmozódott fel” – mondta a Narancs.hu-nak Füle István DK-s önkormányzati képviselő. Hozzáfűzte, a településnek évente 1 milliárd forintjába kerül a tömegközlekedés működtetése, amelyet a nagyvárosok esetében az állam nem finanszíroz. „Évek óta mondjuk, hogy át kellene adni magánfinanszírozásba, főleg a mi esetünkben, mert itt sajátos vonalhálózat van, a város földrajzi szerkezete miatt” – magyarázta a képviselő.

A Volánbusz nem várhatott tovább a pénzére. Májusban a Szolnoki Törvényszék végzésével megküldte a megyeszékhely önkormányzatának a perfelvételre alkalmas keresetlevelét. A város elismerte a tartozását, de fizetni továbbra sem tud, ezért az állami vállalattal szembeni adósságának kifizetéséhez az államhoz fordult segítségért. A képviselő szerint ez csak arra lesz elég, hogy csökkenjen az adósságállomány, merthogy a Volánnak jövőre is fizetni kell, de még nem tudják, hogyan.

Ki tudja, jön-e a busz, és ha igen, mikor?

A cég egyébként éppen a közelmúltban változtatott a menetrenden, ami Györfi Mihály, Szolnok MSZP-s alpolgármestere szerint radikálisra sikerült. „A Szolnoki Többség Frakciója nem tudja támogatni ezt a radikális menetrendváltozást, habár azt el tudja ismerni, hogy szükség van 20-25 év után megreformálni” – hangoztatta Györfi az ellenzéki frakció nevében. Sajtónyilvánosság előtt a szolnoki lakosokat arra kérte, hogy indulatoktól mentesen írják le tapasztalataikat, és juttassák el mind a város, mind a Volán részére. „Plusz egymilliárd forintra lenne szükségünk, hogy a város tömegközlekedését tudjuk működtetni” – tette hozzá.

Szolnoki Facebook-fórumokon egyébként folyamatos téma a tömegközlekedési káosz. „Mai napon -5 fokban, a gyermekem 5:30-tól a buszmegállóban fagyoskodott, se az 5:34, se az 5:54 és ha jött a 6:12-es valószínűleg késett, mert 6:14 kor hazaindult a gyerekem” írta egy panaszos, aki a Volánt nem tudta elérni.

 
Fotó: A szerző felvétele

Tóth Áron, az LMP szolnoki polgármesterjelöltje és Szelindi Andrea, a párt városi képviselője nyílt levelet tett közzé a tömegközlekedés bénázása miatt. Ebben leírták, a járatkimaradások esetén többen késnek iskolából, munkából sőt, a fővárosi munkahelyekre ingázó szolnokiak lekésték a csatlakozó vonatokat is. „Tényleg órákkal előbb el kell indulni Szolnokon (...), hiszen ki tudja, hogy jön-e a busz és ha igen, mikor?” – kérdezték. Levelüket Szalay Ferenc polgármesternek címezték megjegyezve: az ügyben még semmi érdemlegeset nem tett a fideszes városvezető. 

Vendégmunkások jönnek, befektetők nem

A város működőképességének hanyatlása hűen leköveti az ország állapotának romlását is. Györfi Mihály arról számolt be, hogy az egészségügyi szolgáltatás leépülése itt is szembetűnő. A szolnoki Hetényi Géza Megyei Kórházban a hét nem minden napján van szülészet, és legutóbb megszűntették az urológiai osztályt. A problémákat összegezve azt mondja, Szolnok ugyan nem sereghajtó, de körülbelül a 15-16. a megyei jogú városok listáján.

Itt is megjelentek az ázsiai vendégmunkások. „Még a szeptemberi közgyűlésen tettem fel a kérdést a polgármesternek, mennyi vendégmunkás van a városban – mondta lapunknak Miskolczi László, a Momentum szolnoki polgármesterjelöltje –, de a városvezető nem tudta megmondani. Megjegyzem, hogy a polgármester arra sem tudta a választ, miért nincsen elegendő helyi munkaerő” – tette hozzá Miskolczi. A lapunknak nyilatkozó ellenzéki képviselők egyetértettek abban, hogy a külföldi munkaerő a munkaerőhiány pótlása mellett a magyar munkavállalók elbocsátását is maga után vonja. 

„A Jászságba 100 milliárd értékű beruházás és fejlesztés érkezett, míg a megyeszékhely Szolnok ezt nem mondhatja el magáról” – folytatta Györfi Mihály. Füle István is megerősítette, hogy Szolnokra nem jön a tőke. „Van egy 96 hektáros ipari parkunk, amiben jelen pillanatban nincs egyetlen befektető sem. A polgármester szerint érdeklődők vannak, de nem jönnek vissza semmilyen ajánlattal. Ez azért fontos, mert ez a következő évek iparűzési adóját kérdőjelezi meg” – tette hozzá. Mint mondta, 52 érdeklődő vállalkozás közül senki nem maradt itt.

„A polgármester csődöt mondott”

Ehhez hasonló tartalmú feliratú molinóval jelent meg a szolnoki DK a közelmúltban egy sajtótájékoztatón. A nyilvánosságot Barkóczi Balázs, a párt elnökségi tagja tájékoztatta a város eladósodásáról annak apropóján, hogy a megyeszékhelyen tartották kihelyezett ülésüket. „Elképesztő volt hallani és látni azt a szintű felelőtlenséget, sőt ostobaságot, amellyel Szalay Ferenc, a Fidesz polgármestere szó szerint a csőd szélére juttatta a várost. Szalay ráadásul olyan súlyos adósságokba verte Szolnokot, mely a következő években a szolnokiak pénztárcáját fogja terhelni” – mondta a politikus. 

 
DK-s demonstráció Szolnokon. Az ellenzéki párt szerint Szalay Ferenc a felelős a város tragikus anyagi helyzetéért
Fotó: A szerző felvétele

Füle István ismertetése szerint a város adóssága 4 és fél milliárd forint, amin jelenleg hitelfelvétellel tudnak enyhíteni. „Novemberben, egy gazdasági konferencián, a város polgármestere beszámolt arról, hogy a megyeszékhely közműhálózata lerobbant, a járdák, a csatornák, a víziközművek állapota rendkívül sok kívánnivalót hagy maga után” – mondta Füle. Érdemes megjegyezni, hogy a szolnoki víziközmű vagyon sem a városé már, az államhoz került még szeptemberben, szintén finanszírozási problémák miatt, itt 1,7 milliárd forint volt a hiány. 

A városháza cáfol

Megkerestük a fideszes vezetésű városházát Szolnok bizonytalan gazdasági helyzetével kapcsolatban. Válaszukban azt írták, hogy egy város költségvetése, annak tervezése, a mögötte lévő, ellenőrizhető, valós tényeken és adatokon alapul. „Szó sincs a működésképtelenség határára sodródott városról, nincs 800 millió forintos állami kisegítés, van viszont az elmúlt két évben összesen két és fél milliárd forinttal növekedő iparűzésiadó-bevétel, prosperáló városi gazdaság” – írta Pókász Endre, a polgármesteri hivatal marketing, koordinációs és kommunikációs osztályának vezetője. Kifejtette, a prosperáló gazdaságot igazolja a tény, hogy tartósan négy százalék körüli, inkább az alatti a munkanélküliségi mutató Szolnokon. „Csak az elmúlt néhány hónapban milliárdos nagyságrendű vállalati beruházásokat adhattunk át a gazdálkodó szervezetekkel együtt, miközben már az ipari parkunk jelentős területbővítésén dolgozik a város vezetése” – magyarázta.

A város fontos eredménynek tartja, hogy állami beruházásban egy 62 hektáros, akár duplájára bővíthető ipari park már elkészült, az önkormányzat pedig a saját ipari parkjának bővítését illetően komoly befektetői tárgyalásokat folytat. A buszközlekedést érintő adósságról Pókász Endre megjegyezte, a Volánbusz Zrt. és az önkormányzat megállapodott a tömegközlekedés finanszírozásában keletkezett hátralék kiegyenlítésében. Véleménye szerint a kintlévőségnek nincs köze a lakosság által jelzett problémákhoz. Az új menetrend a megváltozott utazási szokásokat igyekszik követni; próbaüzem, működését figyelik, gyűjtik a lakossági tapasztalatokat. „Egy több évtizedes rendszert változtatnak most meg Szolnokon, erre mindenképpen kell időt hagyni. Várhatóan januárban gondolják közösen át a tapasztalatok fényében a továbbiakat” – írta az osztályvezető.

Hitelre hitel

A december eleji képviselő-testületi ülés után Füle István elmondta, 1,5 milliárd forint működési hitelt vesz fel az önkormányzat, amire megkapta a kormányzati engedélyt. Ezt a Volánbusz-tartozás finanszírozására fordítják, és hozzátesznek még 200 millió forintot a közlekedési vállalatnak. „Azzal, hogy banki hitelt veszünk fel működési hitelként, jelentős lesz a kamattartozás. Emellett fejlesztési hitelt is felvettünk, ami a nettó adósságállományt növeli” – mérlegelte a képviselő. A felhalmozódott adósságállomány 2032-ig futhat ki.

„A kormány rákényszeríti a városokat, hogy a 2023-as bázisév alapján készítsék el a költségvetésüket jövőre, de azt elfelejtik, hogy ebben az évben is a nagy áremelkedésnek köszönhetően infláció sújtja a településeket, így legalább 18 százalékos eltéréssel kellene számolni” – mondta a közgyűlés után Györfi Mihály. A város most szembesült azzal, hogy 2,3 milliárd forint szolidaritási adót kell befizetni 2024-ben. „Ebből fizetni tudnánk az egészségügyet, a szociális hálózatot, tömegközlekedést, az óvodákat és bölcsődéket. Ez a befizetés veszélyezteti a város működését” – magyarázta az alpolgármester.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?