Öt év után bedőlt az egykori iskolaépületbe álmodott szállodaprojekt Gyulán 

Kis-Magyarország

Szokatlanul előnyös feltételekkel adta el a gyulai képviselő-testület fideszes többsége egy kamucégnek még 2017-ben az egyik iskolaépületet, de a vevő öt évig nem csinált semmit, és most egy kissé átlátszó indokkal lép vissza az ügylettől. 

 

A gyulai képviselő-testület még 2008 nyarán hatalmas vitától övezve a vészesen csökkenő gyereklétszámra és az egyházi iskolák beindulására hivatkozva a gyulai képviselő-testület megszüntette a nagymúltú 1. Számú Általános Iskolát. Bár voltak elképzelések, hogy az Ybl Miklós tervezte és a magyar szecessziós építészet egyik fontos darabjaként addig működő iskolával mit lehetne kezdeni, ezek közül 2017-ig egyik sem jutott tovább az ötletelésnél.

A bezárás után kilenc évvel, 2017 októberében jutott odáig a békési fürdőváros fideszes vezetése, hogy nyilvános pályázatot írt ki az épület eladására. A megadott határidőig egyetlen jelentkező akadt, a budapesti székhelyű First School Vállalkozási Kft. A cég éppen a pályázat határideje alatt alakult át és váltott nevet, egy mezőgazdasági társaságból szállodai szolgáltatásokra tért át, míg telephelyét a Békés megyei Végegyházáról Budapestre tette át. A cég jegyzett tőkéje mindössze 3 millió forint volt, az idegenforgalomban és szálláshely-üzemeltetésben nem volt semmilyen referenciája. Ám ennél is sokatmondóbb, hogy az elmúlt öt év mindegyikében a vállalkozás bevétele nulla forint volt, és csak veszteségeket halmozott fel. 

 
Gyula 1. Számú Általános Iskola
Fotó: Bod Tamás
 

Ekkor, 2017 őszén lett a cég egyik résztulajdonosa Hégely Sándor, a Csabai Kolbászfesztivál igazgatója és gazdája, aki 2020 őszén szállt be az akkor bombaüzletnek számító Covid-19 tesztjeit végző Whitelab Kft.-be. A vállalkozás másik tulajdonosa Figura Ferenc. A békéscsabai gazdasági életbe beágyazott Figura tanácsadó és vagyonkezelő vállalkozásai (Eubility Group Kft., LPBF Holding Zrt.) a krisztinavárosi Appeninn-irodákban működnek. Az Eubility Group Kft. 2020-ban 5 milliárd forintot nyert a Magyar Turisztikai Ügynökségtől projektkoordinációra – olvasható róla a K-Monitoron. 

A volt iskolaépületre jelentkező egyetlen vevőnek sikerült igen kedvező feltételekkel nyélbe ütnie a szerződést. A 470 milliós árat 15 százalékkal, 400 milliósra mérsékelte a város, de emellett azt is elérték, hogy ezt öt év alatt három részletben kellett csak kifizetniük, s addig nem is voltak kötelesek semmit tenni az egyre romló állagú, üres épülettel. Igaz, a gyulai önkormányzat kikötötte, a tulajdonjog mindaddig a városé marad, amíg a vevő ki nem fizeti az utolsó részletet.

A gyulai testületben lévő ellenzék és egy civil szervezet ezt a városnak előnyt és garanciát nem, vagy alig kínáló szerződést nem támogatta, mondván a vevőjelölt cég alkalmatlan arra, hogy Gyula első ötcsillagos szállodájává alakítsa át a volt iskolát úgy, hogy abban egy modern gyógyászati részleg is helyet kap. (A nem gombot nyomta meg akkor cikkírónk is.) Erre semmilyen referenciája nem volt a cégnek, nem beszélve arról, hogy a Gyulai Várfürdő tőszomszédságában található, iskolának épült és műemléki védelem alatt álló épületből roppant bonyolult és költséges a hotelfunkció kialakítása.  

Az elmúlt években az ügyben nem történt semmi. Egy évvel ezelőtt, egyben négy évvel a szerződéskötés után, Durkó Károly (Városbarátok) interpellált a gyulai testületi ülésen az 1-es iskola ügyében, arról érdeklődött, mi a helyzet az üresen álló ingatlannal, másrészt megfontolásra ajánlotta, hogy ha nem valósul meg a szálloda, akkor gondolják újra, hogy oktatási intézmény legyen az épület. Görgényi Ernő fideszes polgármester akkor azt válaszolta, hogy a vevőnek öt éve van kifizetni a vételárat, addig a gyulai önkormányzat marad a tulajdonos. Ez a határidő 2022. december végén jár le, ha a vételárat addig nem fizeti ki, akkor a szerződés megszűnik.

 
Gyula 1. Számú Általános Iskola
Fotó: Bod Tamás
 

Néhány nappal ezelőtt viszont a gyulai képviselő-testület ülésén már az hangzott el, hogy

egyeztetések kezdődhetnek a gyulai önkormányzat és a Gyulai Tankerületi Központ között a fürdővárosi 1-es iskola esetleges újbóli oktatási célú hasznosításáról.

Ez viszont nyílt beismerése annak, hogy a szállodává alakítás a pályázaton győztes First School Kft.-vel – ahogy az nagyjából előre borítékolható volt – zátonyra futott, a hotelprojekt öt éve nem kezdődött meg, sőt a cég a vételárból semmit nem utalt át a gyulai önkormányzatnak. Most a cég képviselője elmondta, hogy az emelkedő energiaárak miatt nem is kívánják a projektet megvalósítani. Erre tekintettel a kft. kezdeményezésére a testület a szerződés megszüntetése mellett döntött. S miután sem a vételár kifizetése, sem a birtokba adás nem történt meg, a feleknek egymással szemben követelése nem áll fenn.

A visszalépés indoka azonban kissé sántít, minthogy a hivatkozott energiapiaci áremelkedés a cég rendelkezésre állt öt évben csak a legutóbbi fél esztendőt érinti, így aligha szolgálhat teljeskörű magyarázatként. Másrészt árulkodó, hogy a vevő(jelölt) eddig egyetlen fillért sem utalt át. Gyulán vannak olyan hangok is, hogy a pályázati nyertes cég és annak tulajdonosai ebben a történet nem feltétlenül magukat és vállalkozásukat képviselték – ám végül nem sikerült semmilyen uniós fejlesztési pénzt elnyerniük.

A Gyulán működő alapfokú művészeti iskola már régóta komoly helyhiánnyal küzd. Kérdés, hogy az energiapiaci sokk, a költségvetési gondok és az önkormányzati büdzsék szűkössége mire ad lehetőséget, hogy az immár lassan másfél évtizede bezárt épületet újra nyissák – oktatási célokra.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.