Elmarasztalta a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) a Gyulai Tankerületi Központot, mert a Narancs.hu újságírójának többszöri kérdésére sem árulta el, mekkora jutalmakat kaptak az intézmény és a hozzá tartozó iskolák vezetői.
A történetről már többször írtunk. A Narancs.hu még idén január végén fordult közérdekű adatkéréssel a Gyulai Tankerületi Központhoz, ugyanis cikkírónkat az elmúlt év végén és az idei év elején egymástól függetlenül több, a Gyulai Tankerülethez tartozó általános és középiskola tanára kereste meg azzal, hogy információik szerint az utóbbi időben, de különösképp 2021 év vége táján gyulai tankerületi vezetők és intézményvezetők jelentős jutalmakat vettek fel.
Az egyik intézmény pedagógusa elmondta, 2021 végén 21 ezer forint értékű ajándékcsomagot kapott iskolája közel félszáz tanára. Viszont, tudomása szerint, az összes tanár ajándékával megegyező nagyságrendű, milliós összegű pénzt vehetett fel motivációs céljuttatás címszó alatt a tankerületi vezető és iskolájuk igazgatója is. Mások arról számoltak be, hogy ők sem pénzt, sem ajándékcsomagot nem kaptak, ellentétben az iskolai és tankerületi vezetőikkel.
Közérdekű adatigénylésünkben mások mellett azt kérdeztük: „elektronikus másolatban küldjék meg, hogy 2020. szeptember 1-je és 2022. január 31-e között a Gyulai Tankerületi Központban dolgozó vezető és nem vezető beosztásban lévő, valamint a Gyulai Tankerületi Központhoz tartozó iskolákban intézményvezetőként dolgozó szakemberek mikor és összességében mekkora jutalmat/prémiumot, béren kívüli juttatást, plusz havi jövedelmet kaptak, illetve részesült-e, részesül-e bárki eredményösztönző premizálásban?”
A Gyulai Tankerületi Központ a törvényben biztosított 15 napos határidőt maximálisan kihasználva, a 14. nap végén válaszoltak azzal, hogy: „A határidőben való teljesítése veszélyezteti a Gyulai Tankerületi Központ veszélyhelyzettel összefüggő koordinációs és adminisztrációs feladatai ellátását”. Arról azonban semmit nem árultak el, hogy a veszélyhelyzettel kapcsolatban a Gyulai Tankerületi Központnak milyen koordinációs és adminisztratív tevékenységét és miben veszélyeztetnénk. Egyben február közepén – a jogszabályokban biztosított lehetőségeket felhasználva – saját maga számára 45 nappal meghosszabbította a tankerület a válaszadás határidejét. Ez így március végére tolódott. Már ekkor felmerült a gyanú, hogy időhúzásra játszanak, de amikor március vége felé újabb 45 nappal meghosszabbították, akkor ez teljesen nyilvánvalóvá vált. Így összesen 105 napot (!) adtak maguknak a válaszra.
Ekkor pedig egy, a kérdésre értelmezhetetlen adatsor küldtek el, ami semmifajta választ nem adott felvetéseinkre, csak 2020-as és 2021-es költségvetési sorokat és tételeket tartalmazott.
Ezért kezdeményeztünk vizsgálatot még júniusban a NAIH-nál. Végül ennek nyomán november 28-án kaptunk választ a Péterfalvi Attila vezette hatóságtól, eszerint az ügyben a NAIH vizsgálatot indított és ennek eredményeként megállapította:
„a tankerületi központ megsértette az Ön közérdekű adatok megismeréséhez való jogát azzal, hogy nem megfelelően teljesítette az Ön közérdekű adatigénylését.
A Hatóság az Infotv. 56. § (1) bekezdése alapján 2022. augusztus 9. napján az adatigénylés teljesítésére szólította fel a tankerületi központot és 2022. október 17. napján ajánlást tett a Klebelsberg Központ, mint felügyeleti szerv felé is arra vonatkozóan, hogy hívja fel a tankerületi központot a hatályos jogszabályi rendelkezések betartására és az Ön adatigénylésének soron kívüli teljesítésére.”
Közben a tankerületi központ és a Klebelsberg Központ, mint felügyeleti szerv is olyan tartalmú nyilatkozatot tettek a vizsgálatot végző NAIH-nak, hogy augusztus 31-én már teljesítették az adatigénylést, mert akkor a tankerületi központ megküldte – most már a pontos elérési út megadásával – a tankerületi központ 2020. évi és a 2021. évi költségvetési beszámolójának elérhetőségi adatait. A NAIH ezért tőlünk arról kért most nyilatkozatot, hogy megfelelőnek tartjuk-e az adatigénylés teljesítését.
A válasz azonban egyértelmű: nem, ugyanis nem költségvetési sorokat és összegzett, de név nélküli számsorokat kértünk, hanem azt, hogy a jelzett időszakban, de különös tekintettel 2021 utolsó hónapjaira miért és mekkora jutalmat, motivációs elismerést kapott a Gyulai Tankerületi Központ vezetője, helyettesei, középvezetői, valamint a hozzájuk tartozó intézmények első számú vezetői.
Az ügyet az sem menti, hogy más úton Tóth Endre, a Momentum országgyűlési képviselője és oktatáspolitikusa a Klebelsberg Központtól ugyancsak közérdekű adatigénylés nyomán megkapta, hogy tavaly karácsony előtt Teleki-Szávai Krisztina, a Gyulai Tankerületi Központ vezetője 2 millió 160 ezer forint jutalmat kapott. Ez 103-szorosa (!) annak a 21 ezer forintos ajándékcsomagnak, amit az egyik, a tankerülethez tartozó gimnázium tanárai kaptak ugyanekkor. Kíváncsiak vagyunk Teleki-Szávai közvetlen munkatársainak és az alá tartozó intézményvezetők 2021-es jutalmaira is.
Azzal, hogy kik és hogyan kerültek az elmúlt években a tankerületek élére és ott miképpen végzik a munkájukat, a Magyar Narancs korábban külön cikkben foglalkozott: