Parlamenti kérdés lett az átadás előtt szétrepedt, negyedmilliárdos kötegyáni kerékpárútból

Kis-Magyarország

A Narancs.hu nemrégiben megjelent, az átadás előtt szétrepedt kötegyáni kerékpárútról szóló cikke nyomán írásbeli kérdést intézett Gurmai Zita MSZP-s képviselő az Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz. Válasz a Pénzügyminisztériumtól érkezett, de ez több ponton ellentmondásban van azzal, amit Hajdu-Szűcs Kornélia Mária kötegyáni polgármester eddig kommunikált a pályázatról.

Még október közepén írta meg a Narancs.hu, hogy augusztus 31-én kellett volna átadni az új kerékpárutat a Békés megyei Kötegyánban, ám a polgármester csak három héttel később beszélt arról a sajtónak, bajok vannak a negyedmilliárd forintért elkészült úttal, megrepedt. A beruházást nem vették át, csak saját felelősségre használható, de már javítják, írtuk akkor. (A még át nem adott kerékpárút felújítása időközben megtörtént.)

Hírt adtunk arról, hogy az EU-forrásból megvalósuló Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) keretében nyílt lehetőség a kerékpárút építésére a román határ mentén található kis viharsarki községben. Minderről elsőként az idén februárban beszélt a megyei lapnak a kötegyáni polgármester, Hajdu-Szűcs Mária Kornélia (Fidesz-KDNP). Mint mondta, a beruházás keretében Kötegyán belterületén 270 méteren az úttest mindkét oldalán kerékpársávot alakítanak ki. Emellett a település külterületén, 1661 méteren 2,25 méter széles kerékpárutat építenek. A kivitelezés határideje augusztus 31-e, számolt be a község vezetője.

És amiről szó lenne...

És amiről szó lenne...

Fotó: narancs.hu

A közbeszerzési pályázatot két kivitelező céget maga mögé utasítva a gyulai székhelyű Rowell Terra Kft. nyerte meg. A cégiratokból kiderül, a társaság fő tevékenységeként a mérnöki tevékenységet és a műszaki tanácsadást jelöli meg, hatfős munkavállalói létszám mellett. Így nem csoda, hogy a Gyula és környékén szinte minden közbeszerzési pályázaton taroló Futizo Kft. gépeit és munkásait látták a helyiek a kötegyáni építési munkálatoknál. Minden valószínűség szerint ez a cég volt a projekt alvállalkozója.

Az átadás előtt felújított bicikliút

A jelentkező hibákról, arról, hogy a kerékpárút több helyen szétrepedt, csak az általa korábban véghatáridőnek feltüntetett augusztus 31-e után három héttel nyilatkozott a Békés megyei napilapnak a kötegyáni polgármester. Hozzátéve, innentől kezdve mindenki csak saját felelősségére használhatja, erre tábla is figyelmezette az arra járókat, mert „vélhetően egy 20 tonnánál nehezebb jármű hajtott fel rá, és ezért megrepedt az aszfaltcsík.”

Október első felében aztán a hibákat kijavították. Mindenesetre elgondolkodtató, hogy egy teljesen új, 245 millió forintba kerülő kerékpárutat még az átadás előtt fel kellett újítani a rossz állapota miatt.

Kötegyáni polgármester: más számok és időpontok

Kötegyáni polgármester: más számok és időpontok

Fotó: Hajdu-Szűcs Mária Kornélia/Fb.com

Írásbeli kérdés a minisztériumhoz

A Narancs.hu cikke nyomán október 19-én írásbeli kérdést intézett Gurmai Zita, az MSZP frakcióvezető-helyettese az Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz (ITM). Ebben azt kérdezte, melyik cég, vagy cégek voltak a projekt alvállalkozói. Hogyan fordulhatott elő, hogy egy alkalmatlan pályázót választottak a munka kivitelezésére? Tudakolta azt is, lesz-e bármely következménye a minisztérium részéről a történteknek. Gurmai Zita felvetéseire az ITM helyett a Pénzügyminisztérium felelt a napokban. Pontosabban Rákossy Balázs európai uniós források felhasználásáért felelős államtitkár a fenti kérdésekre nem felelt, de válasza így sem volt érdektelen.

A kötegyáni polgármester és az államtitkár ugyanarról a projektről három konkrét kérdésben ellentmondásba keveredett egymással. Ezek közül az egyik, hogy Hajdu-Szűcs Mária Kornélia a Békés Megyei Online-nak (Beol) azt nyilatkozta, a beruházást augusztus 31-ig fejezik be. Ezt a polgármester február 16-án nyilatkozta a megyei lap online számának. Ezzel szemben Rákossy államtitkár azt állítja, hogy a projekt tervezett befejezése 2020. november 29.

E mellett Rákossy azt írta Gurmai Zita írásbeli kérdésére válaszolva, a kötegyáni önkormányzattól azt a tájékoztatást kapta, hogy a határidőre elkészült kerékpárút, és ezt követően sérült meg az útburkolat. Ezzel szemben Hajdu-Szűcs Mária Kornélia polgármester a Narancs.hu október 17-én megjelent cikkében azt nyilatkozta: „a kerékpárutat az önkormányzat nem vette át, így a kivitelező döntése, hogy mit tesz azért, hogy mi egy homogén felületű, korszerű kerékpárutat tudjunk átvenni.”

Nem egyeznek a számok

Végül Hajdu-Szűcs Mária Kornélia azt nyilatkozta a Beol.hu-nak, hogy „a fejlesztés során egyrészt Kötegyán belterületén 270 méteren, az úttest mindkét oldalán kerékpársávot alakítanak ki, másrészt a település külterületén 1661 méteren 2,25 méter széles kerékpárutat építenek. Rákossy Balázs válasza szerint azonban: „A beruházás eredményeként 2370 méter kerékpárforgalmi létesítmény valósult meg, amely a település belterületén a meglévő útburkolatra 650 méter kétoldali kerékpársáv felfestését és 1720 méter különálló, kétirányú kerékpárút építését jelenti a község külterületén."

Válasza végén az államtitkár megjegyezte, a projekt zárását követően helyszíni ellenőrzés során vizsgálják a támogatás szabályszerű felhasználását.

Ami biztos, a település határától, a belterületi Árpád utcától a külterületen haladva a Sarkad és a határátkelőhely között már évekkel ezelőtt megépült kerékpárútig készült el a mostani kötegyáni szakasz, a fent említett zökkenőkkel. Hajdu-Szűcs Mária Kornéliának korábban a Beolnak azt  nyilatkozta, „biztonságosabban lehet majd tekerni a vasútállomás és a település központi része között”. Ugyanakkor a külterületen lévő vasútállomásra nem vezet be a kerékpárút, csak a vasútállomás előtti bekötő út mellett halad el. A másik irányban pedig Kötegyán belterületén csupán az úttestre festettek fel sárga jelzéssel egy kerékpáros sávot, amely fizikailag nincs elválasztva az úttesttől, így aligha garantálja a biztonságos kerékpáros közlekedést. A polgármester nyilatkozatának ellentmond azt is, hogy ez a felfestett sáv nem vezet be a község központjáig.

A beruházás közel negyedmilliárd forintba került és a pályázatot még a korábbi fideszes polgármester, Nemes János idején nyerte a település, de a közbeszerzés és kivitelezés átnyúlt a mostani faluvezető hivatali idejére. Az is érdekes, hogy az államtitkár az írta az önkormányzattól kapott tájékoztatás alapján, hogy a repedések már kerékpárút elkészülte után keletkeztek. Ha ez így van, kérdés, miért nem adták át az akkor elkészült, még hibátlan utat?

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.