52/11. Tamkó Sirató Károly

KOmplett

Tamkó Sirató Károly nagy avantgarde alkotó: költő, műfordító, művészetfilozófus. Pályája több, mint érdekes, az 1942-ben kiadott Kiáltás című verseskönyve például egyenesen szíven ütő. Mégis inkább gyerekversíróként emlegetjük – most én is ezt teszem.

Szomorú nekem ez a nap, amikor ezt írom, ez a március 14.-e. Ma lenne az édesanyám ötvenhat éves. Először köszöntöm őt – nélküle. Ezzel a poszttal emlékezem most rá.

A Tengereczki hazaszáll volt ugyanis az a könyv, amit életemben először: olvastam. (Tudtam persze verseket kívülről, anya mindig sokat mesélt és énekelt nekem és a húgomnak.) És a Tengereczkiből próbált anya megtanítani szótagolni is. A mai napig megvannak a ceruzajelek a kötetben, mit mondjak, elég sajátosan oldottam meg a feladatot. Azért is emlékszem a megmaradt mementókon kívül annyira erre a dologra, mert életemben kétszer kaptam hatalmas pofont. Először ekkor. Anyánál elszakadhatott a cérna (mutatom a példát, csak hogy érthetőbb legyen: „Rép-a, ret-ek meg-ére-tt, pir-os héj-a de fény-lett, ki meg-ette de szép let-t!” – főleg ez az utolsó let-t variáció tetszik, utólag elhiszem, hogy anya azt gondolta, direkt szívatom), nagyot lendült a keze, de nem hatalmasat, csak éppen egy cizellált, éles köves gyűrű volt rajta, így hát felszakadt a homlokom. Emlékszem – és később sokat emlegettük is – hogy együtt sírtunk. (A második sallernál én dacosan hallgattam, anya tombolt, egy hétre meglógtam ugyanis otthonról még egy mobil-nélküli kamaszkorban, el lehet képzelni…)

De Tamkó Siratót (előbb a gyerekvers írót, később az egész személyiséget) ennek ellenére megszerettem. Sőt, azt tartom, hogy a legviccesebb magyar gyerekvers az ő nevéhez fűződik – megkockáztatom, hogy kicsiként nem is feltétlenül értettem, csak azt éreztem, hogy ez nagyon jó. Ez a művecske pedig a briliáns Röviköt balladája. Az „undokabbnál undokabb bundok”-on és azon hogy „folyik a vérgőzös szlöjd” mindig behalok.


A kép – a blogot követőknek felismerhetően – Sipos Eszter kiállításban, a központi nagy képben készült. Kisgyerekként persze nem ilyen lakásban éltünk – de mindig a színekre vágytam, elhatároztam, ha nagy leszek, egy hasonló otthonban élek majd, egy olyanban, ahová Tengereczki bárhonnan szívesen visszatérne. Első emlékeim egy Kodály Köröndnél lévő, hatalmas (5 szobás, hallos) lakáshoz kötődnek. Nem véletlen, hogy a Bőrönd Ödön az egyike a leginkább berögzült verssoroknak bennem. Homály ugrik be, az erkély – és a körfolyosórács hideg sötétbarnája, a házmester néni fakult pongyolájának színe. A behúzott függönyök, és apa farmerja, a kis tér, amiben uralkodik a fabútorok sápadtsága, és a festett fal koszos-drapp árnyékai. Aztán, mikor hét évesen Halásztelekre költöztünk, kicsit színesedett a paletta, de csak amiatt, hogy az ablakunk alatt hatalmas szomorúfűz állt, lógott, hajlott – harsogott zölden, csöppet sem szomorúan. (Máshogy látta ezt a házban lakó Vera barátnőm, aki felmászott a tetejére, és arccal esett le úgy, hogy alighogy kinőtt felnőtt fogaiból, kitört rögvest az első kettő. Nagy volt a sírás, bár Vera később megvidámodott, és óriási mókákat csinált a kivehető fog-klipszével – amitől viszont a mamája lett mérhetetlenül bánatos…) Ám bent azért maradt a szürke, látom vissza a fotókon is, csak anya szemének a kékje, és apa cigarettásdobozának élő pirosa színezte a képet.

Fotó, még mindig Horváth Csaba Árpád, és ruha Tóth Virág.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.