Az aukcióvezetésekről

KOmplett

„A kétszázötös számú műtárgy rád maradt, a zsák a paraván mögött. Pongó kisbusza vár a sarkon, Csöpi intézi a többit. További instrukciók Bécsben.” Az első aukcióvezetésem kezdése előtt három perccel érkezett ez az SMS.

Imádom az ugratásokat, de abban a percben nem volt humorom. Aki nem vezetett még ilyesmit, fogalma sem lehet a harctéri idegességről.

Mint annyi mindenbe, ebbe is véletlenül csöppentem bele, jó másfél éve már. Egy galériát vezető ismerősöm kért meg, hogy vállaljam a feladatot. Könnyelműen igent mondtam. Jártam ugyan egy-két aukción, de kívülről olyan könnyed feladatnak tűnt az egész, hogy gondoltam, zsigerből megoldom. Ez persze tévedés volt. (Winkler Nóra Csillagtúrájában is külön fejezet szól erről, nagyjából egybevágnak a tapasztalataink.) Ott kezdődött, hogy az esemény előtt két héttel döbbentem rá arra – mikor célzatosan elmentünk egy aukcióra, hogy leszűrjem a tanulságokat –, hogy alaposan be kell treníroznom magamat. (Azóta is visszatérő rémálmom az időpontok előtt, hogy elfelejtem egymillió felett a licitlépcsőket, és csak tátogok némán, miközben a tárcsák a magasba lendülnek.)


Először is ugye a számok, amikkel mindig hadilábon álltam. Ismételtük délutánokon át oda és vissza a liciteket, míg teljesen a véremmé váltak. Most kezdhetem elölről, váltás lesz, euróban megy majd az egész, előre rettegek… A másik para a művészek nevének kiejtése, amivel nemegyszer beégtem már, szerencsére még csak a próbán. Vegyük például Paolo Scheggit, akit kapásból leseggiztem a szkedzsi helyett, nem kis derültséget váltva ki…  Ma már inkább négyszer átfutok a műtárgylistán, és konzultálok anyanyelviekkel, nehogy egy ilyen kis hülyeségen csússzon el a dolog.

A ruha kiválasztása is nagyon fontos. Legutóbb például a szalonban (Németh Anikó segít ilyenkor, a Manier ruháit viselem) nem maradt időm a lényegre: hogy felpróbáljam a ruhakölteményt. És fél órával a kezdés előtt derült ki, hogy elnéztem a méretet, a kosztüm nadrágjába háromszor beleférnék, kapásból majdnem kiszakítottam egy értékes vásznat estemben… Itt a barkácsmegoldás maradt: csomót kötöttem a ruhára, és az egész est alatt arra koncentráltam, nehogy látszódjak hátulról, és főképp nehogy leessen rólam az egész kreáció… Arra is vigyáznom kell, hogy ne essek túlzásokba: úgysem tudok túlöltözni egy olaj-vászon portrét vagy egy keleti szőnyeget, nem én vagyok a középpont, hanem a műtárgyak. Az ilyen alkalmak amúgy is jó leckék a hozzám hasonló kis egoőrülteknek, segít behatárolni, meddig is terjedhet a hatalmas ÉN-ünk…

Aztán, ha rend van a fejben és rendben a külcsín, indulhat a menet, első tétel. Két-három órán át feszült figyelem, az idegek beizzítva. Aztán összecsuklom, taxi, be az ágyba. Érdekes, hogy közben észre sem veszek semmit, ám ahogy vége, és megyek ki az első cigire, érzem a lábam, a fejem, a derekam. És fura módon mégis nagyon élvezem ezt az egészet. Most hétfőn lesz a tavaszi aukció a Biksady Galériában, igyekszem maximálisan felkészülni. Főképp, hogy most először a weben is követhető lesz (sőt licitálni is lehet) az egész. Azt már tudom, mit veszek fel: ez a szórakoztató momentum kimarad majd…

Fotó: Christian Ziel

Ruha: Németh Anikó – Manier

Helyszín: Biksady Galéria (Falk Miksa–Balaton utca sarok)

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”