52/15. József Attila

KOmplett

Ezen a héten logikus a választásom. Persze József Attiláról mindenképp írtam volna előbb-utóbb.

Már a gimnáziumban egymásnak feszült a két tábor: a józsefattilások és az adysok. Manapság is gyakran csöppenek bele vitákba, ahol a két álláspont összecsap. Én magam sosem tudtam, hogyan kellene döntenem. Vagy inkább így fogalmaznék: nem hiszem, hogy dönteni kéne. Bár tény és való (és a képet is azért választottam), hogy a középiskolában egyértelműen mindenki József Attila-lázban  égett (és csak egymást ápoltuk, haha). József Attila-verseket próbáltunk írni. A szünetekben az a lány, akihez akkoriban mindig hasonlítani akartam, a Rejtelmeket énekelte gitárkísérettel (a suli legjobb sráca kísérte ráadásul). A fiúk, akik „elvontak” voltak, józsefattilásan néztek ki (igen vicces volt a kalapjuk és a bajszuk, és többen benne is maradtak a tripben). És a versmondó versenyeken természetesen a Költőtől választottunk szöveget.


Ma már azt mondom: nem értem, miért kell gyerekekkel József Attilát szavaltatni. Ennek ellenére én magam is tizennégy évesen a Tudod, hogy nincs bocsánattal indultam. Úgy emlékszem, én választottam a szöveget, valamiféle ködös indoklással. Kellően mélynek és elvontnak tűnt, véglegesnek a nincs, meg a bocsánat is; tökéletesen passzolt a barátnőimmel minden percben átélt világfájdalomhoz. Máig megvannak a rossz hangsúlyok, fals értelmezések a fejemben. Azt sem tudtam például, mi az a pszichoanalízis, ezért a szót igyekeztem nagyon halkan mondani, mintha csak egy hely lenne, Pszichoanalízis Café, ilyesmi, ahová belép a költő, de a felnőtt barátai helyett csupán „romlott kölyköket” talál, így nyilván nem érezheti jól magát ott a továbbiakban. Szinte énekeltem, hogy „megcsaltak, úgy szerettek, csaltál, s így nem szerethetsz”, akárha egy nyári sláger lenne az egész, a töltött fegyver szorulása az üres szívhez pedig a melodráma csúcsa: jaj, meg kell halni bele! Katasztrófa volt az egész.

Az értékelők mindig azt mondták nekem: remek a hangszínem, szépen beszélek, de a versválasztásom nem az igazi, átsüt, hogy fogalmam nincs róla, mit prezentálok. „Ezek barmok” – összegeztünk ilyenkor a szintén koromfeketében lévő többiekkel, és a következő versenyre is valami nehéz, számunkra nyilván még értelmezhetetlen költeménnyel neveztünk be. Később több szavalóversenyen zsűriztem jómagam is. És megtanultam, belém égett, hogy mi a gyötrelem. Legszebb az az egyhetes József Attila-szavalóverseny országos döntője volt, ahol a diákoknak (középiskolásoknak szólt a kiírás) kötelező volt legalább egy verset elővezetni a nagy elődtől. A Kései sirató és az utolsó nagy versek mindegyike elhangzott, ezerszer. És legtöbbször persze a Nagyon fáj. Fájt nekem is – nagyon. Halottam nyüszítő verzióban, zengett fojtott rángatózás közepette, volt, aki torzult arccal suttogta, akadt, aki azt találta jónak, hogy végigüvölti az egész produkciót.

Pár éve a József Attila Színházban volt egy est, ahol ötven kortárs írót-költőt kértek fel, hogy mondják el kedvenc darabjukat, azt, amelyik legnagyobb hatással volt rájuk. Máig él bennem annak a szép estének a hangulata. Ott ugyanis nem akart senki színészkedni, meghalni a színpadon, ostromolni az előadó-művészet csúcsait. Egy József Attila-versen keresztül üzenhettünk magunkról. Én kicsit félve választottam a sok rossz emlék ellenére a Nagyon fájt. És el tudtam mondani – mert tényleg csak el akartam mondani.

És idén is elmondtam, egy műsor részeként. Azt gondolom, hogy felnőttkoromra érett meg bennem a szöveg, tudom és értem. Mint nagyon sok versét már József Attilának. És az a legérdekesebb, hogy évről évre jobban. Épülnek bennem a sorok, mondogatom magamban őket. Már nem akarom énekelni a folyosón, hogy mindenki megcsodáljon, nem akarok nyerni velük. Megtartom magamnak őket – olyan erővel, ahogy ezek a sorok tartják bennem oly sokszor a lelket…

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?