52/15. József Attila

KOmplett

Ezen a héten logikus a választásom. Persze József Attiláról mindenképp írtam volna előbb-utóbb.

Már a gimnáziumban egymásnak feszült a két tábor: a józsefattilások és az adysok. Manapság is gyakran csöppenek bele vitákba, ahol a két álláspont összecsap. Én magam sosem tudtam, hogyan kellene döntenem. Vagy inkább így fogalmaznék: nem hiszem, hogy dönteni kéne. Bár tény és való (és a képet is azért választottam), hogy a középiskolában egyértelműen mindenki József Attila-lázban  égett (és csak egymást ápoltuk, haha). József Attila-verseket próbáltunk írni. A szünetekben az a lány, akihez akkoriban mindig hasonlítani akartam, a Rejtelmeket énekelte gitárkísérettel (a suli legjobb sráca kísérte ráadásul). A fiúk, akik „elvontak” voltak, józsefattilásan néztek ki (igen vicces volt a kalapjuk és a bajszuk, és többen benne is maradtak a tripben). És a versmondó versenyeken természetesen a Költőtől választottunk szöveget.


Ma már azt mondom: nem értem, miért kell gyerekekkel József Attilát szavaltatni. Ennek ellenére én magam is tizennégy évesen a Tudod, hogy nincs bocsánattal indultam. Úgy emlékszem, én választottam a szöveget, valamiféle ködös indoklással. Kellően mélynek és elvontnak tűnt, véglegesnek a nincs, meg a bocsánat is; tökéletesen passzolt a barátnőimmel minden percben átélt világfájdalomhoz. Máig megvannak a rossz hangsúlyok, fals értelmezések a fejemben. Azt sem tudtam például, mi az a pszichoanalízis, ezért a szót igyekeztem nagyon halkan mondani, mintha csak egy hely lenne, Pszichoanalízis Café, ilyesmi, ahová belép a költő, de a felnőtt barátai helyett csupán „romlott kölyköket” talál, így nyilván nem érezheti jól magát ott a továbbiakban. Szinte énekeltem, hogy „megcsaltak, úgy szerettek, csaltál, s így nem szerethetsz”, akárha egy nyári sláger lenne az egész, a töltött fegyver szorulása az üres szívhez pedig a melodráma csúcsa: jaj, meg kell halni bele! Katasztrófa volt az egész.

Az értékelők mindig azt mondták nekem: remek a hangszínem, szépen beszélek, de a versválasztásom nem az igazi, átsüt, hogy fogalmam nincs róla, mit prezentálok. „Ezek barmok” – összegeztünk ilyenkor a szintén koromfeketében lévő többiekkel, és a következő versenyre is valami nehéz, számunkra nyilván még értelmezhetetlen költeménnyel neveztünk be. Később több szavalóversenyen zsűriztem jómagam is. És megtanultam, belém égett, hogy mi a gyötrelem. Legszebb az az egyhetes József Attila-szavalóverseny országos döntője volt, ahol a diákoknak (középiskolásoknak szólt a kiírás) kötelező volt legalább egy verset elővezetni a nagy elődtől. A Kései sirató és az utolsó nagy versek mindegyike elhangzott, ezerszer. És legtöbbször persze a Nagyon fáj. Fájt nekem is – nagyon. Halottam nyüszítő verzióban, zengett fojtott rángatózás közepette, volt, aki torzult arccal suttogta, akadt, aki azt találta jónak, hogy végigüvölti az egész produkciót.

Pár éve a József Attila Színházban volt egy est, ahol ötven kortárs írót-költőt kértek fel, hogy mondják el kedvenc darabjukat, azt, amelyik legnagyobb hatással volt rájuk. Máig él bennem annak a szép estének a hangulata. Ott ugyanis nem akart senki színészkedni, meghalni a színpadon, ostromolni az előadó-művészet csúcsait. Egy József Attila-versen keresztül üzenhettünk magunkról. Én kicsit félve választottam a sok rossz emlék ellenére a Nagyon fájt. És el tudtam mondani – mert tényleg csak el akartam mondani.

És idén is elmondtam, egy műsor részeként. Azt gondolom, hogy felnőttkoromra érett meg bennem a szöveg, tudom és értem. Mint nagyon sok versét már József Attilának. És az a legérdekesebb, hogy évről évre jobban. Épülnek bennem a sorok, mondogatom magamban őket. Már nem akarom énekelni a folyosón, hogy mindenki megcsodáljon, nem akarok nyerni velük. Megtartom magamnak őket – olyan erővel, ahogy ezek a sorok tartják bennem oly sokszor a lelket…

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.