52/18. Kertész Ákos

KOmplett

Hogyan is vagyunk az úgynevezett kedvenc regényeinkkel? Amit ezerszer olvastunk már, azt tudjuk-e kritikusan nézni? Tudunk-e máshogy tekinteni arra a könyvre, ami fiatal felnőttkorunkban zsigerien hatott ránk? Lennének feleleteim, de akármit mondanék, az a Makrára nem állna. Nem állítom bizonyosan, hogy jól olvastam-olvasom, de egy biztos: belém ivódott, és (ha mindig másképp is) a mai napig működik…

Évekig szemeztem a ronda fekete-kék-fehér borítóval, az 1972-es kiadással. Benne anya aláírása, június 27-i dátummal. Később belekezdtem, félbehagytam, aztán – talán tizenhét éves lehettem – egy üres nyári délutánon nekifutottam még egyszer. Akkoriban már én is írtam, természetesen, de elképzelni sem tudtam, milyen lehet egy művész élete. Bár a családunkban és a tágabb környezetemben mindenki művészetrajongó volt, művész egy sem akadt.

Én magam sem művészként láttam magam a távoli jövőben, hiszen biológia–német tagozatra jártam, állatorvos akartam lenni, vagy legalábbis az állatkertben szerettem volna dolgozni, hangsúlyozottan nem emberek között. Az írás valami mellékes volt, furcsa kényszer, amit nem tudok és nem is akarok abbahagyni, de bőven elég volt nekem, hogy az iskolai lap (amit én is szerkesztettem persze) álnéven (Költőzseni volt egyébként) hozta a szövegeimet, és hogy megnyertem egy középiskolásoknak kiírt pályázatot.

Gondoltam, majd írok, mert írnom kell, de az ugye nem szakma, élek másból és mellette majd: meglátjuk. És akkor kirajzolódott előttem Vali figurája. És elkezdtem másképp nézni magamra is. Makrával is tudtam azonosulni, hiszen bennem is mindig hatalmas volt a megfelelési kényszer és a magamba zárkózásra való hajlam, egyszóval felfedeztem magamban ennek a két hősnek az abszurd keverékét. (Mindmáig feszítő dilemmám ez: nem tudom teljes mértékben vállalni a csak a művének élő alkotó szerepét, de a dolgozó emberét sem. Gyakran szinte szétfeszít ez a két ellentétes irány, gyanakszom arra, hogy szorongásaim eredője is itt keresendő.)

Számomra a Makra arról szól, hogy nem élhetünk önmagunkat lefojtva, mert az meggyilkolja mind a szerelmünket, mind a munkánkat, egyszóval az egész mindenséget, amiben élünk. A könyv mottója („Ehess, ihass, ölelhess, alhass! / A mindenséggel mérd magad!”  – J. A.) az én mottóm is lett. Amilyen egyszerű hitvallás, olyan súlyos is.


 

A kép előző hétvégén készült, Ef Zámbó Öcsike tetőtéri műtermében, Szentendrén. Már télen kinéztem magamnak a helyszínt, de tudtam, szükségem van a nyári fényviszonyokra. Valinak persze nem volt műterme, egy lerobbant kis belvárosi lakásban készítette a képeit, éjszaka. Hiszen nappal korán kellett kelni, menni a gyárba (nyűglődni a norma szorításában), a puszta megélhetésért küzdeni, meg azért, hogy az embert ne vigye el a rendőrség közveszélyes munkakerülésért… A kész műveit aztán vagy összetépte, vagy összetekerve betette az ágy alá. Néha üvöltözött (főképp a különösen jól sikerült alkotások befejeztével), tehetetlenségében, hogy hiába minden, neki nincs helye ebben a rendszerben, mind őt magát, mind a művészetét kidobja magából a korabéli stupid közeg.

Arra gondoltam, legalább egy fotó (és egy megszemélyesítés) erejéig legyen ennek a merész és elhivatott lánynak egy olyan helye, ahol nyugodtan élhet a szenvedélyének… Bár, ahogy Makra feltételezte, Vali csak elboldogult valahogy az emigrálás után, hiszen ha létezik „rend a világban”, Vali megtalálja valahol a helyét, egy távoli országban, ahol nem kell „befognia a száját”, és ahol értékelik azt, ha valaki abban teljesedik ki, amihez ért.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”