52/19. Abe Kóbó

KOmplett

A homok asszonya a talajvesztés regénye, minden értelemben. A küzdelem könyve és egyben a reménytelenségé is. Általános elidegenedettségével lesz személyes, hiszen úgy mutat rá a létünk céltalanságára és nevetségességére, hogy egy másodpercre azt érezzük, fellélegezhetünk. De éppen ettől lesz aztán homokkal teli a szánk.

A japán szerző összes magyarul megjelent regényét olvastam, de A homok asszonyát egyik sem tudta túlszárnyalni. Az viszont olyan könyv, amit állandóan továbbgondolok, újraolvasok, leragadok egy-egy mondatánál, elképeszt újra és újra. Nehezen is írok róla, a téma – hogy képben maradjak – kipereg az ujjaim közül, soha el nem készülő homokvár. Maga a szüzsé szimpla: egy lepkegyűjtő eltéved, és egy homokvárosba kerül, ahol egy nővel kell élnie, és folyamatosan arra kényszerítik, hogy lapátolja a homokot. Lázadás, betagozódás, belenyugvás. És a homok alig fogy, ha fogy egyáltalán. Talán csak azzal tudom illusztrálni a könyv adta érzést, ha leírom a fotózás történetét. A kép előző hétvégén készült, Pesthidegkút mellett, egy bányaterületen. Egészen elképesztő vidék, törmelékek, régi székláb, itt-ott kinövő kórók, egy-egy magányos fa. Egy kavicsdombocska mellé telepedtünk le, néztük, hol készüljenek el a felvételek.


Fotó: Dala Gábor, Ruha: Tóth Virág

Elmentem a vidék pereméig, és akkor terült elém a völgy. Csak homok és homok mindenütt, erősnek tűnő homokfal árnyékában. Kúpok, gúlák homokból, statikus látvány, ha éppen csak odapillantasz. De fél óra múlva már láthattam a folyamatokat. Láthattam a kegyetlen, könyörtelen munkát, amit az elmúlás mozgat – legalábbis emberi szemszögből. Kis erőgyűjtés után megkerestük az utat, ami a szakadékba vezet, és elnyelt minket a homok. Gondoltam, megmászok egy ilyen dűnét, nekifeszültem. És elkezdtem süppedni, mozgott alattam az egész finomnak tűnő, ám mégis kíméletlen anyag. Részvétlenül húzott magához a homok, a finom szemcsék elnehezültek, erős indákká váltak: le kellett feküdjek, hogy a lavinát megakadályozhassam. A homokban elfeküdve, egypercnyi pihenővel viszont megállt a történetem. Az eget láttam, az ég perspektívájából magamat, hagytam, hogy akár a homokszemcsék, húzzanak a nap sugarai is. Két elementáris erő feszült egymásnak, méltó ellenfelek, a közöttük kialakult erőtér megtartott engem is, legalábbis egyetlen, elemelt pillanatig. Majd elég volt egy rossz mozdulat, és megindult a homok. Bekúszott a combjaim közé, bemászott a füleimbe, nem tudtam pislogni, porhintés a szemeimbe, végül már azt hittem, megfulladok: homokot lélegeztem, homok kaparta a torkomat, nem láttam át a homokon. Nagy szél kerekedett, ekkor már küzdenem kellett, kijutnom az ösvényhez, a szilárd talajhoz, a valósághoz. Víz kellett, tiszta levegő, beszéd. De sokáig nem fogom elfelejteni, milyen küzdeni a homokkal: holott a harc el sem kezdődött. A homok (és kitágítva a természet, vagy Abe Kóbóval gondolva a lét abszurditása) úgy győz, hogy közben nem is versenyzik veled.

Figyelmébe ajánljuk

A polgármester kételkedik a pofonjáról készült felvételben, pedig létezik

Nagy János szigetszentmiklósi polgármester képviselői kérdésre nem cáfolta, hogy megütött egy helyi lakost az adventi vásárban, ugyanakkor megkérdőjelezte az erről készült térfigyelő kamerás felvétel létezését. Lapunk a vita eldöntését azzal segíti, hogy közreadja a felvétel egyik részletét. A polgármester pofonja utáni testületi ülésen a városvezetőt kötelezték arra, ha büntetőügy részese lesz, köteles arról beszámolni.