52/19. Abe Kóbó

KOmplett

A homok asszonya a talajvesztés regénye, minden értelemben. A küzdelem könyve és egyben a reménytelenségé is. Általános elidegenedettségével lesz személyes, hiszen úgy mutat rá a létünk céltalanságára és nevetségességére, hogy egy másodpercre azt érezzük, fellélegezhetünk. De éppen ettől lesz aztán homokkal teli a szánk.

A japán szerző összes magyarul megjelent regényét olvastam, de A homok asszonyát egyik sem tudta túlszárnyalni. Az viszont olyan könyv, amit állandóan továbbgondolok, újraolvasok, leragadok egy-egy mondatánál, elképeszt újra és újra. Nehezen is írok róla, a téma – hogy képben maradjak – kipereg az ujjaim közül, soha el nem készülő homokvár. Maga a szüzsé szimpla: egy lepkegyűjtő eltéved, és egy homokvárosba kerül, ahol egy nővel kell élnie, és folyamatosan arra kényszerítik, hogy lapátolja a homokot. Lázadás, betagozódás, belenyugvás. És a homok alig fogy, ha fogy egyáltalán. Talán csak azzal tudom illusztrálni a könyv adta érzést, ha leírom a fotózás történetét. A kép előző hétvégén készült, Pesthidegkút mellett, egy bányaterületen. Egészen elképesztő vidék, törmelékek, régi székláb, itt-ott kinövő kórók, egy-egy magányos fa. Egy kavicsdombocska mellé telepedtünk le, néztük, hol készüljenek el a felvételek.


Fotó: Dala Gábor, Ruha: Tóth Virág

Elmentem a vidék pereméig, és akkor terült elém a völgy. Csak homok és homok mindenütt, erősnek tűnő homokfal árnyékában. Kúpok, gúlák homokból, statikus látvány, ha éppen csak odapillantasz. De fél óra múlva már láthattam a folyamatokat. Láthattam a kegyetlen, könyörtelen munkát, amit az elmúlás mozgat – legalábbis emberi szemszögből. Kis erőgyűjtés után megkerestük az utat, ami a szakadékba vezet, és elnyelt minket a homok. Gondoltam, megmászok egy ilyen dűnét, nekifeszültem. És elkezdtem süppedni, mozgott alattam az egész finomnak tűnő, ám mégis kíméletlen anyag. Részvétlenül húzott magához a homok, a finom szemcsék elnehezültek, erős indákká váltak: le kellett feküdjek, hogy a lavinát megakadályozhassam. A homokban elfeküdve, egypercnyi pihenővel viszont megállt a történetem. Az eget láttam, az ég perspektívájából magamat, hagytam, hogy akár a homokszemcsék, húzzanak a nap sugarai is. Két elementáris erő feszült egymásnak, méltó ellenfelek, a közöttük kialakult erőtér megtartott engem is, legalábbis egyetlen, elemelt pillanatig. Majd elég volt egy rossz mozdulat, és megindult a homok. Bekúszott a combjaim közé, bemászott a füleimbe, nem tudtam pislogni, porhintés a szemeimbe, végül már azt hittem, megfulladok: homokot lélegeztem, homok kaparta a torkomat, nem láttam át a homokon. Nagy szél kerekedett, ekkor már küzdenem kellett, kijutnom az ösvényhez, a szilárd talajhoz, a valósághoz. Víz kellett, tiszta levegő, beszéd. De sokáig nem fogom elfelejteni, milyen küzdeni a homokkal: holott a harc el sem kezdődött. A homok (és kitágítva a természet, vagy Abe Kóbóval gondolva a lét abszurditása) úgy győz, hogy közben nem is versenyzik veled.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.