52/19. Abe Kóbó

KOmplett

A homok asszonya a talajvesztés regénye, minden értelemben. A küzdelem könyve és egyben a reménytelenségé is. Általános elidegenedettségével lesz személyes, hiszen úgy mutat rá a létünk céltalanságára és nevetségességére, hogy egy másodpercre azt érezzük, fellélegezhetünk. De éppen ettől lesz aztán homokkal teli a szánk.

A japán szerző összes magyarul megjelent regényét olvastam, de A homok asszonyát egyik sem tudta túlszárnyalni. Az viszont olyan könyv, amit állandóan továbbgondolok, újraolvasok, leragadok egy-egy mondatánál, elképeszt újra és újra. Nehezen is írok róla, a téma – hogy képben maradjak – kipereg az ujjaim közül, soha el nem készülő homokvár. Maga a szüzsé szimpla: egy lepkegyűjtő eltéved, és egy homokvárosba kerül, ahol egy nővel kell élnie, és folyamatosan arra kényszerítik, hogy lapátolja a homokot. Lázadás, betagozódás, belenyugvás. És a homok alig fogy, ha fogy egyáltalán. Talán csak azzal tudom illusztrálni a könyv adta érzést, ha leírom a fotózás történetét. A kép előző hétvégén készült, Pesthidegkút mellett, egy bányaterületen. Egészen elképesztő vidék, törmelékek, régi székláb, itt-ott kinövő kórók, egy-egy magányos fa. Egy kavicsdombocska mellé telepedtünk le, néztük, hol készüljenek el a felvételek.


Fotó: Dala Gábor, Ruha: Tóth Virág

Elmentem a vidék pereméig, és akkor terült elém a völgy. Csak homok és homok mindenütt, erősnek tűnő homokfal árnyékában. Kúpok, gúlák homokból, statikus látvány, ha éppen csak odapillantasz. De fél óra múlva már láthattam a folyamatokat. Láthattam a kegyetlen, könyörtelen munkát, amit az elmúlás mozgat – legalábbis emberi szemszögből. Kis erőgyűjtés után megkerestük az utat, ami a szakadékba vezet, és elnyelt minket a homok. Gondoltam, megmászok egy ilyen dűnét, nekifeszültem. És elkezdtem süppedni, mozgott alattam az egész finomnak tűnő, ám mégis kíméletlen anyag. Részvétlenül húzott magához a homok, a finom szemcsék elnehezültek, erős indákká váltak: le kellett feküdjek, hogy a lavinát megakadályozhassam. A homokban elfeküdve, egypercnyi pihenővel viszont megállt a történetem. Az eget láttam, az ég perspektívájából magamat, hagytam, hogy akár a homokszemcsék, húzzanak a nap sugarai is. Két elementáris erő feszült egymásnak, méltó ellenfelek, a közöttük kialakult erőtér megtartott engem is, legalábbis egyetlen, elemelt pillanatig. Majd elég volt egy rossz mozdulat, és megindult a homok. Bekúszott a combjaim közé, bemászott a füleimbe, nem tudtam pislogni, porhintés a szemeimbe, végül már azt hittem, megfulladok: homokot lélegeztem, homok kaparta a torkomat, nem láttam át a homokon. Nagy szél kerekedett, ekkor már küzdenem kellett, kijutnom az ösvényhez, a szilárd talajhoz, a valósághoz. Víz kellett, tiszta levegő, beszéd. De sokáig nem fogom elfelejteni, milyen küzdeni a homokkal: holott a harc el sem kezdődött. A homok (és kitágítva a természet, vagy Abe Kóbóval gondolva a lét abszurditása) úgy győz, hogy közben nem is versenyzik veled.

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”