52/28. Erich Kästner

KOmplett

Vajon A két Lottit, netán a Három ember a hóbant, esetleg az Emil és a detektíveket hajigálták a nácik takaros halmokba, hogy elégessék őket mint a német szellemiséggel ellentétes alkotásokat? Korántsem. Kästner Fabian – Egy moralista regénye című remekművének jutott ez a sors.

Hosszú vonatozás előtt álltam, már nyolc-tíz éve is lehetett, bementem hát az aluljáróban egy antikváriumba, hogy valami vidám, könnyed olvasmányt pattintsak az útra. Oh, Kästner, csillant fel a szemem, amikor megláttam a könyvet, imádom, gyerek- és kamaszkorom nagy nevettetője, bár az adott munkát nem ismertem, amin csodálkoztam, mert azt hittem, az összes fellelhető ifjúsági könyvét felfaltam már, az meg, hogy másmilyet is alkotott volna, fel sem merült bennem, és gondolom, sokakban sem, hiszen alapvetően lájtos, szellemes alkotóként ismerjük a szerzőt. Aztán, már a vonaton, rögtön az előszónál felkaptam a fejem („A moralisták nem szabályos, hanem ferde tükröt tartanak a kortársaik elé. Művészi eszköztáruk elfogadott, egyszersmind hatásos darabja a karikatúra. Ha már az sem segít, nem segít semmi. S ha nem, hát nem – volt már ilyen és lesz is még. Ritkaságszámba csak az menne, ha a moralista elcsüggedne ettől. Márpedig az ő törzshelye, most és mindörökké, a süllyedő hajó. Ott tart ki, ameddig lehet. Jelszava változatlanul: Csak azért is!”).

 


A könyv 1930-ban jelent meg, és valóban nem más, mint a weimari köztársaság Berlinjének fekete tintával megírt gúnyrajza. Fabian ifjú hírlapíró, és fokozatosan szembesül először a média cinizmusával („Azon munkálkodom, hogy következetesen helytelen lépéseket tegyünk. Minden, ami gigantikus méreteket ölt, már imponál, így az ostobaság is” – mondja a legnagyobb napilap hírszerkesztője, aki tudatosan hamisítja, ferdíti a nagyközönségnek áramló információkat), majd a rendszerek lehetetlenségével („…kizárt dolognak tartom a józan ész és a hatalom házasságát. Ez esetben sajnos kibékíthetetlen ellentétről van szó. Meggyőződésem, hogy az emberiségnek, jelen állapotában, csak két lehetősége van. Az emberek vagy elégedetlenek a sorsukkal, s hogy javítsanak rajta, kölcsönösen agyonverik egymást, vagy pedig, ami tisztán elméleti síkon elképzelhető: nagyon elégedettek magukkal is meg a világgal is, ez esetben viszont unalmukban lesznek öngyilkosok” – fejtegeti az egyre kiábrándultabb Fabian a barátjának), később a szegénységgel kívülről, a munkanélküliséggel, megélve, a nácik rémtetteivel, szeretője állhatatlanságával. (De még neki is minden jót kíván a pokolban: „Először is szedd össze magad. Régi recept, de hasznos. Levágtad a saját fejedet, most légy résen, nehogy hiábavaló áldozat legyen.”)

 

Próbálja őrizni magát, és egyetlen megmaradt értékét, a humanizmusát. Az egyik legszebb jelenet, amikor Fabiant meglátogatja vidéki édesanyja, és hogy segítse fiát, aki nem fogadott el tőle semmit, becsempészett a szobájába húsz márkát. Csakhogy előtte Fabian is, aki tudta, milyen nehéz a mama sorsa, épp egy húszmárkást rejtett a mama táskájába. „Fabian eltette a húszmárkást. Anyja ott ül a vonaton, és hamarosan megtalálja retiküljében a másik húszmárkást, amit ő dugott oda. Matematikailag a végeredmény nulla. Hiszen mindkettőjüknek ugyanannyi a pénze, mint azelőtt. Csakhogy a jótettek nem sztornírozzák egymást. A morális egyenletek más eredményt adnak, mint az aritmetikaiak.”

Míg a Zabhegyező Holdenje Fitzgeralddal ült volna le sörözni (és abból alapos berúgás kerekedett volna), én, úgy vélem, Erich Kästnerrel tudnék végigbeszélgetni napokat és éjszakákat. Kästner írt verseket, forgatókönyveket, több mint 350 publicisztikai írása maradt ránk (valószínűleg sokkal több is megszületett, de a charlottenburgi háza leégett 1944-ben). Kästner a polgári humanizmus képviselője volt, aki minden átélt borzalom és árulás, a mikro- és makrotörténelem minden józan ésszel ellentétes megmutatkozása ellenére megrögzötten hitt az emberi humánumban. A Fabian hihetetlenül nagy regény, ha rajtam múlna, ezt tenném most kötelező olvasmánnyá, ezt emelném be a NAT-ba. Mondanivalója a mai szürreális valóságban húsbavágóan aktuális, és egyben mindenkori felkiáltójel is, de persze nem mindenki kedveli, ha kicsit is felnyitják a szemét… Én mindenesetre szóltam, próbálok morzézni a süllyedő hajóról.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.