Az alattomos idegrohamokról

KOmplett

A szorongásos állapotokat kezdem már megszokni, az évek alatt pontosan kifigyeltem, hogyan működnek. Nálam valahogy nem a fejemben kezdődik, a testemben jelez valami, aztán ha hirtelen nem vágom el a folyamatot, kiteljesedik. De néha egy-egy váratlan roham lesből támad.

Mindenkinek megvannak a szorongáskezelő taktikái, amik többé-kevésbé jól működnek a mindennapokban. Nálam belső nyugtalansággal, feszültséggel kezdődik a dolog, aztán gyakran, még mielőtt tudatosulna, hogy megint szorongok, heves bőrreakciók jönnek ki rajtam. Tegnap este csináltunk fotókat is róla, de aztán meggondoltam magam, mégsem teszem ki őket, annyira borzalmasak.

Elkezdek remegni és nyilván vakarózni is; társaságban még szörnyűbb a helyzet, mert ugye egy vakarózó nő nem valami szexi, valahogy a bájos képbe ez nem fér bele, ezért türtőztetnem kell magamat, ami még inkább indukálja a folyamatot, ilyenkor kezdek el izegni-mozogni és leszek kontrollálatlan, míg végül fel kell pattanjak, el kell menjek, egyedül kell maradnom, hogy lehiggadjak. Azt már kifigyeltem, hogy az utóbbi három évben amúgy sem vagyok valami nagyon társas lény, egy-egy alkalom bőven elég nekem a többiekből – de a magányra való erős hajlamomról egy másik posztban írok, elég bonyolult. Mert az azért nem teljesen normális, hogy azokkal sem bírok lenni, akiket amúgy szeretek vagy kedvelek…

De vissza a szorongáshoz – úgyis mindig ahhoz térek vissza. Legtöbbször a kezdeti fázisban elég egy citromfűtea vagy egy Valeriana, vagy egy nagyobb séta egyedül, és elillan az egész. De néha tényleg úgy, mint a villám, lecsap rám a tömény pokol. Két hétig ugye mindentől védett voltam, és én nagyon élveztem ezt. Jó hatással volt rám a nyugalom, és főképp a munka – mert egyébként akkor tudok legjobban elvonatkoztatni, ha dolgozom. Egy-egy nap után megelégedve, higgadtan feküdtem le aludni. Mindig olvasok elalvás előtt, hogy így zárjam le a napot, és készüljek az éjszakára. És gyakran ilyenkor jön. Olyan hevesen kezd el dobogni a szívem, hogy az már tényleg az őrület, kiver a víz, és nem tudok gondolkodni egyáltalán. Mintha valami húzná és feszítené a testemet, összezavarná az érzékelésem, régi képek ugranak be, látom a halottakat, sorjázódnak előttem a bűneim, az egészen aprók is óriásivá növekedve.

Általában elég jók a megérzéseim, sokszor leszek vibráló egy-egy szituációban vagy bizonyos emberek társaságában. Nem tudom kezelni ezeket a helyzeteket, mert elnyomom az ösztöneimet, félve attól, hogy rosszul ítélek esetleg vagy feleslegesen megbántok valakit, amitől tényleg félek, mert engem magamat is sokszor bántottak már meg igaztalanul és feleslegesen. De azért az esetek nyolcvan százalékában a zsigereimben van az igazság – ezt látom be utólag. És akkor ez a nyomasztás visszatér, bánom, hogy nem hallgattam magamra és hagytam magam becsapni, kijátszani, vagy egyszerűen csak eltűrtem, hogyan bánnak velem, vagy még egyszerűbben szimplán rosszul éreztem magam, és nem léptem ki a körforgásból.

És ne higgyük, hogy az, ha úgymond szimplán csak szarul érezzük magunkat, nem üt vissza – de igen, visszaüt, fokozza a feszültséget, előidézi, hogy a belső komfortérzetünk megbomoljon. De ugye nem kerülhetjük ki a nyílt vagy burkolt konfrontációkat, sokszor vagyunk belekényszerítve ezekbe az állapotokba. És ezek törnek ki a testi tünetekkel is járó lelki viharokban. Nem egy nagy felfedezés, mégis örülök, hogy bevillant ez nekem. Most már csak az kell, hogy kitaláljam a receptet arra nézvést, hogyan egyeztethető össze az ösztönösség a mindennapi gyakorlattal. Ha ez megvan, akkor már csak a múltfeldolgozással, régi traumák semlegesítésével kell bajlódnom…

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.