52/30. P.G. Wodehouse

KOmplett

Wodehouse annyi könyvet írt, hogy igazán sok-sok hőségbe borult napot át lehet vészelni velük. A legjobb nyári olvasmányok ezek akkor, mikor a redőny úgy van leeresztve, hogy véd a naptól, de ad elég fényt, amikor hátradőlünk lazán, hogy elkezdjük, hogy majd a végén már a nevetéstől dőljünk jobbra-balra…


Fotó: Izsák Sipos Szilárd

Az első Wodehouse, amit olvastam, a Hübele Sámuel volt. A sztori alapképlete ugye egyszerű, mint minden P.G.-regényben, hogy aztán ezt a roppant egyszerű építményt rázzák meg a képtelen fordulatok. Van a Sam Shotter nevű amerikai léhűtő, aki egy nyarat valami halászfaluban tölt. A kietlen napok egyhangúságát a szerelem színezi csak. Sam ugyanis lángra lobban egy, a falra kiakasztott, Angliából  származó képen látható újságkivágás-lány iránt. A véletlen (a meglepetésszerű sorfordulatok gyakoriak minden műben) elintézi, hogy a szigetországba mehessen, és ő megy is örömmel. Célja azonban nem az, amit a tehetős rokonai szorgalmaznának (hogy munkát találjon), hanem az, hogy a lányt megtalálja.

Iszonyú kavarodások, kifacsart helyzetek, komikus szituációk következnek, ám a történet kitartóan menetel a boldog vég felé. Tudjuk ezt a happy endet, a vidám könyvecskének nem is a célja, hogy olyatén meglepetést tartogasson, hogy esetleg tragikus módon meghal a főhős, vagy sikerül a bűnözőknek diadalmaskodniuk. Mert az alvilág mindig jelen van, persze sosem a sötét formában, vicces balfácán kasszafúrók, botcsinálta alkalmi tolvajok, álorvosok, álrokonok próbálnak családi ékszereket, készpénzt vagy egy-egy festményt eltulajdonítani. Vagy ugye egy díjnyertes sertést, Blandings Császárnőjét.

De visszakanyarodva a Hübele Sámuelhez: a mai napig ez a kedvenc Wodehouse-regényem, egyszerűen nem tudom megunni, a hülye vicceit kívülről fújom, húgommal néha eljátszunk egy-egy mókásabb párbeszédet belőle. Ahhoz, hogy ez legyen a csúcs, a könyv megjelenése is hozzáadott valamicskét: a Kozmosz Könyvek 1975-ös kiadása szuper. Egy fával lambériázott kunyhóbelsőt látunk, a falon a már emlegetett újságkivágás, és Sam egy széken hever lezseren, lába az asztalon, mellette pecabot, előtte-körötte üres italosdobozok. Ez a fickó vékony, a nadrágja fűzöld (imádom!), az inge piros, a haja rikító szőke. Az egész karakter úgy ahogy van, az esetem.


Fotó: Izsák Sipos Szilárd

Bajban vagyok, mint Agatha Christie-nél is, milyen rangsort tudnék felállítani. Talán a Forduljon Psimthhez (a P néma!), a Valami új, a Karikacsapás és a Talált pénz az első ötös. Azért is nehéz rangsorolni, mert gyakran igencsak egy kaptafára íródtak a sztorik, ám P.G.-nél ez sem zavar. Mindig vannak reménytelennek látszó szerelmet, csetlő-botló bunkók (mint Todhunter Fasírt például), lézengő arisztokraták (akik legszívesebben a Parazita Klubban tanyáznak), szegény rokonok és furcsán végrendelkező bácsikák. Fölényes komornyikok, inasok, disznóápolók, bájos kóristalányok, magánnyomozónak álcázott elemek.

Némelyik Wodehouse-könyvet már rongyosra olvastam. És bizonyos arckifejezéseket, mondatokat átvettem a szereplőktől. Évekig kísérleteztem például a Karikacsapás Mrs. Chavenderének festményen is megörökített arckifejezésén, amiből végül ugye reklámplakát lett a Sonkakirály birodalmában. A fensőbbséges ajakbiggyesztés! „Vigyék ezt a vacakot! Ínyenc sonkát akarok!”

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.