52/30. P.G. Wodehouse

KOmplett

Wodehouse annyi könyvet írt, hogy igazán sok-sok hőségbe borult napot át lehet vészelni velük. A legjobb nyári olvasmányok ezek akkor, mikor a redőny úgy van leeresztve, hogy véd a naptól, de ad elég fényt, amikor hátradőlünk lazán, hogy elkezdjük, hogy majd a végén már a nevetéstől dőljünk jobbra-balra…


Fotó: Izsák Sipos Szilárd

Az első Wodehouse, amit olvastam, a Hübele Sámuel volt. A sztori alapképlete ugye egyszerű, mint minden P.G.-regényben, hogy aztán ezt a roppant egyszerű építményt rázzák meg a képtelen fordulatok. Van a Sam Shotter nevű amerikai léhűtő, aki egy nyarat valami halászfaluban tölt. A kietlen napok egyhangúságát a szerelem színezi csak. Sam ugyanis lángra lobban egy, a falra kiakasztott, Angliából  származó képen látható újságkivágás-lány iránt. A véletlen (a meglepetésszerű sorfordulatok gyakoriak minden műben) elintézi, hogy a szigetországba mehessen, és ő megy is örömmel. Célja azonban nem az, amit a tehetős rokonai szorgalmaznának (hogy munkát találjon), hanem az, hogy a lányt megtalálja.

Iszonyú kavarodások, kifacsart helyzetek, komikus szituációk következnek, ám a történet kitartóan menetel a boldog vég felé. Tudjuk ezt a happy endet, a vidám könyvecskének nem is a célja, hogy olyatén meglepetést tartogasson, hogy esetleg tragikus módon meghal a főhős, vagy sikerül a bűnözőknek diadalmaskodniuk. Mert az alvilág mindig jelen van, persze sosem a sötét formában, vicces balfácán kasszafúrók, botcsinálta alkalmi tolvajok, álorvosok, álrokonok próbálnak családi ékszereket, készpénzt vagy egy-egy festményt eltulajdonítani. Vagy ugye egy díjnyertes sertést, Blandings Császárnőjét.

De visszakanyarodva a Hübele Sámuelhez: a mai napig ez a kedvenc Wodehouse-regényem, egyszerűen nem tudom megunni, a hülye vicceit kívülről fújom, húgommal néha eljátszunk egy-egy mókásabb párbeszédet belőle. Ahhoz, hogy ez legyen a csúcs, a könyv megjelenése is hozzáadott valamicskét: a Kozmosz Könyvek 1975-ös kiadása szuper. Egy fával lambériázott kunyhóbelsőt látunk, a falon a már emlegetett újságkivágás, és Sam egy széken hever lezseren, lába az asztalon, mellette pecabot, előtte-körötte üres italosdobozok. Ez a fickó vékony, a nadrágja fűzöld (imádom!), az inge piros, a haja rikító szőke. Az egész karakter úgy ahogy van, az esetem.


Fotó: Izsák Sipos Szilárd

Bajban vagyok, mint Agatha Christie-nél is, milyen rangsort tudnék felállítani. Talán a Forduljon Psimthhez (a P néma!), a Valami új, a Karikacsapás és a Talált pénz az első ötös. Azért is nehéz rangsorolni, mert gyakran igencsak egy kaptafára íródtak a sztorik, ám P.G.-nél ez sem zavar. Mindig vannak reménytelennek látszó szerelmet, csetlő-botló bunkók (mint Todhunter Fasírt például), lézengő arisztokraták (akik legszívesebben a Parazita Klubban tanyáznak), szegény rokonok és furcsán végrendelkező bácsikák. Fölényes komornyikok, inasok, disznóápolók, bájos kóristalányok, magánnyomozónak álcázott elemek.

Némelyik Wodehouse-könyvet már rongyosra olvastam. És bizonyos arckifejezéseket, mondatokat átvettem a szereplőktől. Évekig kísérleteztem például a Karikacsapás Mrs. Chavenderének festményen is megörökített arckifejezésén, amiből végül ugye reklámplakát lett a Sonkakirály birodalmában. A fensőbbséges ajakbiggyesztés! „Vigyék ezt a vacakot! Ínyenc sonkát akarok!”

Figyelmébe ajánljuk

A magyar tehetséggondozó, ahol másképpen néznek a tinédzserekre

A Milestone Intézet 15 éve készíti fel sikeresen a világ legjobb egyetemeire jelentkező középiskolásokat, akiket autonómiára és felelősségvállalásra nevel. Az intézmény oktatási igazgatója szerint a legfontosabb, hogy a diákok megtalálják azokat a kérdéseket és témákat, amelyek őszintén foglalkoztatják őket. Ebben segítenek a Milestone-ban oktató szakemberek.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.