52/30. P.G. Wodehouse

KOmplett

Wodehouse annyi könyvet írt, hogy igazán sok-sok hőségbe borult napot át lehet vészelni velük. A legjobb nyári olvasmányok ezek akkor, mikor a redőny úgy van leeresztve, hogy véd a naptól, de ad elég fényt, amikor hátradőlünk lazán, hogy elkezdjük, hogy majd a végén már a nevetéstől dőljünk jobbra-balra…


Fotó: Izsák Sipos Szilárd

Az első Wodehouse, amit olvastam, a Hübele Sámuel volt. A sztori alapképlete ugye egyszerű, mint minden P.G.-regényben, hogy aztán ezt a roppant egyszerű építményt rázzák meg a képtelen fordulatok. Van a Sam Shotter nevű amerikai léhűtő, aki egy nyarat valami halászfaluban tölt. A kietlen napok egyhangúságát a szerelem színezi csak. Sam ugyanis lángra lobban egy, a falra kiakasztott, Angliából  származó képen látható újságkivágás-lány iránt. A véletlen (a meglepetésszerű sorfordulatok gyakoriak minden műben) elintézi, hogy a szigetországba mehessen, és ő megy is örömmel. Célja azonban nem az, amit a tehetős rokonai szorgalmaznának (hogy munkát találjon), hanem az, hogy a lányt megtalálja.

Iszonyú kavarodások, kifacsart helyzetek, komikus szituációk következnek, ám a történet kitartóan menetel a boldog vég felé. Tudjuk ezt a happy endet, a vidám könyvecskének nem is a célja, hogy olyatén meglepetést tartogasson, hogy esetleg tragikus módon meghal a főhős, vagy sikerül a bűnözőknek diadalmaskodniuk. Mert az alvilág mindig jelen van, persze sosem a sötét formában, vicces balfácán kasszafúrók, botcsinálta alkalmi tolvajok, álorvosok, álrokonok próbálnak családi ékszereket, készpénzt vagy egy-egy festményt eltulajdonítani. Vagy ugye egy díjnyertes sertést, Blandings Császárnőjét.

De visszakanyarodva a Hübele Sámuelhez: a mai napig ez a kedvenc Wodehouse-regényem, egyszerűen nem tudom megunni, a hülye vicceit kívülről fújom, húgommal néha eljátszunk egy-egy mókásabb párbeszédet belőle. Ahhoz, hogy ez legyen a csúcs, a könyv megjelenése is hozzáadott valamicskét: a Kozmosz Könyvek 1975-ös kiadása szuper. Egy fával lambériázott kunyhóbelsőt látunk, a falon a már emlegetett újságkivágás, és Sam egy széken hever lezseren, lába az asztalon, mellette pecabot, előtte-körötte üres italosdobozok. Ez a fickó vékony, a nadrágja fűzöld (imádom!), az inge piros, a haja rikító szőke. Az egész karakter úgy ahogy van, az esetem.


Fotó: Izsák Sipos Szilárd

Bajban vagyok, mint Agatha Christie-nél is, milyen rangsort tudnék felállítani. Talán a Forduljon Psimthhez (a P néma!), a Valami új, a Karikacsapás és a Talált pénz az első ötös. Azért is nehéz rangsorolni, mert gyakran igencsak egy kaptafára íródtak a sztorik, ám P.G.-nél ez sem zavar. Mindig vannak reménytelennek látszó szerelmet, csetlő-botló bunkók (mint Todhunter Fasírt például), lézengő arisztokraták (akik legszívesebben a Parazita Klubban tanyáznak), szegény rokonok és furcsán végrendelkező bácsikák. Fölényes komornyikok, inasok, disznóápolók, bájos kóristalányok, magánnyomozónak álcázott elemek.

Némelyik Wodehouse-könyvet már rongyosra olvastam. És bizonyos arckifejezéseket, mondatokat átvettem a szereplőktől. Évekig kísérleteztem például a Karikacsapás Mrs. Chavenderének festményen is megörökített arckifejezésén, amiből végül ugye reklámplakát lett a Sonkakirály birodalmában. A fensőbbséges ajakbiggyesztés! „Vigyék ezt a vacakot! Ínyenc sonkát akarok!”

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.