Egy hideg tél emléke – hőség idejére

KOmplett

Ha a városban vagyok – és szerencsére nyáron ritkán –, tényleg azt érzem, nekem végem. Gőzölög a beton, megáll a lég, megőrülök. Mostanában azt gyakorlom, hogy pozitív gondolatokkal ellensúlyozzam az aktuális poklot. Jelenleg is, hogy hol pörkölődöm, hol fövök, gondolatkísérletekkel hűsítem magam.

„Télen nagyon hideg van, nyáron nagyon meleg van…” – nem is születhetett máshol ez a dal, mint Magyarországon, az Örök Panasz országában. „Soha nincs jó idő, mindig esik az eső” – szól a frappáns lezárás, szép összegzése a jellemző nótácskának. Hát igen, nekünk semmi se jó. De amúgy meg ez az egész móka az időjárással nem panasz, hanem tény, tény, tény.

Egész télen a nyarat vártam, most meg kezdek szép lassan becsavarodni. Az önismereti csoport kezdetén, tavaly ősszel még nagy hangon kijelentettem, hogy rám semmilyen hatással nincsenek az évszakok, az én kedélyem nem az időjárással, az évszakok váltakozásával borul vagy derül. Ám év végén, összevetve a különböző periódusokban készült munkáimat, döbbenetes volt látnom, mennyire leszedált a hosszú, kemény tél, és hogy kivirultam később a jó időtől. De ugye jóból is megárt a sok. A lakásban még oké a helyzet, de amint kilépek, hűs selyemruhácska ide vagy oda, csinos kalapocska megint csak hiába: tíz perc múlva ömlik rólam a víz, oda a komfortérzetem, nem bírom a szagokat – amik sokszor a lépcsőházak szeméttárolója táján kezdenek támadni, és a villamoson, a kapaszkodó emberek hónaljában kulminálnak, és még ugye alig indultam el…

Nem lehet gondolkodni, írni végképp nem, mintha elolvadnának a gondolataim is. És akkor, mikor már-már eluralkodna rajtam a kétségbeesés, akkor engedem, hogy az eszembe jusson például az a tél (és tudatosan koncentrálok erre a dermesztő emlékre), amikor egy olyan lakásban laktam, ami hatalmas volt és pompás, ám villanyfűtése volt. Ennek jó pár éve már, de amikor először kézbe kaptam egy enyhébb november után a nyolcvanhétezer forintos fűtésszámlát, arra gondoltam, én nem hizlalom tovább az Elmű kasszáját, és nem fűtök, csak egy, a lakás leginkább közepének tűnő pontjára beállított gázpalackkal. Ami persze állandó parával járt: nehogy felrobbanjon (öreg szerkezet volt, egy barátnőm ősrégi nyaralójából pattintottuk), illetve nehogy szén-monoxid-mérgezést kapjak. És általában mire valami eredményt elértem, tehát a közelében már meg lehetett maradni három pulóverben, na, mindig akkor fogyott ki a palack. (Nem mertem többet venni, a robbanásveszély miatt.) Mínusz fokokra kalibrált hálózsákban aludtam, arra jött még a dunyha és egy pokróc. És azon a reggelen, amikor a falvédőt is magamon találtam (álmomban téphettem le), el kellett gondolkodnom azon, kell-e ez nekem még egy télre. A nyarat még megvártam, mert akkor édeni volt a kégli, a fák védtek a naptól, és hűsek voltak a vastag falak (nyilván a télről tartogatták a sarkvidéki jelleget), és ősszel pattantam tovább.

Vagy felidézem az angliai teleléseket a házakban, ahol ugye alig fűtenek. Vacogok, rajtam két harisnya, tripla zokni, olykor kabát… Bőven van fázós emlékem, de arra nagyon vigyázok, el ne pazaroljam, ki ne koptassam őket. Egyszerre csak egy – ez az irányadó a gyakorlatban. És akkor annak az egy rossznak a mélyére hatolok, és a hetven fokban tényleg elő tudok idézni egy kis enyhülést. Persze azért jobb, ha már besötétedett, és emberire enyhült az idő. Ilyenkor csak ülök, élvezem a nyarat, és arra gondolok, ha megint tél lesz, nekem végem… (Bár az új módszerem ott is működhet, akkor majd ezekre a kibírhatatlan napokra gondolok. Tényleg, semmi se jó.)

Figyelmébe ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.