52/31. Arundhati Roy

KOmplett

Az Apró Dolgok Istene a szerző eleddig egyetlen megjelent regénye. Félek, hogy – hiába jelentette be Roy 2007-ben, hogy írja a következőt – nem követi több szépirodalmi munka ezt a gyönyörű, felkavaró, a költészetet és valóságot, a szürreálist a húsba tépően reálissal vegyítő könyvet.


Fotó: Izsák Sipos Szilárd

Arundhati Roy e könyvben saját gyermekkorát is feldolgozta, legalábbis a nyilatkozatai szerint. A homályos, lassan kibontakozó tragédia árnyékában felnőtt ikrek és anyjuk, Ammu sehová nem tartozó életének krónikája ez a regény, amit sokadik olvasásra sem tudok megunni, mindig másképp kavar fel. (Az író már a könyv megírásának idején is nőjogi aktivista volt, azóta is ebben van, írt pár esszét és forgatókönyvet, színésznőként is megmutatkozott, de úgy látszik, ebben a nagy műben oly sok mindent összesűrített, hogy egyszerűen nem jön elő másik téma belőle.)

A könyv mondatai egyszerűek, kerekek, saját, lezárt világuk van. A szerző sosem magyaráz túl, megérinti a fogalmakat, a történeteket, nem ítélkezik, bemutat, lássuk, mi történik, mit érzünk, figyeljük a felénk fordított felszínt, és ha jól figyeljük, az már a mélyre mutat vagy máris éppen behúzott. Az ilyen mondatok például: (Ráhel) „Még mindig nem tanulta meg a Reményeit szabályozni. Eszta az mondta, ez Rossz jel.” Vagy: (Ammu) „Harmincegy éves. Nem öreg. Nem fiatal. Hanem életképes, halálképes korú.” Hogy a történet kezdetekor ezt olvassuk: „(…) valójában azokban a napokban kezdődött, amikor a Szeretet Törvényeit meghozták. Azokat a törvényeket, melyekben előírták, kit kell szeretni és hogyan, és mennyire.”


Fotó: Iszák Sipos Szilárd

Amikor megtaláltam a régi, vörös szárit, egyből tudtam, most Arundathi Roy jön. Magamra tekertem a hideg, részvétlen selymet, tudtam az anyag tőlem teljesen idegen voltát, nem simult, csak takart, burkolta a fehér bőrömet, nem passzolt, nem akart passzolni. Két test, az anyagé és az enyém, két világ, közel jött hozzám az a szédítő idegenség, ami az író örök sajátja is az egyik-se-saját, kétféle sorsa között. A padláson, az ősi szobrok között különösek voltak a fényviszonyok. Néztek rám a szobrok, illusztráltak, nem fogadtak maguk közé. Vörös selymem és a narancsos fények, a szobrok szinte megkövült barnájával együtt nem melegséget adtak. Azt éreztem, amit a könyv adott: hiába a díszletek, hiába a költészet, a fenyegetés, a kivetettség van jelen és tart fogva, és még jobban megértettem, hogy a regény hősnőjének, Ammunak miért volt elkerülhetetlen a végzete.

A második képet úgy fotóztuk, hogy a gép egy félelmetes, hatalmas fogú maszk mögül figyelje a nőt. Rémületes volt maga a kamera nézése is: mint amikor tudjuk, hogy leselkedik ránk a végzet, zsigerből érezzük a bajt, de hagyjuk, nem merünk lépni ellene, hiszen olyan távolság van köztünk és a veszély között, amit mi nem hidalhatunk át, csak és kizárólag a másik léphet, csaphat le ránk.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.